| W przyszłym roku 3 nowoczesne koleje w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim |
|
W siedzibie PAP w Warszawie odbyła się konferencja prasowa słowackiej firmy Tatry Mountain Resorts, w trakcie której zaprezentowane zostały nowe inwestycje spółki na Słowacji, oraz szczegółowe informacje na temat postępu prac i planów rozbudowy Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego w latach 2017-2019, w którym Słowacy zainwestują łącznie 260 mln złotych. W konferencji wzięli udział prezes TMR Bohus Hlavaty oraz nowy dyrektor generalny na Polskę Julius Vinter.
Warto przeczytać: Zobacz także: Nas najbardziej interesują oczywiście prace związane z modernizacją Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego, które rozpoczęły się we wrzeniu. Jak powiedział Julius Vinter - współpraca z miastem układa nam się bardzo dobrze. Jestem w stałym kontakcie z władzami Szczyrku. Uzyskaliśmy pozwolenia, które opóźniły nasze prace przy modernizacji ośrodka i wszystko na to wskazuje, że w przyszłym roku w Szczyrku wybudujemy trzy nowoczesne koleje, automatyczny system naśnieżania oraz zmodernizujemy trasy narciarskie.
|
dyrektor generalny na Polskę Julius Vinter, prezes TMR Bohus Hlavaty |
|
Pierwsze prace ruszyły już w rejonie Soliska. Rozpoczęcie było możliwe jeszcze na "starym" planie zagospodarowania terenu. W okolicy parkingu pod stokiem Golgota, rozpoczęło się umacnianie brzegów płynącego tędy potoku. Następnym etapem będzie przykrycie potoku, w taki sposób, aby powstało miejsce pod dolne stacje dwóch nowych kolei krzesełkowych oraz swobodny ruch narciarzy z tras na Małym Skrzycznem przez Golgotę w kierunku Julianów. W przyszłym roku powstanie tutaj tunel, który umożliwi przejazd samochodem pod trasą narciarską.
|
Solisko - dolne stacje kanap na Halę Skrzyczeńską oraz Wierch Pośredni |
|
W 2017 roku wybudowane zostaną trzy koleje, których celem będzie umożliwienie szybkiego przemieszczanie się na nartach od Czyrnej przez Solisko do Julianów. W rejonie parkingu "U Kowalskiego" wybudowana zostanie 10-osobowa gondola, której górna stacja znajdować się będzie na Hali Skrzyczeńskiej. Obok dolnej stacji gondoli powstanie budynek wielofunkcyjny, w którym znajdą się kasy, wypożyczalnia sprzętu narciarskiego, szkoła narciarska, sklep sportowy oraz toalety.
|
6-os. kolej na Małe Skrzyczne |
|
Dwie nowoczesne, 6-osobowe kanapy, wyprzęgane, z osłonami staną w Solisku. Pierwsza wywozić będzie narciarzy na Halę Skrzyczeńską, gdzie łączyć się będzie z gondolą. Druga wywozić będzie narciarzy wzdłuż stoku Golgota, aż na Wierch Pośredni. Istniejące orczyki zostaną zdemontowane, a trasy poszerzone. Nas cieszy fakt, że dzięki likwidacji orczyka poszerzona zostanie kultowa Golgota. Przeprojektowana zostanie także dolna część trasy w Małego Skrzycznego do Soliska.
|
Hala Skrzyczeńska - pierwszy etap budowy |
|
Zmodernizowany zostanie system naśnieżania tras. Docelowo w SON naśnieżane będzie 81% tras przy pomocy 320 lanc oraz armat włoskiej firmy TechnoAlpin, które mają zapewnić odpowiednią pokrywę śniegu do otwarcia tras w ciągu jednego tygodnia. Głównym elementem automatycznego systemu będzie duży zbiornik, który wybudowany zostanie w rejonie Hali Skrzyczeńskiej. W zimie zapewniał będzie wodę potrzebną do produkcji sztucznego śniegu, latem będzie pełnił funkcję zbiornika p.pożarowego.
|
Połączenie SON z trasami na Skrzycznem |
|
Docelowo w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarski powstaną cztery 6-osobowe i jedna 8-osobowa koleje krzesełkowe oraz 10-osobowa gondola. Przepustowość stacji wzrośnie z 8720 do 18200 osób /h. Po modernizacji i wytyczeniu nowych tras ich łączna długość zwiększy się z 18 do 22 km, w tym 27% tras będzie oświetlonych.
