Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

42 minuty temu, Hextor napisał:

No właśnie, że nie. W Białce masz wyciagi z różnica wzniesien 150-200 metrów. Jedynie Bania ma 60 m. Tymczasem ten wyciąg na Jaworzynie ma mieć przewyższenie 30 m. Do tego z tego co pamiętam to na Bani jest zwykle tanie 4 osobowe krzesło, a w Krynicy ma być wyprzegane. W Karpaczu roznica wysokosci to 100 m, a w Małym Cichym 220 m. Także wasze porownania są z czapy. 

 Mimo to nie opłaca się budować wyprzęganych kolejek linowych na jakieś 100 czy 200m przewyższenia . Żeby taki wyciąg miał jakiś  sens to musi mieć z jakieś 300m przewyższenia. Ponieważ:

1. Cena takiej kanapy w stosunku do długości jest ogromna dlatego że dużą cześć ceny takiej kolejki stanowi stacja.

2.Różnica czasu wyjazdu na górę na takim krótkim odcinku pomiędzy zwykłą kolejką a wyprzęganą jest niewielka.

3 Taka 1 krótka trasa nie potrzebuję takiej przepustowości.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

54 minuty temu, Narty pilsko napisał:

 Mimo to nie opłaca się budować wyprzęganych kolejek linowych na jakieś 100 czy 200m przewyższenia . Żeby taki wyciąg miał jakiś  sens to musi mieć z jakieś 300m przewyższenia. Ponieważ:

1. Cena takiej kanapy w stosunku do długości jest ogromna dlatego że dużą cześć ceny takiej kolejki stanowi stacja.

2.Różnica czasu wyjazdu na górę na takim krótkim odcinku pomiędzy zwykłą kolejką a wyprzęganą jest niewielka.

3 Taka 1 krótka trasa nie potrzebuję takiej przepustowości.

nieprawda, w niemieckim Winterbergu jest 10 wyprzęganych krzeseł, największe przewyższenie 180m, cały ośrodek na wysokości pomiędzy 600 a 800m nad poziomem morza. Działa conajmniej 100 dni w sezonie i się opłaca

csm_komprimiert_2021-11-26_Panorama-Karte_2019-2020_neu-02_77cfcea517.thumb.jpg.c1da8f0e996bf50d7a968852ebfbbd98.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Hextor napisał:

Przykład z Białki pokazuje że przy 200 m. różnicy wyprzegane krzesła mają już sens. Na kotelnice idą dwa wyciagi wyprzegana 6 i nie wyprzegana 4, kto nimi jechał ten wie, że różnica jest kolosalna. 

Nie wprzęgana to jest "trójka"- prehistoryczna zresztą.

Zresztą chyba teraz te wyprzęgane robią sie takim standardem. Jak dajmy na to kiedyś klima to tylko w autach z wyższej pólki. A teraz to nie wiem czy nawet jest opcja kupna jakiego kolwiek nowego samochodu bez klimatyzacji. Człowiek przyzwyczaja się do dobrego

Edytowane przez KrisRR
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Krakus81 napisał:

Oczywiście chodziło ogólnie o orczyki (tzw. kotwice) i talerzyki. 

Cze

Ja miałem na myśli talerzyk wyprzęgany. Jest szybki i łatwy do opanowania, ale trzeba na nim wyjechać. Kotwice/kilofy to już wyższa szkoła jazdy. 

17 godzin temu, Hextor napisał:

Na kotelnice idą dwa wyciagi wyprzegana 6 i nie wyprzegana 4, kto nimi jechał ten wie, że różnica jest kolosalna. 

Jeśli chodzi o prędkość poruszania się - to owszem - spora, owa trójka to jeździ chyba wolniej niż orczyki. Ale mają też zaletę, z kumplem gadam na siedząco, nie stojąc w kolejce. W sumie to jeśli połączyć oba te czynniki, to czas - dół/góra jest chyba identyczny, nawet czasami "szybciej" starą trójką można się dostać na górę. Mnie to pasuje, a raczej nie przeszkadza. Takie krzesło archaiczne na Jaworzynie by nie zdało egzaminu. Więcej by stało niż jechało. NIe pamiętam czy jest tam taśma wyrównująca prędkość - na Bani jest na 100%. Te bez to już dla początkujących byłby hardcore.

pozdrawiam 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Hextor napisał:

60m to by było tyle co na Bani albo Czarnej Górze. Chiezko mi się odnieść, bo nie byłem na miejscu, ale tutaj pisali o 30 metrach. 

