Warta Królestwa: nowa kolej linowa 3S Eisgrat na lodowiec Stubai
2016.05.10
Nowa kolej linowa 3S Eisgrat na lodowiec Stubai
Wyrafinowana architektura, gondole zaprojektowana przez legendarne, włoskie studio projektowe Pininfarina - nowa kolejka Eisgrat to ostateczne ukoronowanie Królestwa Śniegu, którym niewątpliwie jest lodowiec Stubai. Nowa trójlinowa kolejka gondolowa jest najdłuższą tego typu konstrukcją w Alpach. Projekt wpisał się do historii Austrii jako największa inwestycja przeprowadzona przez ośrodek narciarski.
Liczby robią wrażenie: cała instalacja będzie miała łącznie 4,7 km długości, tj. ok. 2 400 m do stacji pośredniej i kolejne 2 300 m do stacji górnej, co zapewni 3S Eisgrat tytuł "najdłuższej trójlinowej kolejki gondolowej w Alpach". Na uwagę zasługuje nie tylko długość konstrukcji, ale też jej elegancja i efektywność. Kolejkę wyposażono w 48 ultranowoczesnych gondoli zaprojektowanych przez włoskich guru wzornictwa ze studia Pininfarina. To legendarne studio od lat kreuje trendy wzornicze w motoryzacji. Z ich desek kreślarskich zeszły takie kultowe i ponadczasowe projekty jak Jaguar XJ-S, Ferrari F50, Fiat Coupé, Ferrari Enzo czy Maserati Quattroporte. Poza polepszeniem walorów estetycznych, dwukrotnie zwiększono przepustowość kolejki. Obecnie może ona przewieść do ośrodka narciarskiego, bezpośrednio i bez oczekiwania, ponad 3 000 osób na godzinę. Gondole pokonują ponad 1 200 metrów wysokości, poruszając się z prędkością ok. 25 km/godz. w niecałe 11 minut. Ten kamień milowy w historii kolejek górskich kosztował 60,6 miliona Euro. Nigdy wcześniej, żadna austriacka firma zarządzająca kolejkami nie zainwestowała jednorazowo takiej kwoty w projekt związany z koleją linową. Planowany termin oddania do użytku przez LEITNER ropeways nowej kolejki 3S Eisgrat przewidziany jest na 29 października 2016 r.
Stylowe i komfortowe gondole
Komfort i styl odgrywają kluczową rolę we wszystkich obszarach. Gondole zostały zaprojektowane z dużą dbałością o detale przez włoskie studio projektowe Pininfarina, które od lat współpracuje z takimi legendarnymi markami jak Ferrari, Maserati czy Alfa Romeo, tworząc sylwetki wielu kultowych samochodów. Każda gondola ma 24 miejsca siedzące i 8 stojących. Pasażerowie gondoli będą mogli odpocząć na wygodnych siedzeniach z prawdziwej skóry oraz podziwiać wspaniały widok za panoramicznym oknem, którego wielkość ustala nowe standardy w branży. Tak jak we wszystkich restauracjach na lodowcu Stubai, także w kolejce dostępne będzie bezpłatne WiFi. Znaczne zwiększenie pojemności gondolek (z 6 do 32 osób) umożliwi narciarzom szybsze dostanie się do stacji pośredniej, z której udają się na popularne trasy zjazdowe Falwesuna i Silberschneid.
Trzy zachwycające stacje
Stacja dolna oraz pośrednia są budowane od nowa, a istniejąca wcześniej stacja górna zostanie odnowiona i zmodernizowana. Całość ma jasny, nowoczesny wygląd, za co odpowiada firma architektoniczna ao-architekten. W spójnym projekcie trzech stacji króluje odsłonięty beton i profilowane szkło. Duże, otwarte przestrzenie, wejścia, wyjścia i przesiadki z poziomu ziemi oraz nowoczesne udogodnienia zapewnią łatwy i komfortowy przepływ pasażerów. Goście mogę wsiąść do gondolek kolejki Eisgrat bezpośrednio z poziomu ziemi lub za pomocą wygodnych schodów ruchomych. Podobnie jak w przypadku dolnej stacji Mutterberg, położonej 600 m wyżej, na nowej stacji również znajdzie się Comfort Centre z depozytem na sprzęt narciarski.
