Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Slalomka? czy moze juz gigantka


alfredoo

Rekomendowane odpowiedzi

Czesto, gesto padaja nazwy slalomka, gigantka.

Pofatygowal by sie ktos postawic w miare scisla granice miedzy tymi rodzajami nart? jakie parametry te granice wytyczaja.

Chodzi mi o jazde nie wyczynowa a o jazde statystycznego forumowicza.

dla przykladu: 160cm r 14 (105-65-95) to gigantka czy slalomka.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesto, gesto padaja nazwy slalomka, gigantka.

Pofatygowal by sie ktos postawic w miare scisla granice miedzy tymi rodzajami nart? jakie parametry te granice wytyczaja.

Chodzi mi o jazde nie wyczynowa a o jazde statystycznego forumowicza.

dla przykladu: 160cm r 14 (105-65-95) to gigantka czy slalomka.

pozdro

To narta pośrednia ze wskazaniem na gigantkę, narty slalomowe z tego przedziału długości mają R=11-max13 m. Wyraźne rozgraniczenie jest takie. Narty slalomowe dobiera się długościowo pod brodę. W FIS jest przepis mówiący o 165 dla mężczyzn i 155 dla kobiet. Ale typowo rekreacyjnie dobiera się narty wlaśnie " po brodę" . Slalomka jest nieco elastyczniejsza wzdłużnie, krótsza i ma krótszy promień skrętu. Gigantka to narta dobierana długościowo na wzrost lub więcej dla lepszych narciarzy. Kiedyś gigantki miały po R=15 m na 170cm, ale teraz parametry te uległy zmianie i są dłuższe promienie skrętu jak 18-19 dla 170.cm. Gigantki też są nieco, powarzam NIECO łagodniej taliowane. To cała tajemnica rozgraniczenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesto, gesto padaja nazwy slalomka, gigantka.

Pofatygowal by sie ktos postawic w miare scisla granice miedzy tymi rodzajami nart? jakie parametry te granice wytyczaja.

Chodzi mi o jazde nie wyczynowa a o jazde statystycznego forumowicza.

dla przykladu: 160cm r 14 (105-65-95) to gigantka czy slalomka.

pozdro

Slalomke od gigantki raczej nie jest trudno odroznic, ale nie do konca kumam o co chodzi bo przeciez nie da sie kazdej narty z kolekcji wlozyc do jednego lub drugiego worka albo zdefiniowac ze jak promien np. wiekszy niz 14m to juz nie jest to slalomka a jak mniejszy od 17m to juz nie jest gigantka. Poza tym taliowanie i promien to nie wszystko.

Parametry FISowskie sa dosyc scisle zdefiniowane, natomiast do jady amatorskiej definicji nie ma i kazdy producent ma dowolnosc w doborze optymalnych (zdaniem producenta) parametrow. Gigantki z kolekcji sklepowych juz wymieraja moim zdaniem (dzis prawdziwych gigantek juz nie ma) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Slalomke od gigantki raczej nie jest trudno odroznic, ale nie do konca kumam o co chodzi bo przeciez nie da sie kazdej narty z kolekcji wlozyc do jednego lub drugiego worka albo zdefiniowac ze jak promien np. wiekszy niz 14m to juz nie jest to slalomka a jak mniejszy od 17m to juz nie jest gigantka. Poza tym taliowanie i promien to nie wszystko.

Parametry FISowskie sa dosyc scisle zdefiniowane, natomiast do jady amatorskiej definicji nie ma i kazdy producent ma dowolnosc w doborze optymalnych (zdaniem producenta) parametrow. Gigantki z kolekcji sklepowych juz wymieraja moim zdaniem (dzis prawdziwych gigantek juz nie ma) ;)

Właśnie ;) Zapomniałeś chyba o tym, że masz coś jeszcze oprócz nart z kategorii race, są jeszcze allround'y i typowe narty do fun. One nie mają wymogów, są budowane wg woli producenta. Chyba Jarek wszystko wytłumaczył :)

Ski 4 life!