Czy jest to te 30m czy 60m to niema różnicy i tak dla 90% forumowiczów ten wyciąg niema żadnego sensu ponieważ to jest słaba ośla łączka. Jedyną zaletą to będzie odciągnięcie początkujących z reszty tras.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się pomyliłem (coś istotnego pominąłem), dajcie znać proszę!

O inwestycjach w PL na najbliższy sezon - podsumowanie:

 

 

G%C3%B3ry.JPG


 Jeśli szukamy inwestycji narciarskich w Polsce ze skutkiem na najbliższy sezon, znajdziemy je tylko na Jaworzynie. Lub należałoby napisać raczej: Na Jaworzynach. Mowa bowiem tylko o dwóch lokalizacjach:
  • Jaworzynie pod Skrzycznem (Szczyrk) 
  • oraz Jaworzynie Krynickiej (Krynica-Zdrój). 

0 inwestycjach narciarskich w innych lokalizacjach nie wiem lub są tylko w planach.

Na Jaworzynie Krynickiej inwestuje PKL, a Na Jaworzynie pod Skrzycznem - COS. Mowa więc tylko o inwestycjach popartych kapitałem państwowym. Kapitał prywatny ze względu na ryzyka inwestycyjne oraz rozchwianie rynków (energia elektryczna, materiały, generalnie inflacja) wydatki wstrzymał.

Co więc będzie jednak nowego:

INWESTYCJA NR 1 - JAWORZYNA POD SKRZYCZNEM

  • W budowie jest nowa kolej linowa o przepustowości 1800 os./godz. w miejsce starego orczyka wzdłuż FIS-u. Szacunkowa długość kolei: 1150 m. Różnica poziomów: 360 m. Trasa: trudna (FIS) lub łatwa (objazd) - Ondraszek. Prawdopodobna prędkość nowej kolei to 5 m/s. Taki obowiązuje aktualnie standard. Czyli czas wjazdu wyniesie niecałe 4 minuty. 
  • Powstaje nowy dojazd z Jaworzyny do dolnej stacji. A raczej poszerzenie i wyprofilowania dotychczasowego, który był dla wielu narciarzy zbyt wąski i trudny.
  • W budowie jest nowy... orczyk. Będzie miał ok. 500 m długości, będzie zlokalizowany na tzw. dolnej polanie trasy Ondraszek. Już trwa niwelacja terenu w tym miejscu.

INWESTYCJA NR 2 - JAWORZYNA KRYNICKA

  • Na obecny sezon będzie gotowa tylko... nowa kolej oraz przebudowana zostanie dolna stacja ośrodka. To mało (zważywszy na plany) lub dużo (zważywszy na wcześniejszy zastój) - jak kto woli.
  • Nowa kolej będzie zlokalizowana u samej góry ośrodka (w tzw. drugą stronę) i będzie bardzooooo łaaaaagodna. Niewiele o niej wiemy, parametrów nie ma nawet portal Lanovky.sk, który zasadniczo wie wszystko. Z tego co podaje PKL wiemy, że kolej będzie miała ok. 500 m długości. Problemy są z ustaleniem niwelacji. Wg moich obliczeń terenowych to zalewie 30-40 m, co byłoby parametrem wręcz tragicznym (nie sposób się rozpędzić), stacja natomiast podaje średnie nachylenie 16%, co z kolei po użyciu prostej matematyki daje wynik = 80 m. Czyli całkiem już znośny. Czytaj: narty jednak pojadą w dół. Kto ma rację? Zobaczymy. Mam nadzieję, że... stacja, bo przy 40 m (8% nachylenia) nie dałoby się bez użycia poziomicy ustalić, w którą stronę jest z górki, a w którą pod górkę. Coś takiego jak w... Małym Cichym.

