Nanotechnologia w nartach Atomic`a | 2005.09.28 |
Wyobraźmy sobie, że dzięki pracy naukowców udało się wydłużyć średnią życia o jakieś 20 lat, wymyślono alternatywne do ropy naftowej źródła energii, komputery działają miliard razy szybciej i zaktywowano maksymalny potencjał tkwiący w każdym narciarzu. Mowa o nanotechnologii, czyli sztuce manipulacji materiałami na poziomie atomowym i molekularnym i o substancjach zbudowanych z włókien o przekroju 1/80 tys. średnicy włosa.
Rozwój nanotechnologii i jej naukowe wykorzystanie można porównać do rozwoju nauk informatycznych na przestrzeni ostatnich 50 lat. Nanotechnologia znajduje zastosowanie w badaniach biomedycznych, informatyce, energetyce, a także pomaga w projektowaniu nowej generacji produktów konsumenckich. Przykładem mogą być niemnące i odporne na zabrudzenia tkaniny, których włókna poddaje się procesem specjalnej impregnacji na poziomie molekularnym. Inny przykład, to kosmetyki z filtrami UVA i UVB, gdzie wykorzystuje się tytanowo-tlenowe cząsteczki tworzące doskonałą ochronę przeciwsłoneczną. Do konstrukcji rakiet tenisowych Wilson zastosował włókna karbonowe najnowszej generacji, które charakteryzuje niezwykle niska masa i ogromna wytrzymałość.
A co nowego wnosi nanotechnologia do branży narciarskiej? Z myślą o najliczniejszej grupie miłośników białego narciarstwa: średnio zaawansowanych narciarzach, powstała nowa generacja nart typu all mountain. Przeznaczona dla wysportowanych, lubiących jazdę w zróżnicowanych warunkach fanach nart, którzy potrzebują doskonałego sprzętu - lekkiego i "posłusznego". Nonotechnologii nie można zobaczyć. Można natomiast poczuć i zrozumieć zasadę jej działania zakładając nowe Izor’y wyposażone w ramę Nanoframe.
Modele, w których zastosowano ramę nanoframe to lekkie, cienkie i płaskie narty, które okala specjalna rama. Górna warstwa narty i rama są wykonane z nano włókien. Dobierając odpowiednie warstwy łączące ramę z nano materiałem w różnych modelach Izor uzyskano różny stopień sztywności narty. Nano rama łączy się z przodu, na dziobach nart, odpowiednio je usztywniając. W tylnej części ramiona ramy nie stykają się, dzięki czemu narty są w tym miejscu miększe i bardziej elastyczne. Tak specyficzna konstrukcja gwarantuje większą precyzję, lepsze trzymanie i doskonałe przyspieszenie.
- w przedniej części narty są sztywniejsze, przez co łatwiej je prowadzić i kontrolować - cała konstrukcja nie jest sztywna, dzięki "otwartej" ramie w tylnej części narty - elastyczne na całej długości - doskonale trzymają krawędzie - łatwo wchodzą w skręt - lekkie
skionline.pl
| powrót
Zobacz
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Sprzęt narciarski 24/25
Porady
|