|
Beskid Sport Arena |
Beskid Sport Arena to całoroczny ośrodek sportowo-rekreacyjny, przeznaczony w zimie dla narciarzy, w lecie oferuje gościom Szczyrku możliwość korzystania z kolei linowej, restauracji, toru saneczkowego, trasy trekkingowej, rowerowej oraz ścianki wspinaczkowej. Znajdą tu coś dla siebie zarówno zaawansowani narciarze, nastawieni na szybkość i wyczyn, miłośni jazdy rekreacyjnej, ale także początkujący i najmłodsi narciarze, dla których przygotowany jest oddzielny stok do nauki. Położony prawie na końcu doliny Biłej Beskid, znany był od dawna jako dość wymagający stok, który funkcjonował tutaj na bazie wyciągu orczykowego już pod koniec lat 70., należąc wtedy do WOSiR-u z Bielska. Pod koniec lat 90, wskutek niedoinwestowania podupadł, a w końcu został zamknięty. Na początku drugiej dekady XXI wieku, tern dawnego wyciągu, wraz z trasami, zakupiło przedsiębiorstwo PBC spółka z o.o. z Katowic, która rozpoczęła tutaj budowę jednej z najnowocześniejszych stacji narciarskich w Polsce. Termin otwarcia – grudzień 2016. „Kręgosłupem” całego ośrodka będzie 6-osobowa, wyprzęgana kolej linowa produkcji słowackiej firmy Tatralift, z podgrzewanymi kanapami i osłonami przeciwwietrznymi. Długość wyciągu to 800 metrów, różnica poziomów – 240 metrów, a przepustowość - 2400 osób na godzinę. Czas przejazdu narciarzy na górę wyniesie około 3 minut. Ponadto znajdą się tu jeszcze 3 wyciągi talerzykowe (w tym jeden wyprzęgany) i wyciąg taśmowy dla najmłodszych o długości 50 m, z osłona przeciwwiatrowa na całej długości. Docelowo stacja będzie posiadała 6 tras narciarskich o łącznej długości około 4 km. Dla najmłodszych narciarzy i osób uczących się przeznaczono komfortową trasę nr 2, wyposażoną w wyciąg talerzowy i taśmę. Główną trasą ośrodka będzie niebieski zjazd nr 1 o długości około1200 m, w okresie letnim przystosowany także do zjazdu rowerami. Bardziej zaawansowani narciarze będą mieli do dyspozycji dwie trasy czerwone - trasę nr 3, którą tworzy 300 metrowy stok slalomowy, wyposażony w wyprzęgany wyciąg talerzykowy oraz trasę nr 4 – tzw. "starą" trasę Beskidu, obecnie znacznie przeprofilowaną i poszerzoną, a tym samym zmienioną nie do poznania. Trasa nr 5 będzie typową trasa slalomową o maksymalnych nachyleniach dochodzących do 45%. Parametry trasy umożliwiają uzyskanie homologacji FIS dla slalomu specjalnego wszystkich kategorii a także dla giganta kategorii juniorskich. Ciekawostką jest na pewno fakt, że w przyszło gospodarze ośrodka planują budowę profesjonalnego oświetlenia trasy nr 5, umożliwiającego przeprowadzanie transmisji telewizyjnych. Byłby więc to pierwszy tego typu sto w naszym kraju. Z kolei trasa nr 6 o długości około 400 metrów zostanie wyposażona w niezależny wyciąg i będzie przeznaczona do przeprowadzania treningów i zawodów amatorskich. Atrakcją głównej trasy niebieskiej, ale także całego ośrodka, będzie 50-metrowy tunel, umożliwiający bezkolizyjny przejazd pod czarną tras trasą nr 5. Dodatkową atrakcją stacji jest automatyczny tor saneczkowy TatraBob, czynny zarówno w sezonie zimowym jak i letnim. Długość zjazdu wyniesie ok 250 metrów, maksymalna prędkość to 1,5 m/s. Zlokalizowany jest on przy górnej stacji kolei linowej. Z kolei położona w pobliżu trasa szkoleniowa, z krótkim talerzykiem, wyłożona jest igielitem, dając w ten sposób możliwość jazdy także w okresie bez pokrywy śniegowej. O to by na trasach nie zabrakło śniegu zadba całkowicie automatyczny system produkcji śniegu, polskiej firmy SuperSnow, która w ostatnich latach udanie konkurując z renomowanymi markami nie tylko cenami, ale i jakością. W skład systemu wchodzi 30 stacjonarnych armat, sterowanych stacjami pogodowymi (łącznie będzie ich dwanaście), połączonych na stałe podziemnymi rurociągami. Dla zabezpieczenia wody do zaśnieżania wybudowano dwa zbiorniki na wodę. Dolny, podziemny, o pojemności 1 tys. metrów sześciennych zlokalizowany jest przy budynku dolnej stacji. Dużo bardziej spektakularny górny zbiornik powierzchniowy, o pojemności 10 tys. metrów sześciennych, wyposażony jest dodatkowo w system napowietrzania i chłodzenia. Stacja wyposażona jest także w nowoczesne urządzenie Snobom, które pozwala produkować śnieg także przy dodatnich temperaturach – dzięki temu praktycznie w stu procentach gwarantowane jest terminowe rozpoczęcie sezonu narciarskiego w górnej części ośrodka. W dolnej stacji znajdują się przede wszystkim elementy kolei linowej - stacja napędowa, urządzenia infrastruktury technicznej, perony dla narciarzy, a także garaże dla ratraków. Z kolei dla narciarzy jest ona bramą wejściową a teren stacji – tutaj zlokalizowane są kasy biletowe, toalety, wypożyczalnia i serwis sprzętu sportowego, szkoła narciarska, punkt pomocy medycznej i biuro obsługi klienta. Będzie tu także restauracja z zewnętrznym tarasem, z którego pięknie prezentują się dolne odcinki tras zjazdowych, a która będzie miała także oszklony wgląd na peron kolei. Z kolei w górnej stacji wyciągu znajdzie miejsce restauracja, toalety, kasa biletowa, dyżurka GOPR i niewielki górski hotel. Oba budynki mają mieć postać prostych, nowoczesnych brył, z nowoczesnym designer wnętrz i dużym udziałem oszklonych powierzchni. Przy stacji znajduje się 6 placów postojowych, dwa na terenie inwestora i cztery na gruntach dzierżawionych terenach Skarbu Państwa. Wszystkie miejsca postojowe będą bezpłatne z wyjątkiem monitorowanego parkingu nr 1, który znajdzie się przy samej dolnej stacji. Jest to rozwiązanie stosowane w wielu miejscach w Europie – jeśli korzystasz z parkingu darmowego, musisz trochę podejść; jeśli jesteś wygodny i chcesz podjechać pod samą kasę – musisz za to zapłacić. |
|
|