skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Nowości na polskich stokach sezonie 18-19

2018.12.07
Nowości na polskich stokach sezonie 18-19
Kliknij, aby powiększyć.
Nowości na polskich stokach sezonie 18-19
O tym, co dzieje się na polskich stokach w zakresie nowych inwestycji i zmian, które czekają narciarzy w nadchodzącej zimie, pisaliśmy już kilka razy na łamach naszego portalu. Jako, że zima rozkręca się na dobre - warto zebrać te informacje, by przypomnieć, ale też i poruszyć nowe zagadnienia dotyczące nowych inwestycji. Nie jest może ich tak dużo, jak w ubiegłym roku, ale wyraźnie widać, że branża stacji narciarskich cały czas się rozwija w naszym kraju. Oto krótki przegląd najważniejszych inwestycji i zmian w sezonie 2018-19.
Na początek oczywiście trzeba poruszyć temat modernizacji i rozbudowy ośrodków narciarskich w Szczyrku. Mimo, że tegoroczne inwestycje nie dorównują tym z ubiegłego sezonu, to jednak nadal pozostaje to największy plac budowy w polskich górach. W tym roku narciarze mogą spodziewać się zmian zarówno w Szczyrk Mountain Resort, jak i na Skrzycznem czy w Beskid Sport Arena - a więc w największych terenach zjazdowych w Szczyrku, połączonych wspólnym karnetem.

Szczegółowy spis wszystkich nowości w Szczyrku przedstawiliśmy Wam w osobnym artykule, który może znaleźć tutaj. Warto jednak powtórzyć kilka najważniejszych faktów, na ich tle bowiem dopiero można porównać wagę i znaczenie inwestycji w innych stacjach narciarskich. Po kolei więc wyliczając, trzeba podkreślić przede wszystkim:


1. Budowa kolejnej 6-osobowej kanapy, prowadzącej z Hali Skrzyczeńskiej na Zbójnicką Kopę, czyli fragment głównego grzbietu pomiędzy Małym Skrzycznem a Skrzycznem. Jest to nowoczesna wyprzęgana kolej z osłonami przeciwwietrznymi, produkcji Leitnera, o przepustowości 2400 osób na godzinę. Przebiega całkowicie nową trasą, jej długość wynosi 1690 metrów a różnica poziomów - 205 metrów. Zdjęcia z jej budowy możecie zobaczyć tutaj.

2. W miejscu dawnego orczyka stanie powiem całkiem nowy, szybszy i bardziej niezawodny, poprowadzony skrajem całkowicie przeprofilowanej i poszerzonej trasy 2 (Świerkowej). Wyciąg będzie liczył 1200 m długości, przepustowość 720 osób na godzinę, a różnica wysokości wyniesie 211 metrów. Producentem orczyka jest słowacka firma Tatralift.

Now kolej na Zbójnicką Kopę
Now kolej na Zbójnicką Kopę

3. Drugi nowy orczyk - także od Tatraliftu - stanie w dolnej części ośrodka i prowadził będzie wzdłuż krótkiego odcinka gondoli, aż do miejsca gdzie przechodzi ona ponad trasą nr 3 (Zwalisko). Jego funkcja to przede wszystkim zabezpieczenie możliwości wjazdu na Halę Skrzyczeńską w sytuacji silnego wiatru uniemożliwiającego pracę gondoli. Będzie można wtedy wjechać nim do dolnej części trasy nr 3 (Szczyrkowskiej II), po czym zjechać do Czyrnej i stamtąd starym orczykiem na Halę.

