skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

W przyszłym roku 3 nowoczesne koleje w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim

2016.10.15
W przyszłym roku 3 nowoczesne koleje w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim
Kliknij, aby powiększyć.
W przyszłym roku 3 nowoczesne koleje w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim
W siedzibie PAP w Warszawie odbyła się konferencja prasowa słowackiej firmy Tatry Mountain Resorts, w trakcie której zaprezentowane zostały nowe inwestycje spółki na Słowacji, oraz szczegółowe informacje na temat postępu prac i planów rozbudowy Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego w latach 2017-2019, w którym Słowacy zainwestują łącznie 260 mln złotych. W konferencji wzięli udział prezes TMR Bohus Hlavaty oraz nowy dyrektor generalny na Polskę Julius Vinter.
Nas najbardziej interesują oczywiście prace związane z modernizacją Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego, które rozpoczęły się we wrzeniu. Jak powiedział Julius Vinter - współpraca z miastem układa nam się bardzo dobrze. Jestem w stałym kontakcie z władzami Szczyrku. Uzyskaliśmy pozwolenia, które opóźniły nasze prace przy modernizacji ośrodka i wszystko na to wskazuje, że w przyszłym roku w Szczyrku wybudujemy trzy nowoczesne koleje, automatyczny system naśnieżania
oraz zmodernizujemy trasy narciarskie.

dyrektor generalny na Polskę Julius Vinter, prezes TMR Bohus Hlavaty
dyrektor generalny na Polskę Julius Vinter, prezes TMR Bohus Hlavaty

Pierwsze prace ruszyły już w rejonie Soliska. Rozpoczęcie było możliwe jeszcze na "starym" planie zagospodarowania terenu. W okolicy parkingu pod stokiem Golgota, rozpoczęło się umacnianie brzegów płynącego tędy potoku. Następnym etapem będzie przykrycie potoku, w taki sposób, aby powstało miejsce pod dolne stacje dwóch nowych kolei krzesełkowych oraz swobodny ruch narciarzy z tras na Małym Skrzycznem przez Golgotę w kierunku Julianów. W przyszłym roku powstanie tutaj tunel, który umożliwi przejazd samochodem pod trasą narciarską.

Solisko - dolne stacje kanap na Halę Skrzyczeńską oraz Wierch Pośredni
Solisko - dolne stacje kanap na Halę Skrzyczeńską oraz Wierch Pośredni

W 2017 roku wybudowane zostaną trzy koleje, których celem będzie umożliwienie szybkiego przemieszczanie się na nartach od Czyrnej przez Solisko do Julianów. W rejonie parkingu "U Kowalskiego" wybudowana zostanie 10-osobowa gondola, której górna stacja znajdować się będzie na Hali Skrzyczeńskiej. Obok dolnej stacji gondoli powstanie budynek wielofunkcyjny, w którym znajdą się kasy, wypożyczalnia sprzętu narciarskiego, szkoła narciarska, sklep sportowy oraz toalety.

6-os. kolej na Małe Skrzyczne
6-os. kolej na Małe Skrzyczne

Dwie nowoczesne, 6-osobowe kanapy, wyprzęgane, z osłonami staną w Solisku. Pierwsza wywozić będzie narciarzy na Halę Skrzyczeńską, gdzie łączyć się będzie z gondolą. Druga wywozić będzie narciarzy wzdłuż stoku Golgota, aż na Wierch Pośredni. Istniejące orczyki zostaną zdemontowane, a trasy poszerzone. Nas cieszy fakt, że dzięki likwidacji orczyka poszerzona zostanie kultowa Golgota. Przeprojektowana zostanie także dolna część trasy w Małego Skrzycznego do Soliska.

Hala Skrzyczeńska - pierwszy etap budowy
Hala Skrzyczeńska - pierwszy etap budowy

Zmodernizowany zostanie system naśnieżania tras. Docelowo w SON naśnieżane będzie 81% tras przy pomocy 320 lanc oraz armat włoskiej firmy TechnoAlpin, które mają zapewnić odpowiednią pokrywę śniegu do otwarcia tras w ciągu jednego tygodnia. Głównym elementem automatycznego systemu będzie duży zbiornik, który wybudowany zostanie w rejonie Hali Skrzyczeńskiej. W zimie zapewniał będzie wodę potrzebną do produkcji sztucznego śniegu, latem będzie pełnił funkcję zbiornika p.pożarowego.

Połączenie SON z trasami na Skrzycznem
Połączenie SON z trasami na Skrzycznem

Docelowo w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarski powstaną cztery 6-osobowe i jedna 8-osobowa koleje krzesełkowe oraz 10-osobowa gondola. Przepustowość stacji wzrośnie z 8720 do 18200 osób /h. Po modernizacji i wytyczeniu nowych tras ich łączna długość zwiększy się z 18 do 22 km, w tym 27% tras będzie oświetlonych.

