Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Podstawy freeride-10 zasad


Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki Darku! :) Wkleiłem to na forum. :) Jeśli chodzi o mnie,to będzie obok trasy,przynajmniej na początku... ;)

Podstawy freeride'u - 10 zasad. Poradnik dla początkujących.

Po to, aby bezpiecznie uprawiać freeride niezbędne jest kilka zasad, które pewnie gdzieś zostały skodyfikowane, ale możemy stworzyć własne.

Freeride można zdefiniować różnorako, jednakże wszystkie definicje sprowadzają się do jednego pojęcia: jest to jazda poza trasami. Poza trasami, OK., ale w jakim stopniu? Francuzi określili to w następujący sposób: nie dalej niż 15 metrów po obu stronach trasy, lub tam, gdzie są opisane trasy freeride’owe i oznaczone pojedynczymi tyczkami, oraz trasy opisane, lecz nieoznaczone, koniecznie w towarzystwie przewodnika. Biorąc pod uwagę powyższe to we Francji nie ma możliwości do uprawiania prawdziwego freeride’u. Tylko czym jest prawdziwy freeride? Dla mnie, to jazda w terenie nieprzygotowanym, poza obszarem kolejek i wyciągów, zahaczająca o elementy ski-extreme, czyli tam, gdzie jestem zdany tylko na siebie, swoje doświadczenie i umiejętności. Odległość piętnastu metrów od trasy bywa dla mnie atrakcyjna, ale jako ćwiczenie techniczne i trudno byłoby mi nazwać to freeride’em. Podkreślam, to jest moja własna definicja – niekoniecznie słuszna.

1. Technika narciarska na właściwym poziomie. Trudno jednoznacznie określić ten poziom, mogę tyle powiedzieć, że freerider winien umieć poruszać się w każdych warunkach, tj. głęboki śnieg, lód ze wszystkimi jego odmianami itp. Najlepiej jakby posługiwał się zamiennie technikami: tradycyjną i współczesną.

2. Odporność psychiczna, głównie w zakresie przeciwdziałania lękowi i stresowi, umiejętność koncentracji i podejmowania szybkich decyzji.

3. Właściwy sprzęt, tzn. narty z grupy freeride, wiązania zjazdowe (ale nie kolumnowe), buty zjazdowe oraz kijki wyposażone w szeroki talerzyk.

4. Sprzęt dodatkowy: kask ze „szczęką”, dopasowane gogle, mocne i nieprzemakalne rękawice, altimetr, termometr, kopia polisy ubezpieczeniowej, czasem specjalna maska chroniąca nos i usta przed pyłem śnieżnym, czasem buty z wibramem.

5. Sprzęt awaryjny: niewielki plecak zawierający 20 m liny, przyrząd do zjazdu (najlepiej ósemka), kilka pętli ze specjalnej taśmy, płachta NRC, apteczka, reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy typu takiego, jaki obowiązuje w danym rejonie oraz telefon komórkowy.

6. Żywność: wysokokaloryczna np. czekolada, do picia zaś napoje izotoniczne typu isostar i to w dużej ilości. Produkuje się plecaki freeride’owe zawierające bukłak na wodę z rurką, typu Camelback. Niektóre stroje posiadają specjalną kieszeń na płyny, także z rurką. Proponowałbym raczej unikać napojów energetyzujących.

7. Strój z materiału aktywnego (oddychający i nieprzemakalny), swobodny, ale nie obwisły, stosunkowo szczelny z ociepleniem i kapturem. Bielizna aktywna, podobnie wszelkie koszulki z golfem, polary itp. Nie należy stosować bawełny, bo jest to akumulator wilgoci.

8. Nie powinno się uprawiać freeride’u samotnie, lepiej we dwójkę lub więcej osób. Pamiętać należy o umiejętnościach osoby najsłabszej fizycznie i technicznie.

9. Należy posiadać dokładną mapę rejonu (nie mapki rozdawane przy wyciągach!), oraz wiedzę z zakresu zagrożeń lawinowych, sposobów poruszania się w terenie lawiniastym, rodzajów śniegu, sposobu zachowania się w lawinie.

10. O zamiarze dokonania zjazdu należy powiadomić osobę, która w razie czego poinformuje pogotowie górskie.

Objaśnienia:

fot– ski-extreme– zjazd na nartach w skrajnie trudnych warunkach terenowych, czasem drogami alpinistycznymi

– płachta NRC – płachta ratunkowa i biwakowa w kolorze srebrnym mająca za zadanie odbijać promieniowanie cieplne leżącego na niej człowieka i tym samym utrzymywać go we właściwej temperaturze a także izolować go w pewnym stopniu od chłodnego podłoża

– isostar – najpopularniejszy z napojów tonizujących, tzn. szybko uzupełniających i wyrównujących poziom soli, węglowodanów i witamin, utraconych i wypacanych w czasie wysiłku

– napój energetyzujący – napój zawierający naturalne bądź sztuczne składniki dostarczające organizmowi energii. Stosowanie takich napojów winno być planowe, ponieważ nagłe ustąpienie jego działania w trakcie wysiłku, skutkuje często niemożnością podjęcia aktywności na właściwym poziomie