Edytowane przez Bode
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka deska 14m promień przy długości 160 cm to jak dla mnie ani gigantka, ani slalomka, jeśli ma to jeszcze odpowiednie twardości i charakter narty sportowej to mi wychodzi na taką nartę hybrydową mająca niby cechy obu tych grup ale patrząc na to dokładniej to wg mnie nie mającą cech ani gigantki ani slalomki - wychodzi porządna allroundówka o charakterze croosowym - przykładem takich nart mogą być Fisher RC4 Race Competition albo Red Star RC. Na obu tych nartach można jechać krótko jak i gigantowo ale tak naprawdę dobrze to się głownie średnim skrętem da jechać - obie ają mniej więcej taki promień skrętu i sa niby race-owe. Ja bym nie stawiał granicy na jakimś promieniu skrętu - czyli do 13 slalomka - bo to też zależy od charakteru deski, mam Metrony o promieniu 12,5 i to slalomki na pewno nie są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie to slalomka ale nie taka typowo rejsowa, bo slalomu na tym nie pojeździsz choć narty blizzarda FIS swego czasu (bo nie wiem jak teraz) miały promien 13,5 m wiec nie wiele mniej ;) 65 pod butem to całkiem slalomkowy wymiar tylko jeśli dobrze Cie zrozumiałem to ma byc slalomka ale do jazdy raczej po trasach nie sportowej jesli tak to wg mnie to dobrze rozwiazanie wiekszy promien ( o tym był cały wątek) a przy tym wymiary wmiare slalomowe... Nie do konca rozumiem pytanie wiec mysli nie rozwine ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hi

To nie byla zagadka tylko przyklad narty tz gigantowej.

Dla mnie podzial na gigantki, slalomki nie jest zalezny od dlugosci tylko

od taliowania. Jezdzac na roznych nartach a staralem/staram sie to robic

przekonalem sie ze narty o tym samym taliowaniu "chodza" tak samo albo bardzo podobnie.

Z powodu znacznych roznic dlugosci nie chce nazwac tych nart slalomkami

a powiem ze to sa narty o parametrach slalomki i tak:

155cm r-11, 160cm r-12, 165cm r-13

170cm r-14, 175cm r-15, 180cm r-16

podany przyklad narty gigantowej rozklada sie tez podobnie tylko jest ogolnie mniej taliowany:

160cm r-14, 165cm r-15, 170cm r-16

175cm r-17, 180cm r-18, 185cm r-19

Podsumowujac, narty(slalomki) 160cm r-12 i 170cm r-14 "chodza" tak samo,

ale inaczej jak narta (gigantka) 165cm r-15

Moze ktos ma inaczej to niech napisze.

Nic nie pisze o FIS bo tam przepisy sa jednoznaczne.

pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze widzenie rynku nart poprzez pryzmat ograniczajcy widzenie rynku nart do slalomki i gigantki jest dosc achaicznym podejsciem do tematu siegajcym odleglych czasow z przed tzw. "rewolucji narciarskiej"

Dzisaj na rynku mamay szeroka game wyboru roznych typow nart. Slalomki i gigantki staly sie narami znacznie sliniej dostosowanymi do bardzo specyficznych warunkow na stokach konkurencji alpejskich ktorch przygotwanie znacznie obiega od tego z czym mamy doczynienia w normalnym codziennym narciarstwie. Poprostu sa one bardzo specyficznie przygotowywane do konkurecji. W wyniku tego salomka i gigantka nie jest najszczesliwszym wyborem do jazdy na codzien.

Nie zrozum mnie zle i slaomka i gigantka to wspaniale narty i da sie na nich pojechac powiedzmy prawie wszystko przy zalozeniu perfekcyjnej techniki i wyskiej sprawnosci fizycznej. Podstawowym pytaniem jest to:

No OK tylko po co sie meczyc?

Dzis przemysl narciarski oferuje szerokie spektrum nart przeznaczonych, czy raczej powidzmy dostoswanych do jazdy normalnej, mowiac normalnej mam tu na mysli jazde poza tyczkami. Przygladajac sie mozliwoscim wyboru mozemy dobrac narte do naszych preferencji, do tego co jezdzimy najczescie czy tez do tego co lubimy jezdzic.