4. Trasa nr 2 została znacznie poszerzona (w większości swojego przebiegu liczy około 50 metrów) tak, że właściwie możemy mówić w tym wypadku o całkiem nowej trasie. Także wąski dawniej łącznik prowadzący z Kopy na Halę Skrzyczeńską - 3b - to w tej chwili praktycznie całkiem nowa trasa, licząca około 40-50 m szerokości, pięknie wyprofilowana i wyposażona w nowoczesną instalację naśnieżającą. Od górnej stacji nowej kolei wytyczono także całkiem nową trasę 3c (Zbójecką), która prowadzi w kierunku trasy Ondraszek w COS. Na nowym odcinku liczy 30-40 metrów szerokości i jest pięknie wyprofilowana i naśnieżana.

5. Cały czas trwają prace nad doskonaleniem instalacji naśnieżającej - w ośrodku zainstalowano oprócz naśnieżania tras modernizowanych w tym roku, dodatkowe 18 nowych lanc i 12 armat na trasach z ubiegłego roku, w miejscach gdzie konieczne jest mocniejsze uzupełnianie pokrywy śniegowej. Zainstalowano także dodatkowe kompresory, a także wykonano zabezpieczanie kolejnych fragmentów tras przed kamieniami wydostającymi się z podłoża, lub spadającymi ze świeżych skarp. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

6. Na Hali Skrzyczeńskiej i Kopie zainstalowane zostały specjalne osłony przeciwwietrzne. Szkodliwemu działaniu wiatru ma zapobiegać także wprowadzenie systemu CPS. Dzięki niemu zmniejszy się wrażliwość pracy tych wyciągów na porywy wiatru, co również ma zapewnić słynniejszą pracę kolei i całego ośrodka. Poza tym wagony i krzesła w rejonie Hali Skrzyczeńskieej zostaną wyposażone w charakterystyczne "banany" - system tłumienia bocznego firmy Leitner. Więcej szczegółów na ten temat można przeczytać w osobnym artykule.


7. W ośrodku stanie też nowa restauracja z tarasem w strefie eventowej na Hali Skrzyczeńskiej, w miejscu dawnego Akwarium. Natomiast w Solisku planowany jest kolejny Apres Ski bar, a ten przy kolei gondolowej zostanie rozbudowany o dwa segmenty oraz taras. W rejonie Czyrnej, powstanie także szkoła narciarska Maxiland z dywanikowymi wyciągami dla najmłodszych. Więcej szczegółów na temat tej inwestycji znajdziecie w osobnym artykule https://www.skionline.pl/stacje/w-szczyrk-mountain-resort-powstaje-strefa-szkoleniowa-z-prawdziwego-zdarzenia,newsy,7764.html

Do tego dochodzą jeszcze nowości z pozostałych ośrodków w Szczyrku - budowa nowej instalacji zaśnieżającej w rejonie Kanionu w COS, budowa największego w Polsce magazynu śniegu w technologii AWS w Beskid Sport Arena i dalsze rozwijanie bazy gastronomicznej tamże. Jak widać - Szczyrk pozostaje ciągle numer jeden jeśli chodzi o inwestycje i mocno pracuje by stać się liderem wśród stacji narciarskich na krajowym rynku.

Z Sudetów przenieśmy się w Beskid Sądecki - do Krynicy. W stacji narciarskiej SłotwinyArena, postawiono drugą kolej krzesełkową. Jest to nowoczesna, 6-osobową kanapę z pomarańczowymi osłonami prosto od Doppelmayra - podobna do tej już stojącej, ale nieco krótsza, usytuowana na miejscu dawnego wyciągu talerzykowego Słotwinka. Kolej ma około 600 metrów długości i przepustowość na poziomie 2400-3000 osób na godzinę.

Słotwiny Arena w Krynicy
Słotwiny Arena w Krynicy

W Słotwinach powstaje także zupełnie innego rodzaju atrakcją - potężna wieża-taras widokowy, w rodzaju coraz popularniejszych w Europie "ścieżek w koronach drzew". Będzie to pierwsza tego typu budowla w Polsce. Wieża liczyć będzie około 50 metrów wysokości, prowadzić do niej będzie specjalnie skonstruowana "drewniana ścieżka" wznosząca się stopniowo do góry, podpierana przez 18 wież wsporczych i 87 słupów. Łączna długość ścieżki wynosić będzie 1030 metrów. Dodatkową atrakcją, szczególnie dla najmłodszych, będzie mierząca 60 metrów długości zjeżdżalnia.