 

Więcej: 

https://twojinstruktor.blogspot.com/2023/09/inwestycje-tylko-na-jaworzynie.html

  • Like 3
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widziałem na zdjęciach, to dolna stacja ma być nieco poniżej linii głównego grzbietu (nieco na północ), więc zamiast 1070 może będzie ok. 1060m, a szczyt ma 1114m, więc może będzie ciut powyżej 50m. Co i tak jest śmiesznym przewyższeniem jak na długość 500m (10%, czyli ok. 6 stopni średniego nachylenia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, koliber napisał:

Z tego co widziałem na zdjęciach, to dolna stacja ma być nieco poniżej linii głównego grzbietu (nieco na północ), więc zamiast 1070 może będzie ok. 1060m, a szczyt ma 1114m, więc może będzie ciut powyżej 50m. Co i tak jest śmiesznym przewyższeniem jak na długość 500m (10%, czyli ok. 6 stopni średniego nachylenia).

@JC Panie Jacku proszę podpytać ich o tę inwestycję, ale tak starać się coś bardziej docisnąć o przewyższenia, dlaczego w krótszej wersji i te 40-60m przewyższenia to niesamowita masakra. Jeśli będzie 40-50 m to kijkami trzeba będzie się odpychać. 

I dlaczego zrezygnowali z budowy drugiej kanapy zastępującej orczyk Tatrapomy ? O której Pan mówił we vlogu, o której Oni też pisali w socjal mediach. A później się z tych zapowiedzi wycofali i przełożyli termin na wiosnę 2024

Co było powodem ? Brak terminów po stronie producenta, montażystów, brak wszystkich pozwoleń, kwestia finansowa ? 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.09.2023 o 12:53, Narciarz ze Śląska napisał:

Jeśli się pomyliłem (coś istotnego pominąłem), dajcie znać proszę!

O inwestycjach w PL na najbliższy sezon - podsumowanie:

 

 

G%C3%B3ry.JPG


 Jeśli szukamy inwestycji narciarskich w Polsce ze skutkiem na najbliższy sezon, znajdziemy je tylko na Jaworzynie. Lub należałoby napisać raczej: Na Jaworzynach. Mowa bowiem tylko o dwóch lokalizacjach:
  • Jaworzynie pod Skrzycznem (Szczyrk) 
  • oraz Jaworzynie Krynickiej (Krynica-Zdrój). 

0 inwestycjach narciarskich w innych lokalizacjach nie wiem lub są tylko w planach.

Na Jaworzynie Krynickiej inwestuje PKL, a Na Jaworzynie pod Skrzycznem - COS. Mowa więc tylko o inwestycjach popartych kapitałem państwowym. Kapitał prywatny ze względu na ryzyka inwestycyjne oraz rozchwianie rynków (energia elektryczna, materiały, generalnie inflacja) wydatki wstrzymał.

Co więc będzie jednak nowego:

INWESTYCJA NR 1 - JAWORZYNA POD SKRZYCZNEM

  • W budowie jest nowa kolej linowa o przepustowości 1800 os./godz. w miejsce starego orczyka wzdłuż FIS-u. Szacunkowa długość kolei: 1150 m. Różnica poziomów: 360 m. Trasa: trudna (FIS) lub łatwa (objazd) - Ondraszek. Prawdopodobna prędkość nowej kolei to 5 m/s. Taki obowiązuje aktualnie standard. Czyli czas wjazdu wyniesie niecałe 4 minuty. 
  • Powstaje nowy dojazd z Jaworzyny do dolnej stacji. A raczej poszerzenie i wyprofilowania dotychczasowego, który był dla wielu narciarzy zbyt wąski i trudny.
  • W budowie jest nowy... orczyk. Będzie miał ok. 500 m długości, będzie zlokalizowany na tzw. dolnej polanie trasy Ondraszek. Już trwa niwelacja terenu w tym miejscu.

