skionline.plstacje wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Jak Szczyrk Mountain Resort będzie walczył z wiatrem - czyli banany vs halny!

2018.10.25
Jak Szczyrkowski będzie walczył z wiatrem?
Kliknij, aby powiększyć.
Jak Szczyrkowski będzie walczył z wiatrem?
Narciarstwo zawsze uzależnione było od warunków pogodowych. Nawet najnowocześniejsze koleje zostają zatrzymane, gdy przyjdzie zbyt mocny wiatr. Problem wiatru jest bardzo złożony i "wrażliwy". Wyciągi narciarskie to w zdecydowanej większości bowiem urządzenia linowe, w których oprócz zdolności przewozowych i komfortu, ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo. W tym sezonie w Szczyrk Mountain Resort podjął kroki, by tutejszy halny nie przeszkadzały tak bardzo w sprawnym funkcjonowaniu ośrodka. Oto krótki przegląd technologii i rozwiązań, jakimi Szczyrk zamierza "walczyć" z wiatrem…
Wiatr jest jednym z największych przeciwników sprawnego funkcjonowania kolei linowych. Oprócz tak oczywistego parametru jakim jest jego siła (prędkość), wielkie znaczenie ma także jego kierunek, a także jego porywy, które - z punktu widzenia bezpieczeństwa - są najgorsze. W ubiegłym sezonie, z powodu silnego wiatru, Szczyrk Mountain Resort nie pracował przez 8 dni. Wydaje się to ilością niewielką, ale w sumie stanowi to niemalże 10% czasu trwania sezonu, a więc dość sporo. Warto jednak dodać, że była to jedna z najbardziej wietrznych zim w ostatnich latach.

W Szczyrku najbardziej wrażliwe na działanie wiatru rejony to okolice Hali Skrzyczeńskiej i główny grzbiet w rejonie Małego Skrzycznego. Czyli tereny z punktu widzenia narciarza najistotniejsze - Hala Skrzyczeńska bowiem jest miejscem centralnym, gdzie mają swoje stacje trzy koleje (dwie kanapy, w tym jedna nowa, która ruszy w tym sezonie oraz gondola) i zaczyna się większość tras, natomiast rejon Małego Skrzycznego stanowi jedyne narciarskie połączenie z kompleksem COS-u, tutaj też zaczyna się najdłuższy zjazd w SzMR.

Nowoczesne koleje linowe - kanapy i gondola - które stawiane są w Szczyrku, gwarantują komfort i zabezpieczenie narciarza przed wiatrem (kolorowe osłony przeciwwietrzne), ale mają też dużo większą wrażliwość na wiatr w porównaniu to prostych niewyprzęganych krzesełek bez osłon. Najbardziej wrażliwymi odcinkami pracy kolei są nie tylko miejsca wystawione na podmuchy, ale także perony stacji, gdzie krzesełka czy wagony nie są już wprzęgnięte w linę, a przytrzymywane przez gumowe krążki.

Najbardziej narażona na wiatr kolej Solisko - Hala Skrzyczeńska
Najbardziej narażona na wiatr kolej Solisko - Hala Skrzyczeńska

- Górne stacje kolei są szczególnie narażone na działanie wiatru - mówi nam Krzysztof Brożyna, kierownik ds. kolei linowych w Szczyrk Mountain Resort. - Dlatego przed sezonem zdecydowaliśmy o konieczności wybudowania osłon przeciwwiatrowych, zarówno przy nowobudowanej kolei, ale także i przy już istniejących. Jest to rodzaj bariery o podobnej konstrukcji, jaką znamy z autostrad, gdzie pełnią rolę ekranów dźwiękochłonnych, które będą chronić rejon peronów. Dlaczego to jest tak istotne? Chodzi o to, że do kiedy pojazd (krzesło, gondola - przyp. red.) jest zasprzęglony na linie, to można by obrazowo powiedzieć - trzyma go ona dość stabilnie. Natomiast w rejonie peronów, pojazd opuszcza linę i porusza się po baterii krążków, jest w tym czasie dużo bardziej wrażliwy na podmuchy wiatru, zwłaszcza boczne. Spowodować to może czasowe zatrzymanie pracy kolei, a tym samym - brak płynności jej pracy, której nikt przecież nie lubi - dodaje Brożyna.

Bariery poprawią też komfort w strefie wysiadania. Na przykład przy górnej stacji kolei Solisko - Pośredni bardzo często mocny wiatr wieje prosto w twarz i narciarze czasami są "wpychani" z powrotem na krzesło, tuż po próbie jego opuszczenia. Oczywiście na trasie kolei nie jest technicznie możliwe wykonanie takich barier, ale osłonięcie choćby tylko górnych stacji powinno poprawić komfort jazdy.