Jak powiedział prezes Hlavaty - zaangażowaliśmy wiele osób, przeszliśmy po trasach setki kilometrów i poświeciliśmy wiele czasu, aby poszerzenie i przeprofilowanie tras zwiększyło komfort, przyjemność i bezpieczeństwo jeżdżących narciarzy. Jestem pewien, że włożona praca zaowocuje tym, że Szczyrk stanie się jednym z najlepszych ośrodków narciarskich w Polsce - dodał.
Centralnym punktem ośrodka będzie Hala Skrzyczeńska, na której staną górne stacje gondoli z parkingu U Kowalskiego, krzeseł w Soliska i Czyrnej oraz dolna stacja kanapy na Małe Skrzyczne. Z tym, że ta ostatnie nie będzie postawiona w śladzie starego orczyka, który prawdopodobnie będzie dalej funkcjonował. Górna stacja 6-osobowej kanapy odsunięta zostanie w kierunku Skrzycznego, w taki sposób, aby umożliwić dojazd na nartach do Jaworzyny w ośrodku narciarskim COS. Jak podkreślił Julius Vinter - to nie będzie tylko trawers, ale w pełni wartościowa trasa narciarska, ponieważ chcemy aby narciarze, którzy do nas przyjadą korzystali z tras najwyższej jakości.
|
Inwestycje w SON |
|
W drugim etapie rozbudowy ośrodka na Hali Skrzyczeńskie powstanie duży budynek, który połączy pod jednym dachem stację gondoli oraz dużą restaurację, z której będzie można podziwiać wspaniałą panoramę Beskidy Śląskiego, budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Druga restauracja powstanie w rejonie Wierchu Pośredniego. Zaplecze stacji rozbudowane zostanie o 3 bary Apres-Ski, wypożyczalnie sprzętu narciarskiego oraz szkoły narciarskie. Ośrodek przygotuje także bezpłatne miejsca parkingowe, które będą w stanie pomieścić 1500 samochodów.
|
Pierwsze prace w Solisku |
|
Zapytaliśmy także o sposób rozwiązania problemu, jakim z pewnością będzie dojazd do ośrodka. Dyrektor Vinter wyjaśnił - współpracujemy w tym zakresie z władzami miasta, z którymi rozmawiamy o systemie komunikacji w Szczyrku. Mamy wstępny plan, którego elementami są duży parking przy wjeździe do miasta oraz połączenie z ośrodkiem skibusami. Transport skibusami zostanie wprowadzony już w przyszłym sezonie, czyli po pierwszej fazie inwestycji, aby nasi goście zaczęli już korzystać z tego rodzaju transportu i np. nie używali samochodów na dojazd z hotelu do stacji.
|
Pierwsze prace w Solisku |
|
Prezes TMR Bohus Hlavaty podkreślił, że będzie kontynuowana, trwająca od 2014 roku, współpraca z Centralnym Ośrodkiem Sportu. Oznacza to, że następnych sezonach możemy liczyć na wspólny skipass. Natomiast już za rok, od sezonu 17/18 SON zostanie włączony do systemu GoPass, z którego w słowackich stacjach spółki oraz w Szpindlerowym Młynie w Czechach korzysta 425 tys. osób, z czego 20% stanowią Polacy. Dzięki temu narciarze z polski otrzymają dodatkowe profity wynikające z posiadania GoPassa - zniżki w restauracjach, hotelach, możliwość jazdy w dowolnych stacjach narciarskich należących do TMR, zakup przez Internet.
|
Dolna stacja 10-os. gondoli na parkingu "U Kowalskiego" |
|
W związku z tym, że GoPass działa w systemie dostępu SkiData, innym niż zainstalowany w Szczyrku, zapytaliśmy prezesa TMR, czy w SON zostanie taki system wymieniony i czy nie spowoduje to perturbacji we współpracy z COS. Bohus Hlavaty zapewnił nas, że trwają rozmowy i prace w tym temacie, których celem jest przygotowanie wspólnej platformy, umożliwiającej korzystanie z GoPass w Szczyrku, ale na dzień dzisiejszy nie może jeszcze mówić o szczegółach.
jc/skionline.pl
|