Jak powiedział prezes Hlavaty - zaangażowaliśmy wiele osób, przeszliśmy po trasach setki kilometrów i poświeciliśmy wiele czasu, aby poszerzenie i przeprofilowanie tras zwiększyło komfort, przyjemność i bezpieczeństwo jeżdżących narciarzy. Jestem pewien, że włożona praca zaowocuje tym, że Szczyrk stanie się jednym z najlepszych ośrodków narciarskich w Polsce - dodał.


Centralnym punktem ośrodka będzie Hala Skrzyczeńska, na której staną górne stacje gondoli z parkingu U Kowalskiego, krzeseł w Soliska i Czyrnej oraz dolna stacja kanapy na Małe Skrzyczne. Z tym, że ta ostatnie nie będzie postawiona w śladzie starego orczyka, który prawdopodobnie będzie dalej funkcjonował. Górna stacja 6-osobowej kanapy odsunięta zostanie w kierunku Skrzycznego, w taki sposób, aby umożliwić dojazd na nartach do Jaworzyny w ośrodku narciarskim COS.
Jak podkreślił Julius Vinter - to nie będzie tylko trawers, ale w pełni wartościowa trasa narciarska, ponieważ chcemy aby narciarze, którzy do nas przyjadą korzystali z tras najwyższej jakości.

Inwestycje w SON
Inwestycje w SON

W drugim etapie rozbudowy ośrodka na Hali Skrzyczeńskie powstanie duży budynek, który połączy pod jednym dachem stację gondoli oraz dużą restaurację, z której będzie można podziwiać wspaniałą panoramę Beskidy Śląskiego, budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Druga restauracja powstanie w rejonie Wierchu Pośredniego. Zaplecze stacji rozbudowane zostanie o 3 bary Apres-Ski, wypożyczalnie sprzętu narciarskiego oraz szkoły narciarskie. Ośrodek przygotuje także bezpłatne miejsca parkingowe, które będą w stanie pomieścić 1500 samochodów.

Pierwsze prace w Solisku
Pierwsze prace w Solisku

Zapytaliśmy także o sposób rozwiązania problemu, jakim z pewnością będzie dojazd do ośrodka. Dyrektor Vinter wyjaśnił - współpracujemy w tym zakresie z władzami miasta, z którymi rozmawiamy o systemie komunikacji w Szczyrku. Mamy wstępny plan, którego elementami są duży parking przy wjeździe do miasta oraz połączenie z ośrodkiem skibusami. Transport skibusami zostanie wprowadzony już w przyszłym sezonie, czyli po pierwszej fazie inwestycji, aby nasi goście zaczęli już korzystać z tego rodzaju transportu i np. nie używali samochodów na dojazd z hotelu do stacji.

Pierwsze prace w Solisku
Pierwsze prace w Solisku

Prezes TMR Bohus Hlavaty podkreślił, że będzie kontynuowana, trwająca od 2014 roku, współpraca z Centralnym Ośrodkiem Sportu. Oznacza to, że następnych sezonach możemy liczyć na wspólny skipass. Natomiast już za rok, od sezonu 17/18 SON zostanie włączony do systemu GoPass, z którego w słowackich stacjach spółki oraz w Szpindlerowym Młynie w Czechach korzysta 425 tys. osób, z czego 20% stanowią Polacy. Dzięki temu narciarze z polski otrzymają dodatkowe profity wynikające z posiadania GoPassa - zniżki w restauracjach, hotelach, możliwość jazdy w dowolnych stacjach narciarskich należących do TMR, zakup przez Internet.

Dolna stacja 10-os. gondoli na parkingu "U Kowalskiego"
Dolna stacja 10-os. gondoli na parkingu "U Kowalskiego"

W związku z tym, że GoPass działa w systemie dostępu SkiData, innym niż zainstalowany w Szczyrku, zapytaliśmy prezesa TMR, czy w SON zostanie taki system wymieniony i czy nie spowoduje to perturbacji we współpracy z COS. Bohus Hlavaty zapewnił nas, że trwają rozmowy i prace w tym temacie, których celem jest przygotowanie wspólnej platformy, umożliwiającej korzystanie z GoPass w Szczyrku, ale na dzień dzisiejszy nie może jeszcze mówić o szczegółach.

jc/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #narty #szczyrk #son #szczyrkowski ośrodek narciarski #golgota #tmr #leitner #technoalpin

powrót

Zobacz
Szczyrk SON - Juliany i Golgota luty 2015
Szczyrk SON - Juliany i Golgota luty 2015
Szczyrk SON - Juliany i Golgota luty 2015
Szczyrk SON - Małe Skrzyczne
Szczyrk SON - Małe Skrzyczne
Szczyrk SON - Małe Skrzyczne
Szczyrk - Co kupiła słowacka spółka TMR?
Szczyrk - Co kupiła słowacka spółka TMR?
Szczyrk - Co kupiła słowacka spółka TMR?
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com