Nowa kolej linowa 3S Eisgrat na lodowiec Stubai
Łatwy transfer
Pośrednia stacja Fernau (2 291 m), w połowie drogi do ośrodka narciarskiego na lodowcu Stubai, także zwiększy komfort swoich gości. W przyszłości powstanie bezpośrednie połączenie naziemne pomiędzy kolejką Eisgrat a istniejącą kolejką linową Gamsgarten. Znaczne zwiększenie przepustowości 3S Eisgrat sprawi, że każda podróż do doliny Stubai, nawet w najbardziej oblegane jesienne weekendy, będzie spokojna. Dla tych, którzy chcą maksymalnie wykorzystać obecność śniegu, przygotowana zostanie nowa, klasyczna trasa zjazdowa Fernau (o długości 3,8 km), prowadząca do doliny. Natomiast na górnej stacji kolejki (2 900 m n.p.m.) powstanie nowoczesna przestrzeń z punktami gastronomicznymi oraz sklepem sportowym Intersport.
Z dbałością o środowisko naturalne
Kolej linowa na lodowiec Stubai jest inwestycją nastawioną na zrównoważony rozwój. Istotnym udogodnieniem nowej, dolnej stacji kolejki jest bezpośrednie sąsiedztwo parkingu mogącego pomieścić 1 800 aut. Z pewnością docenią to goście, którzy nie będą już musieli korzystać z transferowych przejazdów autobusu z parkingu do poprzedniej stacji dolnej. Zmniejszenie liczby kursów o ľ wpůynie teý korzystnie na úrodowisko naturalne. Dodatkowo, cała energia potrzebna do działania obiektów na lodowcu Stubai pozyskiwana jest ze źródeł odnawialnych. W trakcie prac budowlanych starano się ograniczyć do minimum ingerencję w przyrodę, a w ramach rekompensaty powiększono o 45 hektarów obszar chroniony na lodowcu Stubai. Co ciekawe, wszystkie gondolki ze starej kolejki Eisgrat zostały sprzedane, głównie gościom i miłośnikom lodowca Stubai z całej Europy.
Nowa kolej linowa 3S Eisgrat na lodowiec Stubai
Ekstremalne wyzwanie inżynieryjne
Cała maszyneria kolejki linowej 3S Eisgrat została dostarczona przez firmę LEITNER ropeways, działającą w Południowym i Północnym Tyrolu. Wraz z innymi partnerami budowy dokonali prawdziwego mistrzostwa logistycznego i to na mocno wyeksponowanym placu budowy. Kolejka linowa powstała w ciągu zaledwie jednego roku, w dodatku z przerwami w okresie zimowym. - LEITNER, dzięki swojej specjalizacji i doświadczeniu w rozwiązywaniu podobnych problemów, spisał się znakomicie w zakresie planowania i realizacji. Dla nas i wszystkich zaangażowanych firm, ukończenie projektu w ciągu zaledwie dwóch sezonów letnich było ogromnym wyzwaniem - powiedział Reinhard Klier, przewodniczący Wintersport Tirol AG & Stubaier Bergbahnen KG, spółki odpowiedzialnej za działanie kolejek linowych w dolinie. Nowa kolejka gondolowa 3S Eisgrat zastąpi starszą, dwulinową kolejkę. Jest całkowicie odporna na silny wiatr i posiada sprawdzone, trójlinowe rozwiązanie techniczne (3S to skrót z j. niemieckiego od "3-Seil"). - Jesteśmy świadkami olbrzymiego postępu w kierunku uniezależnienia się od warunków pogodowych. Zarówno nasi goście, jak i mieszkańcy doliny, oprócz komfortu i usług najwyższej jakości, mogą liczyć na nieprzerwaną jazdę na nartach - ogłosił Klier.