– Camelback – elastyczny pojemnik (worek) na płyny z wyprowadzoną na zewnątrz rurką montowany w plecakach

– altimetr – wysokościomierz

– ósemka – alpinistyczny przyrząd do zjazdu na linie w kształcie ósemki

– reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy – urządzenie aktywne (nadajnik) wysyłające sygnały pozwalające zlokalizować poszkodowanego lub pasywne (reflektor) odbijające sygnały wysyłane przez np. helikopter podczas przeczesywania terenu lawiniska

– kask ze szczęką – kask typu zjazdowego lub freeride’owego zaopatrzony w ochraniacz żuchwy

Edytowane przez JC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1917.jpg

Są to solidne i sprawdzone, lekkie w swojej klasie wiązania, osadzone na nowoczesnym karbonowym pałąku. Podobnie jak w starszych modelach, automat wypinajacy do przodu i na boki, umiejscowiono nietypowo w tylnej części wiązania. Za to przód butów trzymany jest przez ruchomy pałąk umożliwiajacy zastosowanie nawet zimowych butów wspinaczkowych, zaopatrzonych w płytki rant do mocowania raków automatycznych.

1921.jpgNAXO posiadaja z przodu bezpiecznik z osiowo umieszczoną sprężyną, wypinajcyą na boki, podobnie jak w wielu wiodących konstrukcjach zjazdowych, którego regulacja nie nastrcza żadnych problemów. Tył również, jak w zapięciach zjazdowych, jednak z wyraźnie wikszą dzwignią do wypięcia wiązań kijkiem.

Całość osadzono na podwójnej szynie aluminiowej, po której łatwo i bez użycia narzędzi da się przesuwać tył wizania w celu ustawienia docisku i dopasowania do np. klasycznego buta narciarskiego. Szyna w przedniej części zawiera mechanizm zwany Virtual Rotation System, przesuwający do tyłu środek obrotu wiązania i zwikszajacy komfort chodzenia.

Pomimo wizualnie ciekawej konstrukcji, NAXO – dzięki użyciu superlekkich i nowoczesnych materiaów – waży około 1850 gram, a więc niewiele więcej od Silvretty 555 i mniej od Fritschi Diamir Freeride.

Czyli pierwsze to typowe wiązanie skiturowe,a drugie do chodzenia i ekstremalnych zjazdów-chyba o to chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, nawet podczas jazdy np na Pilsku poza trasą, jechac z kimś, miałem kiedyś sytuacje kiedy poczas jazdy w głębokim śniegu wbiło mnie i zlądowałem głową w dół.. śniegu było ponad metr i uwieżcie mi, cięzko było wsiąśc w narty. Jakby była druga osoba, nie było by problemu .. byłem sam i wyciągnołem wnioski.. teraz jak jeździmy poza trasy (w dosłownym znaczeniu) to zawsze co najmniej w 2 osoby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, nawet podczas jazdy np na Pilsku poza trasą, jechac z kimś, miałem kiedyś sytuacje kiedy poczas jazdy w głębokim śniegu wbiło mnie i zlądowałem głową w dół.. śniegu było ponad metr i uwieżcie mi, cięzko było wsiąśc w narty. Jakby była druga osoba, nie było by problemu .. byłem sam i wyciągnołem wnioski.. teraz jak jeździmy poza trasy (w dosłownym znaczeniu) to zawsze co najmniej w 2 osoby

Popieram,

widziałem spryciarza, ktory leżał na plecach a narty wystawały ze śniegu w kształcie litery V ...

Poza tym druga osoba zawsze może spojrzeć z dołu i coś doradzić.

Samemu to raczej ryzyko ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga!

Pierwsze modele Naxo (Nx01?)-o czym pisano tu i tam- niestety nie sprawdzały się w zjazdach na trasach.

Wada produkcyjna - nie pamiętam dokłądnie co,znaleźć pewnie można na necie- powodowała rozsypkę wiązania...

Naxo NX01 z 2005r miały błąd,zębatka na której reguluje się tył wiązania w czasie podchodzenia powodowała zaklinowanie ruchomej części wiązania.Po wymianie tego elementu problem znikał.Zdarzało się również pękanie wiązania podczas ekstremalnych zjazdów.Ale cena powoduje,że wiązania Naxo Nx21 i nowsze są chętnie w dalszym ciągu kupowane i użytkowane.Do dziś jednak niektórzy freeriderzy stosują wiązania zjazdowe zawodnicze,gdzie DIN zaczyna się od 14.Ale przedstawione zdjęcie wiązania Look to DIN 18.Nowe wiązania spełniają wszelkie wymogi i warunki wiązań profesjonalnych bezpiecznikowych,umożliwiających dopinanie fok na tak ciężkim sprzęcie,jak narty free/nie dotyczy nart do ski-alpinizmu,które muszą być lekkie i mieć wiązania o małej masie/;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, nawet podczas jazdy np na Pilsku poza trasą, jechac z kimś, miałem kiedyś sytuacje kiedy poczas jazdy w głębokim śniegu wbiło mnie i zlądowałem głową w dół.. śniegu było ponad metr i uwieżcie mi, cięzko było wsiąśc w narty. Jakby była druga osoba, nie było by problemu .. byłem sam i wyciągnołem wnioski.. teraz jak jeździmy poza trasy (w dosłownym znaczeniu) to zawsze co najmniej w 2 osoby

