Tak będzie wyglądać nowa kolej na Skrzyczne w Szczyrku | 2016.11.30 |
| Nowa 4-os. kolej linowa firmy Leitner w Szczyrku |
|
Sprawy związane z modernizacją infrastruktury narciarskiej w Szczyrku, mające przywrócić dawny blask temu górskiemu kurortowi, nabierają tempa. Niedawno informowaliśmy naszych czytelników o rozstrzygnięciu przetargu na budowę nowej kolei linowej na Skrzycznem. Dzisiaj, po spotkaniu z przedstawicielami Centralnego Ośrodka Sportu, a także z przyszłym wykonawcą inwestycji, możemy przekazać nieco więcej szczegółów i pokazać pierwsze wizualizacje nowej kolei.
Warto przeczytać: Zobacz także: We wtorek na zaproszenie COS-u wzięliśmy udział w konferencji prasowej zorganizowanej w Szczyrku, w trakcie której zaprezentowano pierwszy raz więcej szczegółów dotyczących budowy nowej kanapy - ze Szczyrku na Jaworzynę. Ze strony Centralnego Ośrodka Sportu obecny był dyrektor Cezary Jurkiewicz, a także Grzegorz Kotowicz, dyrektor ośrodka COS w Szczyrku. Stronę techniczną nowej inwestycji przedstawił przedstawiciel firmy Leitner - Jaroslav Macicak, obecny był także gospodarz terenu - burmistrz miasta Szczyrku, Antoni Byrdy.
We wrześniu tego roku rozstrzygnięty został przetarg dotyczący gruntownej modernizacji kolei na odcinku z dolnej stacji w Szczyrku na halę Jaworzyna, niedługo potem podpisano umowę z wykonawcą inwestycji - włoską firmą Leitner. Pierwsze prace przygotowawcze już się rozpoczęły. Do końca tego roku zrealizowane zostaną roboty ziemne i fundamentowe podpór pośrednich. Finalizację całości przebudowy przewidziano na sierpień 2017 roku. Tak więc, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już przyszłej zimy będziemy mogli cieszyć się z całkowicie odnowionego wjazdu na Skrzyczne.
|
Nowa 4-os. kolej linowa firmy Leitner w Szczyrku |
|
- Inwestycja jest bardzo wyczekiwana. Ale jej realizacja nie byłaby możliwa bez dobrej współpracy z samorządem i pomocy burmistrza przy trudnych negocjacjach ze społeczeństwem lokalnym. W przyszłym roku, doczekamy się jednej z najbardziej nowoczesnych kolei w Polsce - stwierdził Grzegorz Kotowicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Sportu - Ośrodka Przygotowań Olimpijskich w Szczyrku.
Odcinek modernizowanej kolei liczy nieco ponad półtora kilometra - dokładnie 1576 metrów, pokonując 406 metrów różnicy poziomów. Funkcjonujący tu dotychczas od lat 90. minionego wieku wyciąg krzesełkowy zastąpią czteroosobowe, nowoczesne kanapy, bardzo podobne jak te, które od grudnia 2013 r. działają na odcinku z Jaworzyny na Skrzyczne. Przepustowość kolei po modernizacji zwiększy się dwukrotnie, osiągając poziom 2400 osób na godzinę. Z kolei uśredniony czas wyjazdu na halę Jaworzyna wynosił będzie po inwestycji ok. 6 minut, a z wykorzystaniem maksymalnej prędkości (5 metrów na sekundę) nawet 5 minut i 15 sekund.
|
Nowa 4-os. kolej linowa firmy Leitner w Szczyrku - górna stacja |
|
Parametry techniczne wraz wizualizacjami zaprezentował podczas konferencji Jaroslav Macicak, dyrektor oddziału firmy Leitner. - Kolej, która powstanie w przyszłym roku na Skrzycznem, tylko z pozoru będzie identyczna z tą prowadzącą na szczyt Skrzycznego. W rzeczywistości będzie dużo nowocześniejsza, a przy jej projektowaniu zastosowano wiele technologii przyjaznych środowisku i pozwalających zaoszczędzić energię, a w perspektywie długoletniej oszczędzić również pieniądze - stwierdził.
Główne różnice to przede wszystkim zastosowanie napędu bezpośredniego, którego głównymi zaletami jest brak przekładni, a tym samym brak potrzeby używania oleju przy pracy urządzenia. Daje to w efekcie znacznie prostszą obsługę całej kolei, mniejsza awaryjność, a także zdecydowanie obniża koszty. Jak szacuje Maciciak, zastosowanie takiej technologii pozwoli zaoszczędzić w ciągu 20 lat pracy kolei około 120 tysięcy euro. Z innych innowacji warto wspomnieć o zdecydowanie cichszej pracy całego urządzenia - jeśli standardowy poziom pracy kolei wynosi około 88-92 dB, to w przypadku nowej kolei w Szczyrku będzie on znacznie niższy - w granicach 73-75 dB. Do sterowania kolei zastosowany będzie najnowocześniejszy system LentDrive, który pozwala m.in. wykorzystywać energię cieplną generowaną przy pracy silnika do ogrzewania wody.
|
Nowa 4-os. kolej linowa firmy Leitner w Szczyrku - dolna stacja |
|
Co szczególnie istotne dla narciarzy, realizacja inwestycji nie spowoduje żadnych utrudnień w korzystaniu z tras narciarskich podczas nadchodzącej zimy. Poszczególne trasy będą dostępne bez przeszkód, demontaż wymienianej kolei krzesełkowej nastąpi już na wiosnę, gdy sezon dobiegnie końca. Oczywiście utrzymany będzie wspólny karnet ze Szczyrkowskim Ośrodkiem Narciarskim, a ceny pozostaną na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Jeśli będą sprzyjać warunki pogodowe, powinna zostać też oddana narciarzom do użytku trasa przez kanion, przy której przynajmniej częściowo będzie funkcjonowało naśnieżanie prawie do samego dołu, do dolnej stacji kolei w Szczyrku.
- Jest duża szansa na to, że wrócimy do ekstraklasy narciarskiej i turystycznej. Dzięki takim inwestycjom, ale i innym obecnie realizowanym w Szczyrku, miasto może realnie myśleć o rozwoju - mówił burmistrz Szczyrku Antoni Byrdy. - Nasze hasło "Tu rodzą się zwycięzcy" nie odnosi się tylko do sportowców, ale i zespołu ludzi, który udało się stworzyć. Ogromnie chciałbym za to podziękować. Musimy dbać o to, aby w naszych Ośrodkach wszystko było perfekcyjnie, a sportowcy czuli się u nas, jak w domu - podkreślił z kolei dyrektor COS Cezary Jurkiewicz.
|
Planowane inwestycje firmy Leitner w Szczyrku |
|
Cóż, zapowiadają się od przyszłego sezonu naprawdę rewolucyjne zmiany w Szczyrku. Mamy świadomość, że podobnie pisaliśmy już w ubiegłym roku. Ale tym razem - miejmy nadzieję - uda się w końcu sfinalizować wszystkie planowane inwestycje. Kibicujemy z całego serca - i Szczyrk, i narciarze tu przyjeżdżający zdecydowanie na to zasługują.
pk/skionline.pl
|
Tagi: #ośrodki narciarskie #narty #szczyrk #skrzyczne #cos #leitner #nowe inwestycje
| powrót
Zobacz
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Booking.com
|