W Szczyrku będą stosowane też bardziej wyrafinowane technologie. - Na kolei gondolowej, od szóstej podpory w górę, a także na nowej kolei na Zbójnicką Kopę, będzie montowany system CPS (Cable Position Supervision) - tłumaczy Brożyna - którego zadaniem jest monitorowanie położenia liny. Do tej pory maszynista dozorujący ruch kolei miał określoną ściśle prędkość wiatru, do jakiej kolej mogła działać. Jeśli prędkość była zbyt duża, ruch kolei był automatycznie wstrzymywany. Nowy system będzie działał w ten sposób, że przy pewnej prędkości będzie następowało automatyczne zmniejszenie prędkości jazdy, ale o zamknięciu ruchu będzie decydował człowiek - dodaje Brożyna.

system CPS (Cable Position Supervision) firmy Leitner - fot. Leitner
system CPS (Cable Position Supervision) firmy Leitner - fot. Leitner


W poprzednim sezonie maszynista nie miał narzędzi by stwierdzić, czy wiatr jest niebezpieczny czy nie - przy pewnym jego parametrze musiał zgodnie z regulaminem wyłączyć kolej. System monitorowania położenia liny zapewni więc pewną kontrolę i elastyczność pracy kolei, dzięki czemu nie będzie ona narażona na zbyt częste i czasami nieuzasadnione warunkami bezpieczeństwa przestoje. To powinno dać zauważalną poprawę funkcjonowania ośrodka, zwłaszcza przy wietrznej, ale bezpiecznej pogodzie.


- Oprócz systemu CBS, w tym sezonie pojawi się także w naszym ośrodku system stabilizacji kanap i gondoli - informuje Krzysztof Brożyna. - Polega on na zamontowaniu dodatkowego elementu, który eliminuje bądź też zmniejsza wrażliwość krzesła czy gondoli na rozkołysanie spowodowane bocznym wiatrem. Narciarze nazywają ten element "bananem" - umieszczona w nim ciecz zdecydowanie poprawia stabilność jazdy wyciągiem, nawet przy sporych podmuchach wiatru - zapewnia Brożyna.

Lateral Damping System firmy Leitner fot. Leitner
Lateral Damping System firmy Leitner fot. Leitner

Dokładny opis działania "bananów" można znaleźć u producenta całego systemu i kolei - czyli firmie Leitner. Opatentowany system tłumienia bocznego Leitner składa się z wygiętej prostokątnej ramy wypełnionej płynem mrozoodpornym (mieszanina wody i glikolu). Rama jest zamontowana na pośrednim zawieszeniu fotela. Dzięki wygiętemu kształtowi zbiornika płyn przemieszcza się przeciwnie w stosunku do ruchu bocznego pojazdu, zmieniając w ten sposób położenie środka ciężkości kanapy, a tym samym wywierając stabilizujący wpływ na ogólną stabilność boczną pojazdu.

W połączeniu z podłużnym systemem tłumienia, który jest standardową częścią zintegrowanego mocowania krzesła, to rozwiązanie zapewnia idealny system stabilizacji dla kolei narażonych na działanie wiatru. Nawet podczas silnych i porywistych wiatrów, boczny system tłumienia, zapewni bezpieczną pracę kolei. Awarie i przestoje spowodowane przez wiatr mogą zostać zmniejszone, co znacznie zwiększa przepustowość wyciągów. Dodatkowa waga "banana" to około. 22 kg.

Tak w dość skrótowej formie wyglądają inwestycje Szczyrk Mountain Resort, które mają zdecydowanie zmniejszyć wrażliwość działania ośrodka podczas wiatru, a także zwiększyć komfort i bezpieczeństwo narciarzy. Choć prawdę mówiąc, wolelibyśmy zamiast testowania nowych systemów, mieć śnieżną, bezwietrzną zimę. Po prostu.

pk/jc/skionline.pl

skionline.pl
Tagi: #ośrodki narciarskie #szczyrk #szczyrk mountain resort #wiatr #gondola #leitner

powrót

Zobacz
Szczyrk Mountain Resort dobre warunki do jazdy
Szczyrk Mountain Resort dobre warunki do jazdy
Szczyrk Mountain Resort dobre warunki do jazdy
Warunki Szczyrk - SMR i COS 10 marca 2018
Warunki Szczyrk - SMR i COS 10 marca 2018
Warunki Szczyrk - SMR i COS 10 marca 2018
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Szczyrk Mountain Resort - kolej Zbójnicka Kopa
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Szczyrk Mountain Resort trasa z Małego Skrzycznego
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Itaka 24/25 - Andora, największy ośrodek narciarski w Pirenejach
Booking.com