INWESTYCJA NR 2 - JAWORZYNA KRYNICKA

  • Na obecny sezon będzie gotowa tylko... nowa kolej oraz przebudowana zostanie dolna stacja ośrodka. To mało (zważywszy na plany) lub dużo (zważywszy na wcześniejszy zastój) - jak kto woli.
  • Nowa kolej będzie zlokalizowana u samej góry ośrodka (w tzw. drugą stronę) i będzie bardzooooo łaaaaagodna. Niewiele o niej wiemy, parametrów nie ma nawet portal Lanovky.sk, który zasadniczo wie wszystko. Z tego co podaje PKL wiemy, że kolej będzie miała ok. 500 m długości. Problemy są z ustaleniem niwelacji. Wg moich obliczeń terenowych to zalewie 30-40 m, co byłoby parametrem wręcz tragicznym (nie sposób się rozpędzić), stacja natomiast podaje średnie nachylenie 16%, co z kolei po użyciu prostej matematyki daje wynik = 80 m. Czyli całkiem już znośny. Czytaj: narty jednak pojadą w dół. Kto ma rację? Zobaczymy. Mam nadzieję, że... stacja, bo przy 40 m (8% nachylenia) nie dałoby się bez użycia poziomicy ustalić, w którą stronę jest z górki, a w którą pod górkę. Coś takiego jak w... Małym Cichym.

 

Więcej: 

https://twojinstruktor.blogspot.com/2023/09/inwestycje-tylko-na-jaworzynie.html

Brakuje informacji o nowej kolei w Kluszkowcach w Ośrodku "Czorsztyn-ski" SLF 4p Wdżar Kluszkowce, Polska - Tatralift. Fakt budowana była dwa lata, ale zostanie użytkowana pierwszy raz zapewne w nadchodzącym sezonie. 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Krakus81 napisał:

@JC Panie Jacku proszę podpytać ich o tę inwestycję, ale tak starać się coś bardziej docisnąć o przewyższenia, dlaczego w krótszej wersji i te 40-60m przewyższenia to niesamowita masakra. Jeśli będzie 40-50 m to kijkami trzeba będzie się odpychać. 

I dlaczego zrezygnowali z budowy drugiej kanapy zastępującej orczyk Tatrapomy ? O której Pan mówił we vlogu, o której Oni też pisali w socjal mediach. A później się z tych zapowiedzi wycofali i przełożyli termin na wiosnę 2024

Co było powodem ? Brak terminów po stronie producenta, montażystów, brak wszystkich pozwoleń, kwestia finansowa ? 

Wkrótce tam jadę, to postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, Mixxxser44 napisał:

 

Na tym zdjęciu widać, że dolna stacja będzie trochę poniżej grzbietu:

Na Jaworzynie Krynickiej praca wre. Powstaje nowa trasa i czteroosobowa kolej krzesełkowa | Gazeta Krakowska

...chociaż na tym z kolei zdjęciu już to wygląda zupełnie inaczej:

Na Jaworzynie Krynickiej praca wre. Powstaje nowa trasa i czteroosobowa kolej krzesełkowa | Gazeta Krakowska

Tu z kolei widać trasę - akurat na tym odcinku ma nachylenie całkiem przyzwoite:

Na Jaworzynie Krynickiej praca wre. Powstaje nowa trasa i czteroosobowa kolej krzesełkowa | Gazeta Krakowska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując to te lato jest słabe na to co zapowiadali.

W dniu 19.03.2023 o 23:38, Hextor napisał:

Myślę, że jak się policzy to wcale nie jest tak źle z inwestumycjami. 

Na przyszły sezon mamy zapowidziane:

1) Szczyrk TMR - nowa kanapa na wierzch posredni

2) Szczyrk TMR - nowa kanapa wzdłuż Bienkuli

3) Szczyrk COS - nowa kanapa na miejsce orczyka na Skrzycznd

4) Szczyrk COS - nowa kotwica powyżej Jaworzyny i poszerzenie górnej części Ondraszka

5) Krynica PKL - Nowa kanapa w miejsce orczyka na szczyt Jaworzyny

6) Krynica PKL - Stara kanapa na miejsce orczyka na czarnej trasie

7) Pilsko - nowa kanapa zamiast kotwicy ze Szczawin na Miziowa

😎 Zakopane Nosal - nowa kanapa i poszerzenie trasy

9) Poronin PKL - reaktywacja starej stacji i nowa kanapa

10) Zakopane Harenda - połączenie ze stacja Suche

11) Szczyrk BSA - nowy ratrak PistenBully 600

To naprawdę sporo jak na jeden sezon. 