Mamy tu narty typu:

cross w sumie cross ma dwojakie znaczenie ale raczej wywodzi sie z tego ze laczy mozliwoasci nart zarowno zawodniczych jak i nart do jazdy w roznych warunkach Czyli sa to narty wywodzacie sie pzewaznie z zawodniczych glownie z gigantki i dostosowane w swojej konstrukcji do normalniejszej jazdy poza tyczkami lepeij sprwaujace sie w bryi, glebszym sniegu niz typowe narty zawodnizcze czy ich odpowiedniki ze normalnych sklepow.

Przykadem tu moga byc Rossi 9x oversize [ wywodzace sie z gigantki 9x a jakze roznie innymi sloiwy zdecydowanie lepiej nadajacya sie do normalnej pozatyczkowj jazdy. Podobnie z seria Atomica SX - gdzie gama wybou od sx8... sx11 i ... zaspokaja potrzeby od nieomalze opoczatkujacych do naprawde wysokiej kalsy expertow.

freeride - narty o znaczie wiekszej orietacji w kirrunku jazdy pozatrasowej ale calkiem Ok do jazdy na na normalniejszych stokach.

mid-fat i fat to nary do jazdy zdecydowanie poza przygotowanymi trasami.

W kazdej z tych powiedzmy kategori lub w wiekszosci z nich [wylaczylbym to midfat/fat] mamy duzy wybor pod kantem zaawansowania narciarza od nart dla poczatkujacych do nart naprawde tylko dla expertow.

Oczywiscie przemysl stara nam sie macic w glowie oferujac coraz to nowe modele nazywajac je coraz inaczej no bo wiadomo sprzeaz jest podstawa ich dzialanosci i im bardziej zmieszaja tym wiecej sprzedadza.

Tak czy inaczej w/w podzial oparty zreszta na opracowaniu z mnagazyny skipress z przed lat [dosc popularnego w srodowisku ludzi z ktrymi jezdze na nartach ] wydaje sie byc relatywnie sensownym odnosnikiem do odczarowywania tego co mozemy znalesc na wspoczesnym rynku narciarskim.

Hmm - slalomka czy gigantka ?

Mysle ze nie jest to pytanie naszczesliwsze podchodzac do wyboru nart w dzisiejszych czasach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Errata

...

Mamy tu narty typu:

[ -------------.tu powinno byc o nartah typu carving <------------]

cross w sumie cross ma dwojakie znaczenie ale raczej wywodzi sie z tego ze

...

To co mi ucieklo

"

Carivng - narty wywodzace sie bezposrednio ze slalomki o przeznaczeniu do jazdy zdecydowanie przywyciagowej na najlepiej dobrze przygotwanych stokach w sumie krotkimi dynamicznymi skretami.

"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co mi ucieklo

"

Carivng - narty wywodzace sie bezposrednio ze slalomki o przeznaczeniu do jazdy zdecydowanie przywyciagowej na najlepiej dobrze przygotwanych stokach w sumie krotkimi dynamicznymi skretami.

"

Przyznam,że tego jeszcze nie słyszałem i nie czytałem:pJa w dalszym ciągu w błedzie:pa co z jazdą na krawędzi na nieprzygotowanych trasach:confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

troche to wyrawane z kontekstu calej wypowiodzi no ale powidzmy ze,

Przyznam,że tego jeszcze nie słyszałem i nie czytałem:pJa w dalszym ciągu w błedzie:pa co z jazdą na krawędzi na nieprzygotowanych trasach:confused:

OK, wyrwales to kontekstu i wykreciles wolte w kierunku forumowych preferencji.

Ni chec wchodzic s dyskusje o wyzszosci tej czy innej narty - nie mam czasu, bylo to juz na wielu forach itd.

Generalnie chcielm zwrocic uwage ze widzenie spektrum ofery na rynku nart w aspekcie jednie slalomki i gigantki ne jest njaszczesliwszym podejsciem do wyboru nart.

W aspeckie calej mojej wypowdzi to co napisaelm o slalomce nie wiele odbiega od prawdy bo w sumie ta narta jest do tego dedykowana.

