Koła w łańcuchach | 2010.01.01 | WZORY Występują trzy zasadnicze wzory łańcuchów : drabinkowe, typu "Y" (igrek) i rombowe. Nazwy odnoszą się do śladów odbijanych przez łańcuchy na śniegu. "Drabinka" jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom, którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych mocach. Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem zapewnia najlepsze właściwości trakcyjne, w tym samym zapobiega uślizgom bocznym co jest szczególnie istotne na krętych, górskich drogach. Wzór "Y" stanowi kompromis pomiędzy dwoma rodzajami opisanymi powyżej, choć ostatnio wypierany jest przez proste modele rombowe.
MATERIAŁY Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa. Poprawę właściwości stali uzyskuje się także przez jej ulepszanie cieplne. Ogniwa dobrych łańcuchów posiadają przekrój litery "D" co zapewnia ostre krawędzie zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie. Modele łańcuchów różnią się też między sobą szczegółami technicznymi. Niektóre nie posiadają na przykład blokady łańcuszka napinającego, a jej brak powoduje poluzowanie łańcucha, co przeważnie prowadzi do jego zerwania.
Niektóre modele samochodów mają niewielki prześwit między elementami zawieszenia, a kołami (instrukcje te są zawarte w instrukcji obsługi). Należy wówczas stosować łańcuchy "odstające" od koła maksymalnie na 9 mm, podczas gdy najpopularniejsza wartość to 12 mm. Łańcuchy 9-cio milimetrowe są zwykle wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów, a ze względu na swą konstrukcję powodują mniejsze wibracje koła podczas jazdy przez co zalecane są do samochodów wyposażonych w układ hamulcowy z ABS’em.
UWAGI PRAKTYCZNE Kupując łańcuchy należy odczytać z tabeli ich rozmiar wynikający z pełnego wymiaru koła np.: 165/70x13. Łańcuchy montuje się na kołach osi napędzającej, a podczas jazdy nie powinno się przekraczać prędkości 50 km/h. Należy również unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania. Przed dłuższymi przerwami w eksploatacji łańcuchów należy je wypłukać w ciepłej wodzie, a następnie wysuszyć, co zapobiega przyspieszonej korozji.
| powrót
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
|
Booking.com
Opłaty drogowe
- Czechy - opłaty za drogi, winiety w roku 2024
- Czechy 2023, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2023 - winiety, opłaty drogowe, winiety elektroniczne
- Czechy 2020, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2020 - winiety, opłaty drogowe, winiety elektroniczne
- Austria 2019 - winiety, opłaty drogowe, winiety elektroniczne
- Czechy 2019, winiety, opłaty za drogi
- Słowacja 2019, winiety, opłaty drogowe
- Słowacja 2018, winiety, opłaty drogowe
- Austria 2018, winiety, opłaty drogowe, winiety elektroniczne
- Czechy 2018, winiety, opłaty za drogi
- Elektroniczne winiety w Austrii jeszcze w tym roku
- Austria 2017, winiety, opłaty drogowe
- Czechy 2016, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2016, winiety, opłaty drogowe
- Słowacja 2016, winiety, opłaty drogowe
- Słowacja 2015, winiety, opłaty za drogi
- Czechy 2015, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2015, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2014, winiety, opłaty za drogi
- Czechy 2014, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2010, winiety, opłaty za drogi
- Słowacja 2014, winiety, opłaty za drogi
- Czechy 2012, winiety, opłaty za drogi
- Czechy 2013, winiety, opłaty za drogi
- Słowacja 2013, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2013, winiety, opłaty za drogi
- Szwajcaria, winiety, opłaty za drogi
- Austria 2012, winiety, opłaty za drogi
- Słowenia 2010, winiety, opłaty za drogi
|
Porady
Ceny paliw
|
PB95 |
ON |
LPG |
|
Austria |
1.77 |
2.09 |
|
EUR |
Bułgaria |
1.79 |
1.78 |
|
BGN |
Czechy |
38.50 |
43.90 |
|
CZK |
Francja |
1.34 |
1.21 |
0.86 |
EUR |
Hiszpania |
1.14 |
1.07 |
0.66 |
EUR |
Niemcy |
1.34 |
1.04 |
0.55 |
EUR |
Słowacja |
1.31 |
1.00 |
0.55 |
EUR |
Szwajcaria |
1.59 |
1.79 |
|
CHF |
Włochy |
1.44 |
1.32 |
0.59 |
EUR |
|
Kursy walut
BGN 2.43 | CHF 4.81 | CZK 0.20 | EUR 4.75 |
|
|