skionline.plsprzęt wiadomości Wyślij link znajomemu Wydrukuj Dodaj komentarz

Sztuka kupowania roweru

2010.05.11
Wybór właściwego rozmiaru roweru i jego wyregulowanie z uwzględnieniem wszystkich cech anatomicznych przyszłego użytkownika, to kolejny z kanonów. Klienci najczęściej deklarują skłonność do większych rozmiarów rowerów, niż im właściwe. Rower większy ma tendencję do dominowania nad jadącym, łatwiej prowadzi się, sprawia wrażenie bezpieczniejszego. Klienci skwapliwie akceptują ten stan rzeczy, a wynika to z faktu, że przeważnie rekrutują się oni z grona osób nie posiadających roweru. Z tej wszak przyczyny postanowili zmienić ten stan rzeczy. Dla wielu osób fakt istnienia rozmiarów rowerów jest już sporym zaskoczeniem. Rower większy od właściwego winni wybierać jedyni ci, którzy planują wjazdy ze sporym bagażem, montaż fotelika dziecięcego, osoby otyłe, którym jest po prostu za ciasno na rowerze właściwym jego wzrostowi. Również młodzież, która nie zakończyła fazy wzrostu powinna rozważyć zakup roweru większego / w rozsądnych granicach/

fot. Cube
fot. Cube


Ktoś, kto poszukuje szybkiego, zwinnego roweru na kręte, wąskie ścieżki, nie może sobie pozwolić na ten błąd.

Następny problem, to materiał, z którego zbudowana jest rama. Obecnie głównymi tworzywami do budowy ram jest stal i aluminium. Najczęściej spotykane stopy stalowe to tzw. high tensile steel i stop chromo-molibdenowy. Aluminium też występuje w stopach, o krańcowo różnych własnościach fizycznych. Jeden stop służy do produkcji sztućców, a inny zaś samolotów, aczkolwiek jeden i drugi określany jest potocznie mianem aluminium.

Aluminiowa rama postrzegana jest jako element, który ma znaczący wpływ na zmniejszenie ciężaru roweru. Owszem- wpływ ma, ale nie znaczący. Większy ciężar ram stalowych można łatwo kompensować np. lekkim ogumieniem. Przyrost ciężaru roweru z tytułu posiadania stalowej ramy to ok. 0,5 kg . Największa zaletą aluminium jest jego sztywność, decydująca o efektywności jazdy. Cała bowiem energia pedałowania transmitowana jest bez większych strat w obrót napędzanego koła. Aluminium, nie posiadając praktycznie sprężystości, nie pochłania energii pedałowania. Z tę niewątpliwą zaletę trzeba będzie niestety więcej zapłacić.

Mankamentem rowerów z aluminiowa ramą jest to, że nie posiadając sprężystości, przy większych prędkościach w bardzo małym stopniu tłumią drgania. Stąd też, prawie wszystkie wyposażone są fabrycznie w amortyzowane widelce, celem podniesienia komfortu jazdy w przypadku rowerów rekreacyjnych i podniesienia bezpieczeństwa jazdy w przypadku rowerów wyczynowych

fot. Cube
fot. Cube


Ocena kół polega na informacji, jak uszczelnione są piasty, jakie zastosowano szprychy, jak wygląda przekrój poprzeczny obręczy, jakiej klasy ogumienie zostało dobrane, ile to wszystko razem waży. Duża masa kręcącego się koła jest bardziej przykra, niż "wieziona" w ramie, czy innych elementach roweru.

Amortyzacja, to przedmiot kolejnej analizy. Widelce amortyzowane są tematem bardzo szerokim, wartym oddzielnej analizy. Chciałbym jednak przestrzec przed hasłowym traktowaniem tego zagadnienia. Amortyzowany widelec kupić zarówno za 200 zł, jak i za 5 000 zł. Każdy z nich ma inne przeznaczenie i powinien konweniować z resztą roweru. A więc wracamy do wspomnianej wcześniej prawdy tzn.: wszystko musi być podporządkowane przewidywanemu charakterowi użytkowania i cechom anatomicznym rowerzysty.

Wreszcie komponenty, czyli tzw. osprzęt, a więc to, co budzi zazwyczaj największe emocje kupujących. Jak już wspomniałem, dla wielu osób jest to jedyny wyznacznik wartości użytkowej roweru. Prawda jest następująca: wszystkie elementy ruchome roweru, a zwłaszcza napęd, czyli łańcuch, współpracujące z nim zębatki, przerzutki etc., ulegają w trakcie eksploatacji naturalnemu zużyciu. Tanie elementy, użytkowane w trudnych warunkach przez ciężkich rowerzystów - prędzej, a drogie, należycie konserwowane, eksploatowane oszczędniej - później. Nie zmienia to faktu, że jedne i drugie muszą być z czasem wymienione. Precyzyjnie wyregulowana droga przerzutka pracuje wspaniale i może być źródłem niewątpliwej satysfakcji, ale przykręcona do roweru, który ma "ramę do obrazu", ciężkie, siermiężne koła i imitację amortyzatora, nie jest w stanie kompensować rozczarowania z jazdy tym sprzętem.

Proponuję nie robić zakupów byle gdzie. Trzeba pamiętać, że współczesny rower, pomimo pozornej prostoty jest mechanizmem bardzo skomplikowanym. Trudno wymagać, aby każdy posiadał kompletną wiedzę prze zakupie roweru. Dlatego zakupy należy robić tam, gdzie można liczyć na życzliwą i kompetentną pomoc fachowców. Oni doskonale wiedzą o tym, że Śle można sprzedać tylko raz. Proszę wierzyć, że jeżeli ktoś jest w stanie jasno określić swoje oczekiwania i możliwości, zostanie bezbłędnie wyposażony we właściwy sprzęt. Każdy profesjonalny sprzedawca ma świadomość, że jego merytoryczny błąd, to bezpowrotna strata klienta.

Życzę wszystkim, aby trafnie kupiony rower stał się dla Państwa sposobem na aktywny relaks, odkrywanie zakamarków świata niewidzialnych z okien samochodów i niedosiężnych w pieszych wędrówkach.

Podyskutuj o tym na forum

SKI TEAM

skionline.pl
poprzednia stronastrony: 1  2  następna strona

powrót

Zobacz
Rowery Cube 2010
Rowery Cube 2010
Rowery Cube 2010
Aktualne wiadomości w twojej poczcie!
Jeżeli chcesz otrzymywać cotygodniowy,
bezpłatny narciarski serwis informacyjny skionline.pl
dopisz się do naszego newslettera.


Sprzęt narciarski 24/25
Porady
WorldSkitest 23/24
  • Test nart 22/23
  • Snowstyle 22/23
  • WorldSkitest: