Ubiegłoroczna raczej łagodna zima miała istotny wpływ na kierunki rozwoju branży outdoor, na popyt i podaż w tym segmencie rynku. Wzrosło zapotrzebowanie na obuwie turystyczne, rowery i sprzęt wspinaczkowy przy jednoczesnym spadku wyników sprzedaży jeśli chodzi o sprzęt narciarski i snowboardowy. Takie trendy leżą u podłoża istotnych zmian w tym segmencie rynku. Producenci są coraz bardziej świadomi tego, że potrzebne są nowe, alternatywne koncepcje marketingowe, które będą w stanie się oprzeć ewentualnym kaprysom klimatu i pozwolą zapewnić klientowi ofertę aktualną przez 365 dni w roku.
Takie trendy zaowocowały więc kolekcjami całorocznymi - odzież outdoorowa staje się uniwersalna, wielofunkcyjna, hybrydowa, a jedną z jej z najważniejszych cech jest termoregulacja. Kolekcje zimowe spełniające wspomniane wymogi prezentuje na przyszłoroczny sezon marka Schöffel, Mammut, Salewa, Berghaus, Halti czy Lundhags.
"Segment zimowej odzieży outdoorowej rozwija się niezwykle dynamicznie. W tej chwili produkty niekoniecznie nadają się wyłącznie na warunki surowej, śnieżnej zimy. Staramy się poszerzać naszą ofertę, proponując klientowi odzież, która będzie się sprawdzać bez względu na temperaturę otoczenia." - mówi Stefan Rosenkrantz z firmy Salewa. Ten trend ku wielofunkcyjności zauważalny jest nie tylko w segmencie odzieży, ale również w segmencie obuwia. Widać to w kolekcjach takich firm jak Icebug, Timberland czy Merrell. Charakterystyczne jest łączenie lekkiej, ale wytrzymałej i zapewniającej wygodę użytkowania konstrukcji buta z bardzo solidną podeszwą.
Nadal bardzo ważne są tkaniny - coraz bardziej zaawansowane technologicznie, wytrzymałe, a przy tym lekkie i gwarantujące użytkownikowi pełen komfort. Tendencja do redukowania wagi zauważalna jest nie tylko w segmencie odzieży, ale również w segmencie sprzętu outdoorowego.
Coraz większe znaczenie przywiązuje się do tzw. ekologicznego wzornictwa. Trend określany jako EcoDesign staje się coraz powszechniejszy. Specjalne programy znanych firm, takie jak Nike Considered, Toray ecodreams czy Polartec Eco-Engineering, gwarantują stosowanie ekologicznych technologii produkcji, surowców i przyjazność środowisku nawet na etapie dostarczenia produktu do klienta.
Firmy takie jak Prana, Patagonia i Polartec szacują, że do końca 2008 roku aż 20 proc. ich całej produkcji powstanie na bazie ekologicznych surowców. Sympatex obiecuje, że będzie to aż 100 proc.; zanosi się na to, że kurtka wyprodukowana w całości z surowców wtórnych nie będzie już tylko prototypem.
Na zmiany w segmencie outdoor olbrzymi wpływ ma oczywiście moda. Stylowe detale, modny krój i przyciągająca wzrok kolorystyka ożywiają najnowsze kolekcje odzieży marek outdoorowych. Obok kolekcji odzieży typowo technicznej firmy takie jak Jack Wolfskin czy Berghaus mają w swojej ofercie linie tzw. miejskie (Urban Outdoor) przeznaczone do codziennego użytku.
|