Szczegółowe informacje nt. kolejki 3S Eisgrat na lodowcu Stubai
Wysokość bezwzględna stacji dolnej 1 697 m n.p.m. Wysokość bezwzględna stacji pośredniej 2 291 m n.p.m. Wysokość bezwzględna stacji górnej 2 885 m n.p.m. Długość trasy (obie sekcje) 4 686 m Różnica wysokości 1 203 m Czas przejazdu do góry tylko 10,7 minut Prędkość jazdy ok. 25 km/ godz. Liczba gondoli 48 Charakterystyka gondoli skórzane siedzenia, okna panoramiczne, bezpłatne WiFi, zaprojektowana przez włoskie studio Pininfarina Ilość miejsc w gondoli 32 (24 siedzące, 8 stojących) Przepustowość 3 014 osób/ godz. Kolumny wspierające 7 Dostawca systemu LEITNER ropeways Projekt architektoniczny stacji ao-architekten Początek / koniec budowy czerwiec 2015 r. / jesień 2016 r. Planowane uruchomienie 29 października 2016 r. Koszt budowy 60,6 mln Euro
Nowa kolej linowa 3S Eisgrat na lodowiec Stubai
Dlaczego przeniesiono niżej dolną stację kolejki?
Nowa dolna stacja stoi około 600 m poniżej istniejącej stacji Mutterberg (1 750 m n.p.m.). Obecnie, podobnie jak w przeszłości, miejsce to posiada 1 800 miejsc parkingowych, z których można łatwo dotrzeć piechotą do stacji. Wejście do kolejki linowej 3S znajduje się na parterze, ale można się tam dostać także za pomocą wygodnych schodów ruchomych. Przestronne pomieszczenia oraz osiem stanowisk obsługi gwarantują amatorom białego szaleństwa swobodny wstęp na stację i do gondoli. W Comfort Centre w depozycie będzie można bezpiecznie przechować sprzęt narciarski po dniu spędzonym na stoku.
Stacja pośrednia Fernau
Na wysokości 2 300 m n.p.m., przy stacji pośredniej Fernau postawiono nowy budynek o imponujących wymiarach. Masywne fundamenty nowej stacji środkowej tworzy 5 000 m³ betonu i 50 filarów o średnicy jednego metra. Dostęp z poziomu ziemi umożliwia bezproblemowy transfer z nowej instalacji do istniejących kolejek linowych Gamsgarten. Dzięki miejscom stojącym w gondoli osoby, które chcą zjechać z najpopularniejszych tras lodowca do stacji pośredniej, mogą to uczynić bez zbędnej zwłoki. Nowa inwestycja razem z koleją linową Gamsgarten jest w stanie szybko przewieźć łącznie 5 400 osób na godzinę.
Wisienka na torcie: dodatkowa trasa zjazdowa do doliny
Przebudowa kolejki linowej Eisgrat stała się doskonała okazją do stworzenia nowej trasy zjazdowej. Ma ona 3,8 km długości i jest klasycznym zjazdem do doliny.
Zmiany "na górze"
Górna stacja kolejki Eisgrat (2 900 m n.p.m.) jest w trakcie kompleksowej przebudowy. Nowe, szerokie wyjścia, najlepsze punkty gastronomiczne, sklep sportowy i wiele innych udogodnień ma wzmocnić pozytywne doświadczenia z pobytu na szczycie.
Dlaczego 3S?
Nowa kolejka linowa 3S ma budowę trójlinową. Posiada 2 liny nośne i 1 linę napędową, co umożliwia zwiększenie odległości pomiędzy słupami i gwarantuje stabilność oraz płynność jazdy nawet przy silnym wietrze. Wszystko to, w połączeniu z gwarancją występowania śniegu na lodowcu Stubai, stanowi kolejny powód do odwiedzenia Królestwa Śniegu.