skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

St. Anton: gondola na Galzig - hit sezonu

2006.12.29
fot. St. Anton
fot. St. Anton
W austriackim St. Anton sezon miał się rozpocząć 1. grudnia. Na razie z uwagi na brak śniegu datę inauguracji przesunięto o tydzień. Zarówno gospodarze ośrodka, jak i narciarze nie mogą się już doczekać, bowiem w tym roku otwarcie sezonu zapowiada się zupełnie wyjątkowo: rusza nowa kolej gondolowa na Galzig. Dla tak ekskluzywnej stacji narciarskiej, jaką z całą pewnością jest St. Anton, trudno wręcz wyobrazić sobie lepszą wizytówkę.
St. Anton, które w tym roku już po raz piąty z rzędu zostało uznane przez Skiresort Service International najlepszym ośrodkiem narciarskim na świecie, ciągle stara się potwierdzać swą markę. Nowa kolejka gondolowa Galzigbahn, która ruszyć ma wraz z pierwszym śniegiem, to z całą pewnością jedna z najbardziej spektakularnych nowości tego sezonu w Austrii. Zastosowano w niej innowacyjne rozwiązanie techniczne, opracowane przez firmę Doppelmayr - światowego lidera w branży technologii budowy kolei linowych. Każdy wagonik sprowadzany jest z wysokości przez koła potężnego mechanizmu, przypominającego swoim wyglądem i zasadą działania "diabelski młyn", urządzenie kojarzące się większości z nas z lunaparkiem. Pasażerowie wsiadają i gondola umieszczana jest z powrotem na linie w taki sam sposób.

fot. St. Anton
fot. St. Anton
Rozwiązanie opiera się na patencie opracowanym jeszcze w końcu XIX w. przez amerykańskiego konstruktora mostów George’a W. Ferrisa. Pierwszy "diabelski młyn" (Ferris Wheel) pokazany został na Wystawie Światowej w 1893 roku. Było to w czasach, kiedy o narciarstwie nikt nie myślał jako o sporcie masowym, a George Ferris z pewnością nie spodziewał się dla swojego wynalazku takiego zastosowania w przyszłości.

Nowa gondola to 28 wagonów, z których każdy pomieścić może 24 osoby (18 miejsc stojących i 6 siedzących), podróżujących z prędkością 6m/sek. Przepustowość urządzenia będzie trzykrotnie większa niż dotąd.
Na tym dobre wiadomości się jednak nie kończą.


fot. St. Anton
fot. St. Anton
Nowa kolejka będzie bowiem nie tylko efektywna, ale również niezwykle efektowna. Budynek dolnej stacji - w całości pokryty szkłem i bardzo nowoczesny w formie - zaprojektowany został przez pochodzącego z Tyrolu światowej sławy architekta Georga Driedla, znanego z awangardowych realizacji z wykorzystaniem energii słonecznej i szkła. Przeszklone ściany budynku pozwalają na ukazanie w pełnej krasie imponujących, potężnych kół mechanizmu. Aby odpowiednio wyeksponować "diabelski młyn" również po zmroku, budynek będzie nocą oświetlany.

Joanna Wrona
skionline.pl

skionline.pl

powrót

Zobacz
Stacje: Ski Arlberg
Warunki narciarskie: St. Anton am Arlberg
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com