W tym miejscu warto jeszcze dodać, że właściciel Słotwiny Arena (a także Czarnego Gronia i KasinaSki), powiększył swój stan posiadania dołączając do Grupy Pingwina (taka nazwa coraz częściej pojawia się materiałach promocyjnych i informacyjnych tych stacji) ośrodki Skolnity w Wisle i Kurza Góra w woj. warmińsko-mazurskim. Możecie o tym poczytaj więcej tutaj. Oczywiście nowe stacje zostały także objęte całorocznym karnetem "365 dni".

Ośrodek narciarski Skolnity w Wiśle
Ośrodek narciarski Skolnity w Wiśle

Kolejny nowy wyciąg powstał w ośrodku narciarskim TyliczSki. W tym sezonie przybyła jej nowa 4-osobowa kolej słowackiej firmy Tatralift, obsługująca boczny stok, przeznaczony głównie dla dzieci i początkujących narciarzy. Nowa liczy około 400 metrów długości i z pewnością przyczyni się do dalszej popularyzacji Tylicza, jako idealnego miejsca na narty z dziećmi.

Z kolei w sąsiednim Master-Ski oprócz modernizacji naśnieżania (dzięki której ośrodek otwarł się jako pierwszy w Polsce w weekend 24-25 listopada), w najbliższym sezonie stacja wzbogaci się o nowy wyciąg taśmowy. Jest to kontynuacja polityki ośrodka, który jest miejscem nastawionym na przyjmowanie rodzin z dziećmi. W pełni sezonu czynny będzie także zimowy plac zabaw z animacjami, gdzie dorośli będą mogli na kilka godzin zostawić swoje dzieci i sami pojeździć na stoku.

Z kolei w największym ośrodku narciarskim w Sudetach - w Zieleńcu - także postawiono nową kolej krzesełkową. Będzie to produkt słowackiej firmy Tatralift - 4-osobowe, niewyprzęgane krzesełko, o długości około 600 metrów, różnicy wysokości 150 metrów i przepustowości na poziomie 2400 osób na godzinę. Zlokalizowana będzie w środkowej części góry Szerlich, w centralnym miejscu Zieleńca, tuż obok znajdującego się w tym miejscu niegdyś wyciągu orczykowego N10. Więcej o samej kolei pisaliśmy przy okazji rozpoczęcia jej budowy

Na koniec nie sposób nie wspomnieć o jeszcze jednaj zmianie, która czeka narciarzy - a mianowicie - o powstaniu Tatry Super Ski. Pod względem liczb projekt wygląda naprawdę okazale - 14 ośrodków narciarskich (pełną listę ośrodków można zobaczyć tutaj), 24 koleje linowe (w tym 1 gondola - w SkiBachledova), 36 orczyków, 13 wyciągów taśmowych dla najmłodszych. Ponad 50 km tras. Ze znaczących ośrodków narciarskich na Podhalu, do karnetu na razie nie dołączył Rusiń-Ski i Małe Ciche, choć głównym problem jest tutaj nie brak chęci, ale brak kompatybilności w systemach obsługujących karnety (Tatry Super Ski pracują na systemie SkiData).

Tak "z grubsza" prezentują się największe nowości na polskich stokach. Oczywiście - jak zwykle liczymy na naszych czytelników - jeśli wiecie o nowych inwestycjach, które nam "umknęły" - napiszcie do nas na adres skionline@skionine.pl

pk/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #polska #narty #nowości #zima #nowe inwestycje #szczyrk #

powrót

Zobacz
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Szczyrk Mountain Resort - montaż bananów
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Booking.com