Rewolucja na Chopoku | 2012.10.09 |
| Jasna Chopok fot. J.Ciszak/skionline.pl |
|
W największym słowackim ośrodku Jasna - Chopok Niskie Tatry praca wre. W sezonie 2012/2013 spełni się w końcu marzenie wielu narciarzy i turystów - północ i południe Chopoka zostaną połączone nowoczesnymi gondolami.
Chopok Północ - budowa nowej kolejki gondolowej Kilka dni temu mieliśmy okazję zobaczyć postęp prac przy budowie kolei linowych, które połączą dwie strony Chopoka. Na północnym stoku powstaje zaprojektowana według najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych kolej gondolowa Funitel firmy Doppelmayr. Ze względu na częste, wiejące z dużą siłą w górnych partiach Chopoka wiatry, 22 gondole, z których każda może przewieźć 24 osoby, zawieszone zostały na dwóch linach nośnych. Takie rozwiązanie zwiększa stabilność, dzięki czemu będzie można bezpiecznie korzystać z niej nawet przy wietrze wiejącym z prędkością dochodzącą do 120 km/h. W czasie naszej wizyty na budowie właśnie przeprowadzano ostatnie testy obciążeniowe - w gondolach umieszczano ogromne pojemniki z wodą symulujące maksymalne obciążenie.
|
Jasna Chopok fot. J.Ciszak/skionline.pl |
|
Usytuowana na Chopoku (2003 m n.p.m.) górna stacja gondoli Funitel połączy się ze stacją nowej kolejki gondolowej z Kosodreviny. Już w przyszłym roku obie stacje zostaną połączone zabudową w jedną całość. W tym miejscu powstanie również nowoczesna restauracja panoramiczna (odrestaurowana Rotunda) z tarasem widokowym na dachu oraz - jak dowiedzieliśmy się od Zuzany Bubniakovej - przedstawicielki ośrodka Chopok, kilkoma apartamentami do wynajęcia.
Chcąc zapewnić nawet przy silnie wiejących wiatrach bardzo dobre warunki na trasach w górnych partiach Chopoka, gestorzy ośrodka zdecydowali się na instalację systemu sztucznego naśnieżania. Wzdłuż całej trasy postawiono lance oraz ekrany zapobiegające zdmuchiwaniu śniegu ze stoku. Uruchomienie kolejki planowane jest na 1 grudnia 2012.
Chopok Południe Na południowym zboczu Chopoka powstaje 15-osobowa kolej gondolowa firmy Doppelmayr, której dolna stacja usytuowana jest w regionie Kosodreviny (1494 m n.p.m.). Inwestycja podzielona została na dwa etapy. W ramach pierwszego planowane jest uruchomienie kolei linowej, w drugim zabudowa górnej stacji 15-osobowej kolejki i połączenie z peronem stacji Funitel oraz budowa wcześniej wspomnianej restauracji. W przyszłości do dolnej stacji kolejki na Kosodrevinie będzie można dojechać z Krupovej (1080 m n.p.m.) projektowaną gondolą.
|
Jasna Chopok fot. J.Ciszak/skionline.pl |
|
|
Mapa ośrodka z zaznaczonymi nowym kolejami |
|
Tuż poniżej górnej stacji południowej gondoli do nowego sezonu zimowego "przygotowuje się" też restauracja Kamenna Chata. Nasza uwagę zwrócili robotnicy, którzy po usianym ogromnymi kamieniami stoku, większość materiałów (np. wielkie okna i worki z cementem) przenoszą na własnych barkach, korzystając jedynie ze specjalnie skonstruowanych uchwytów. Transport materiałów potrzebnych do remontu odbywa się w ten sposób z uwagi na brak możliwości przygotowania dojazdu. Samochody dostawcze zatrzymują się po północnej stronie, tuż przy budowanej obecnie górnej stacji kolejki.
|
Jasna Chopok fot. J.Ciszak/skionline.pl |
|
Twinliner - nowa kolejka linowo - torowa W celu ułatwienia narciarzom przejazdu do dolnej stacji Funitela na Priehybie (1242 m n.p.m.), od strony Biela Put budowana jest kolej linowo - torowa Twinliner. Przypominająca pochyłą windę, zapewni przejazd na odcinku Koliesko - Priehyba. Wzdłuż liczącej 346 m trasy ustawiono 26 betonowych podpór, na których umocowane są tory. Kursować będą dwa wagony - każdy z nich pomieści maks. 50 osób. W ciągu godziny Twinliner będzie mógł przewieźć do 300 osób. Uruchomienie kolejki planowane jest w drugiej połowie grudnia 2012.
Łączny koszt inwestycji w ośrodku narciarskim Jasna - Chopok Niskie Tatry wyniesie w tym roku, bagatela, 45 milionów euro.
Sprawdź ceny skipassów w sezonie 2012/13
al/skionline.pl
|
Tagi: #słowacja #jazna #chopok #funitel
| powrót
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Booking.com
|