Zrobielm tez zastrzezenie co do tego ze mozna w zasadzie jechac prawie wszystko na prawie wszystkim - tylko po co skoro mozna sobie dobrac narte lepiej [dokladniej] do tego co i gdzie sie jezdzi.

Wracajac do tego co piszesz to no OK mozna jechac slalomka pozatrasowe narciastwo ale po co jak do tego lepiej nadaja xie freeride i faty czy mid faty.

Co do skretu cietego to nie jest on mozliwy tylko na slalomce [jesli juz sie upierasz na jazde pozatrasowa skretem cietym]. Uwierz mi skretem cietym mozna byloby i pojechac na starych boazeriach - da sie to pojechac i to naprawde.

Co do samej jazdy pozatrasowej - nie widze sensu jechania skretem cietym np na lodoszreni z przwieanym tzw gipsem na wierzchu a pod spodem dosc gebokim mokrym ciezkim sniegiem czy w puchu, nawet w wiosennej glebszej bryi lepiej jset plynac na plaskich niz ciac na krawedzi.

No ale jesli juz musi byc do tego slalomka i skret ciety no to nie wiele mam do powiedzenia poz czemu nie tylko po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

slalomaka, gigantak a moze narta pod siebe [ze tak powiem] :)

Bartku wszystko się zgadza,nie wiem o czym myślał Bode i skąd wziął tą treść o carwingu,jedynie mój post tego dotyczył;)a nie nart slalomowych,wyższości czy ich obecnemu spadkowi zaintersowania przez narciarzy rekreacyjnych::P;)

Zgadza sie, pisze w sumie ot tak dla relaksu dzielac sie swoimi spostrzezeniami czy tez mozlona droga do zrozumienia "prewolucyjnej" oferty wspoczesnych producentow nart. Do P20 czy na sile mowiac P40 wszytko bylo proste i oczywiste potem byl nastapil wielki chos z ktrego wylonil sie nowy porzadek czy raczej uklad. Uklad dajcy nam naprwde ciekawa i pelna oferta. Warto sie temu dokladnie przyjzec i odwazyc sie na odejscie od percepcji rynku narciarskiego opartej na korzeniach standartow minonej epoki.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartku wszystko się zgadza,nie wiem o czym myślał Bode i skąd wziął tą treść o carwingu,jedynie mój post tego dotyczył;)a nie nart slalomowych,wyższości czy ich obecnemu spadkowi zaintersowania przez narciarzy rekreacyjnych::P;)

Przegrzebałem cały wątek i nie znalazłem ani jednej mojej wypowiedzi o carvingu... Mówiłem o rozgraniczeniu pomiędzy slalomkami a gigantkami, narcie pośredniej i 2 słowa o przepisach FIS-u... ???

Kompletnie nic z tego nie rozumiem... Ktoś cytuje moją wypowiedź, której niema - GREJT!

Ski 4 life

Edytowane przez Bode
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto sie temu dokladnie przyjzec i odwazyc sie na odejscie od percepcji rynku narciarskiego opartej na korzeniach standartow minonej epoki.

Mnie nie musisz już nakłaniać,ja to już zrozumiałem;)Ale wybór narty zależy od ujeżdzającego;),jeśli jest zainteresowany wyborem sprzętu dla siebie,to marketing i różnorakie trendy przyjmuje obiektywnie:rolleyes:

Edytowane przez dareklewandowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co mi ucieklo

"

Carivng - narty wywodzace sie bezposrednio ze slalomki o przeznaczeniu do jazdy zdecydowanie przywyciagowej na najlepiej dobrze przygotwanych stokach w sumie krotkimi dynamicznymi skretami.

"

Tutaj Bartek zaprezentował Bode ;)Twój wpis,ale OK -miałeś coś innego na myśli,a ja to opacznie zrozumiałem;):D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hi

Dla mnie podzial na gigantki, slalomki nie jest zalezny od dlugosci tylko

od taliowania.

Może nie tak od samego taliowania, raczej od promienia, długości i względnej twardości... Samo taliowanie ma ogromny wplyw, zgadzam się, ale jest 1000 000 000 rodzajów taliowania nart i uwierz mi alfredoo, że niema zarezerwowanego taliowania dla Gigantki czy slalomki...

Ski 4 life

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...