| Pierwszy tydzień ferii - gdzie i za ile na narty? |
|
Góry przyprószył lekko śnieg, a wraz z nim pojawiła się nadzieja, że w tym sezonie pojeździmy jeszcze na polskich stokach. Na najbliższe dni zapowiadane jest wyraźne ochłodzenie, większość stacji narciarskich zapewne rozpocznie (lub już rozpoczęło) intensywne naśnieżanie. Ale nie ma się co łudzić - sytuacja śniegowa na stokach, za wyjątkiem Podhala i kilku pojedynczych stacji rozsianych po naszych górach, jest bardzo ciężka. Dopóki nie spadnie większa ilość naturalnego puchu - nadal będzie ciężko.
W tej sytuacji, każdy kilometr otwartych tras jest na wagę złota. No właśnie. Wielu narciarzy zastanawia się pewnie, gdzie, przy tak skromnej ilości otwartych tras, wybrać się na narty by miało to jeszcze jakiś ekonomiczny sens. Postanowiliśmy więc zebrać dla Was informacje o otwartych trasach w poszczególnych stacjach narciarskich, a następnie porównać ile w każdej z nich kosztować będzie (na chwilę obecną) 1 km udostępnionej trasy. Krótko mówiąc - gdzie najbardziej "opłaca" się pojechać?
W poniższej tabeli zebraliśmy dane dotyczące długości otwartych tras, ceny 6-godzinnego karnetu (jeżeli stacja nie oferuje takowego - uwzględnialiśmy cenę takiego karnetu, który pozwala szusować co najmniej przez 6 godz.) a na koniec - wartość 1 km otwartych tras.
Ośrodek narciarski Otwarte trasy Karnet 6 godz. Koszt 1 km tras Białka Tatrzańska 7,8 75,00 9,6 Jurgów 4,4 75,00 17 Czorsztyn Ski 3,8 65,00 17,1 Dwie Doliny 4,2 75,00 17,9 Sienna Czarna Góra 2,2 45,00 20,5 Zakopane Harenda 2,4 65,00 27,1 Czarna Góra Koziniec 2,3 65,00 28,3 Zieleniec 2,4 73,00 30,4 Palenica 2 79,00 39,5 Rusin-ski 1,4 65,00 46,4 Zakopane Szymoszkowa 1,7 85,00 50 Małe Ciche 1,3 70,00 53,8 Karpacz Biały Jar 1,1 60,00 54,5 Witów-Ski 1,1 65,00 59,1 Tylicz 1,1 70,00 63,6 Suche-Ski 1 65,00 65 Litwinka 1 70,00 70 Zakopane Kasprowy 1,4 135,00 96,4 Jaworzyna Krynicka 0,7 70,00 100 Szczyrk Biały Krzyż 0,5 50,00 100 Chabówka 0,5 50,00 100 Zakopane Nosal 0,6 65,00 108,4 Istebna 0,3 50,00 166,1 Cóż wynika z tej tabeli i czy powyższe zestawienie ma w ogóle jakiś głębszy sens? Oczywiście. Po pierwsze zauważmy, że bardzo dobrze wypadły stacje średniej wielkości położone na Podhalu, gdzie obecnie są najlepsze warunki. Duże stacje są dla nich konkurencyjne, o ile udało się im uruchomić większą ilość tras (Białka Tatrzańska, Dwie Doliny) lub oferują karnety w promocyjnej cenie ze względu na trudne warunki śniegowe (np. sudecka Czarna Góra, która w tej chwili oferuje 50 proc. zniżki na wszystkie karnety).
|
Pierwszy tydzień ferii - gdzie i za ile na narty? |
|
Przed podjęciem decyzji gdzie wybrać się na narty warto też dokładnie sprawdzić ile tras jest otwartych w danym ośrodku, a nie tylko czy stacja działa. Przykłady stacji położonych blisko siebie, w których warunki różnią się znacznie mogą czasami zaskakiwać - w Beskidzie Sądeckim na Jaworzynie otwartych jest tylko 0,7 km tras, podczas gdy w tej samej cenie, w pobliżu mamy Dwie Doliny, gdzie za podobną ceną do dyspozycji są ponad 4 km nartostrad. Z kolei jadąc na Podhale warto zainteresować się nie tylko Białką, ale także mniej popularnymi stacjami, które oferują bardzo przyzwoite warunki - szczególnie dobrze wypada w naszym zestawieniu Jurgów, Czorsztyn i Koziniec (na marginesie - wszystkie wchodzące w skład karnetu TatrySki). W Sudetach z kolei bezkonkurencyjna jest Czarna Góra, a w drugiej kolejności Zieleniec.
Podsumowując, najlepsze warunki, a także najkorzystniejsze ceny mamy w tej chwili na Podhalu, a małe i średnie stacje oferują równie korzystne ceny jak bardziej renomowana konkurencja. Co ważne, często jest tam dużo mniej tłoczno, co zdecydowanie podnosi komfort jazdy. Z drugiej strony, z niecierpliwością czekamy na opady i otwarcie kolejnych tras. W tej chwili bowiem, w naszych górach mamy otwarte tylko 45 km tras; każdy kto był w Alpach wie, co ta liczba oznacza. Zaklinając więc śniegową rzeczywistość, życzymy połamania desek.
Szczegółowe, aktualne informacje o warunkach pogodowych i śniegowych w Polsce i za granicą możecie sprawdzić w zakładce "Pogoda"
pk/skionline.pl
|