Nowa kolej, naśnieżanie - wielkie zmiany w Czarnej Górze | 2016.10.28 |
| Nowa kolej, naśnieżanie i oświetlenie tras - wielkie zmiany w Czarnej Górze |
|
Czarna Góra to jeden z największych i najlepszych polskich ośrodków narciarskich, mogący się pochwalić znakomitymi trasami, które są w stanie zadowolić każdego narciarza. W tym rok, po wielu latach wyczekiwania ruszyła w końcu modernizacja stacji, która odmieni oblicze ośrodka. Informowaliśmy już o tym naszych czytelników, prezentując materiał nadesłany nam przez gospodarzy stacji. Przyszła w końcu kolej by zobaczyć zmiany w Czarnej Górze na własne oczy - przedstawiamy więc krótkie sprawozdanie z naszej wizyty na placu budowy nowej inwestycji.
Najbardziej oczekiwaną inwestycją w Czarnej Górze jest oczywiście nowa kolej krzesełkowa, która budowana jest dokładnie po śladzie starej kolei, której tradycyjna nazwa "Babcia" dużo mówiła już o jej stanie i możliwościach… Nowa kolej, o której już pisaliśmy, to nowoczesna, 6-osobowa kanapa produkcji znanej wszystkim narciarzom firmy Leitner. Kanapy będą mieć podgrzewane siedziska, a także osłony przeciwwietrzne (ich kolor określilibyśmy jako pomarańczowo-żółte).
Każdy kto był choć raz w Czarnej Górze przy wietrznej pogodzie, wie jakie męki cierpieli narciarze na ostatnim odcinku wjazdu do góry, kiedy wyjeżdża się z lasu, a górny peron stacji wciąż jeszcze znajdował się daleko przed nimi - wyposażenie w osłony rozwiąże ten problem (prawie całkowicie). Kanapy będą poruszały się z prędkością 6 m/s, co daje czasu wjazdu na górę około 4 minut - w porównaniu z poprzednimi kilkunastoma minutami na twardych krzesełkach nie cofniemy się przed określeniem e to nie modernizacja, ale prawdziwa rewolucja! Dodatkowo kolej będzie przyjazna najmłodszym narciarzom, dzięki zastosowaniu systemu KidStop, który wyklucza praktycznie możliwość wysunięcia się małego narciarza spod pałąka.
W stosunku do przedniej kolei zaszła jeszcze jedna zmiana - dolna stacja znajduje się nieco wyżej niż w przypadku starej kolei - mniej więcej na wysokości restauracji. Daje to obecnie bardzo pouczającą możliwość obejrzenia, jak w ciągu dwudziestu lat (dwuosobowe krzesło stanęło w Czarnej Górze w 1997 roku) zmieniła się technologia budowy kolei linowych, a właściwie w symboliczny sposób - całe polskie narciarstwo (amatorskie oczywiście).
Budowa kolei jest już na bardzo zaawansowanym etapie - dolna stacja jest już prawie skończona, trwają prace przy budowie górnej stacji i peronu dojazdowego, który imponuje swoja wielkością. Stoją już także wszystkie podpory, a w najbliższym czasie zostanie założona lina - spotkaliśmy na placu budowy znajomych Słowaków, którzy właśnie przygotowują się do tej operacji. Na placu niedaleko kolei F stoją już gotowe do montażu kanapy, a w pobliżu uwagę zwracają zdemontowane słupy starego wyciągu. Pierwsze testy nowej kanapy przewidziane są na 25 listopada.
|
Nowa kolej, naśnieżanie i oświetlenie tras - wielkie zmiany w Czarnej Górze |
|
Nowa kolej, którą śmiało możemy nazwać najbardziej oczekiwaną inwestycją w tym sezonie na polskich stokach, daje dostęp do dwóch najdłuższych i zdaniem wielu narciarzy najlepszych tras zjazdowych w ośrodku - czarnej trasy A i trasy B (wielu narciarzy twierdzi wręcz, że to obecnie najlepsze trasy zjazdowe w Polsce - tutaj nie bylibyśmy tacy śmiali w ferowaniu wyroku, ale z pewnością należą do krajowej czołówki). Narciarzy z pewnością ucieszy fakt, że także tutaj zajdą zmiany zwiększające możliwości ośrodka.
Pierwsza, chyba najważniejsza z nowinek, to budowa systemu naśnieżania, na trasie A, dzięki czemu będzie mogła ona funkcjonować w ciągu sezonu znacznie dłużej (w ciągu ostatnich czterech sezonów udało nam się na Czarnej Górze tylko raz z niej skorzystać - teraz to się zmieni). Trasa została też w górnej części lekko przeprofilowana - cały czas trwają tu jeszcze prace ziemne przy budowie instalacji - w górnej części trasy za odpowiednie naśnieżanie będzie odpowiedzialnych 7 nowych, bardzo wydajnych armat SuperSnow, ustawionych na wysięgnikach. W sumie w całym ośrodku w tym sezonie pojawi się 27 nowych armat, a łączna ich ilość będzie teraz wynosić 62, plus 35 lanc naśnieżających.
Jeśli już jesteśmy przy temacie naśnieżania - przy zbiorniku na wodę powstała nowa stacja pomp, mieliśmy okazję zajrzeć do jej wnętrza - nowiutkie urządzenia robią naprawdę dobre wrażenie, miejmy nadzieję, że wszystko będzie tu pracowało jak należy.
|
Nowa kolej, naśnieżanie i oświetlenie tras - wielkie zmiany w Czarnej Górze |
|
Z rozmów z kierownikiem stacji wnika, że najprawdopodobniej będzie tu funkcjonował model znany nam z Czarnego Gronia, Śnieżnicy czy Słotwin - przerwa na ratrakowanie od 16-tej do 18-ej, a potem jazda wieczorna do 22-ej.
Na zakończenie warto jeszcze wspomnieć o przeprofilowaniu dolnej części trasy G, a także o budowie przez ośrodek dwóch dużych, wyposażonych w nowiuteńki sprzęt wypożyczalni, zlokalizowanych w okolicach tarasowego parkingu (który zresztą też został nieco powiększony). Przybędzie też w ośrodku dodatkowe 500 miejsc noclegowych Aparthotelu Czarna Góra, który ma być ukończony jeszcze w tym roku. Goście hotelu będą mieć do dyspozycji basen, strefę SPA&wellness, restaurację czy strefy rozrywki dla dzieci i dorosłych. Kolejny "mankament", na który narzekali narciarze (czyli brak dobrej bazy noclegowej) odchodzi więc w Czarnej Górze w niepamięć.
Nie pozostaje nam już teraz nic innego, jak tylko czekać na otwarcie sezonu zimowego - z pewnością zdamy Wam relację z testowania czarnogórskich nowości. A przy okazji - ciekawe jak nowe inwestycje wpłyną na pozycję stacji w naszym corocznym rankingu?
pk/skionline.pl
|
Tagi: #narty #polska #czarna góra resort #leitner #zima #stacje narciarskie
| powrót
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Booking.com
|