A w przygotowaniu na kolejne lata mamy też nowy wyciąg na Goryczkowa, termy na Szymoszkowej i w Beskidach. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Krakus81 napisał:

@JC Panie Jacku proszę podpytać ich o tę inwestycję, ale tak starać się coś bardziej docisnąć o przewyższenia, dlaczego w krótszej wersji i te 40-60m przewyższenia to niesamowita masakra. Jeśli będzie 40-50 m to kijkami trzeba będzie się odpychać. 

I dlaczego zrezygnowali z budowy drugiej kanapy zastępującej orczyk Tatrapomy ? O której Pan mówił we vlogu, o której Oni też pisali w socjal mediach. A później się z tych zapowiedzi wycofali i przełożyli termin na wiosnę 2024

Co było powodem ? Brak terminów po stronie producenta, montażystów, brak wszystkich pozwoleń, kwestia finansowa ? 

Co do przesunięcia  kanapy na górnej 2,podobno chodzi o jakieś spory z ekologami.Ta nowa kanapa na górze,choć sama w sobie łagodna,będzie bramą ze szczytu do stromej trasy pod nią,na której dawno temu bywały zawody.Choć wielkiej nadziei na inwestycje na niej nie ma,bo choć parę  razy był w kierownictwie rozważany tam jakiś talerzyk,zawsze kończyło się konkluzją,że "ze stromych mamy już trasę nr 5 i widzicie,że przeważnie pusta"...

Edytowane przez lski@interia.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Narty pilsko napisał:

Podsumowując to te lato jest słabe na to co zapowiadali.

 

Te wszystkie punkty nie były zapowiadane na to lato. Podejmowaliśmy wtedy dyskusje, że zapowiedzi były znacznie skromniejsze. A mianowicie:

1. Jaworzyna - krzesło zamiast starego orczyka Tatrapomy na górze trasy nr 2. 

2. Nie pamiętam czy mieli stawiać to krzesło przy czarnej 5 na Jaworzynie już na tę zimę? (Choć ono rdzewienie i leży już od zeszłego roku) Ale nic wcześniej nie zapowiadało stawiania Krzesła przy tej oślej łączce. Choć na zdjęciach nie wygląda najgorzej... ?

3. Krzesło zamiast orczyka w COS.

4. Orczyk na Jaworzynie w COS + plus poszerzenie trasy.

5. Górny Ondraszek - poszerzenie

6. Wydawało mi się, że @JC zapowiadał w SMR kanapę na Julianach. 

7. Krzesło na Pilsku na Hali Misiowej, ale jak dokładnie oglądnąłem vlog JC to powiedział On, że w tym lub kolejnym roku.  Choć mam obawy, że tam nic nigdy już nie powstanie. Przeklęta góra i stacja zapomniana przez Boga :(

Edytowane przez Krakus81
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Krakus81 napisał:

Te wszystkie punkty nie były zapowiadane na to lato. Podejmowaliśmy wtedy dyskusje, że zapowiedzi były znacznie skromniejsze. A mianowicie:

1. Jaworzyna - krzesło zamiast starego orczyka Tatrapomy na górze trasy nr 2. 

2. Nie pamiętam czy mieli stawiać to krzesło przy czarnej 5 na Jaworzynie już na tę zimę? (Choć ono rdzewienie i leży już od zeszłego roku) Ale nic wcześniej nie zapowiadało stawiania Krzesła przy tej oślej łączce. Choć na zdjęciach nie wygląda najgorzej... ?

3. Krzesło zamiast orczyka w COS.

4. Orczyk na Jaworzynie w COS + plus poszerzenie trasy.

5. Górny Ondraszek - poszerzenie

6. Wydawało mi się, że @JC zapowiadał w SMR kanapę na Julianach. 

7. Krzesło na Pilsku na Hali Misiowej, ale jak dokładnie oglądnąłem vlog JC to powiedział On, że w tym lub kolejnym roku.  Choć mam obawy, że tam nic nigdy już nie powstanie. Przeklęta góra i stacja zapomniana przez Boga :(

Miziowej - nowy telefon ma bardzo inwazyjny słownik 🥴 a jeszcze nie ogarnąłem go

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...