Pewnie,że tak;)Pamiętajcie jeszcze o jednej rzeczy w takich przypadkach-nie wkładać pasków zabezpieczających kijków,bo przy upadku lub lawinie/nikomu nie życzę/pourywa dodatkowo ręce.;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze, nawet podczas jazdy np na Pilsku poza trasą, jechac z kimś, miałem kiedyś sytuacje kiedy poczas jazdy w głębokim śniegu wbiło mnie i zlądowałem głową w dół.. śniegu było ponad metr i uwieżcie mi, cięzko było wsiąśc w narty. Jakby była druga osoba, nie było by problemu .. byłem sam i wyciągnołem wnioski.. teraz jak jeździmy poza trasy (w dosłownym znaczeniu) to zawsze co najmniej w 2 osoby

Miałem podobne zdarzenie - na Skrzycznem przyciąłem zakręt,żeby przejechać się kawałek po puchu... Przyhamowało mnie dość mocno,a że był przechył i niespodziewana "kotwica",to wyłożyłem się na bok.Uczucie wspaniałe! :D Taki mięciutki puch,ale bez dna... Wydostanie się i stanięcie na nogi było trudne.Wbijam kijek,a ten tonie w całości poniżej nart! :eek: Tam było przynajmniej 2 metry!Musiałem włożyć sporo siły i pokombinować,żeby się wydostać.

Innym razem widziałem gościa na Pilsku,który chyba chwilę wcześniej się wyłożył na czarnej "7",a że było sporo puchu(prawdopodobnie narta się wypięła)to szukał kijkiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczas jazdy w głębokim śniegu wbiło mnie i zlądowałem głową w dół..

Ja do dziś czuję kark,chyba nie tylko w kasku,ale już w kołnierzu ortopedycznym trzeba jeżdzić w takich warunkach;)

Podczas szybkiej jazdy w puchu odczuwamy olbrzymie obciążenie,kumulujące się na dolnej narcie w czasie skrętu.Podczas przecinania w poprzek linii spadku stoku narty spychają i zbijają puch śnieżny przed nami.Może to wytworzyć uczucie naporu ściany śniegu,naciskającej od zewnątrz skrętu,w związku z czym trzeba zachować ostrożność,tak aby cała sylwetka nie zostala gwalotownie zachwiana.Obszar ciała najbardziej podatny na działającą siłę nacisku śniegu znajduje się w pasie.Jeśli środek sylwetki jest słaby,górna część ciała zegnie się do przodu powodując upadek przez głowę.Aby temu zapobiec,trzeba napiąć także mięśnie w górnej części ciała i przyjmować obciążenia na nogi.Pomimo iż siły obciążające dwie narty nigdy nie będą takie same,trzeba się starać do osiągnięcia jak największej rownowagi-czyli ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Wyposazenie freeride

Wyszukałem coś w miarę świeżego -proponuję przeczytać co pisza o swoim sprzęcie zaawansowani ....

http://extrema.sport.wp.pl/kat,26469,wid,10846197,wiadomosc.html

pozdrawiam Jet

ps.odrozniłbym zdecydowanie freeride od skituru .W tym pierwszym wiazania lekkie skiturowe nie maja racji bytu...

Dzięki Darku! :) Wkleiłem to na forum. :) Jeśli chodzi o mnie,to będzie obok trasy,przynajmniej na początku... ;)

Podstawy freeride'u - 10 zasad. Poradnik dla początkujących.

Po to, aby bezpiecznie uprawiać freeride niezbędne jest kilka zasad, które pewnie gdzieś zostały skodyfikowane, ale możemy stworzyć własne.

Freeride można zdefiniować różnorako, jednakże wszystkie definicje sprowadzają się do jednego pojęcia: jest to jazda poza trasami. Poza trasami, OK., ale w jakim stopniu? Francuzi określili to w następujący sposób: nie dalej niż 15 metrów po obu stronach trasy, lub tam, gdzie są opisane trasy freeride’owe i oznaczone pojedynczymi tyczkami, oraz trasy opisane, lecz nieoznaczone, koniecznie w towarzystwie przewodnika. Biorąc pod uwagę powyższe to we Francji nie ma możliwości do uprawiania prawdziwego freeride’u. Tylko czym jest prawdziwy freeride? Dla mnie, to jazda w terenie nieprzygotowanym, poza obszarem kolejek i wyciągów, zahaczająca o elementy ski-extreme, czyli tam, gdzie jestem zdany tylko na siebie, swoje doświadczenie i umiejętności. Odległość piętnastu metrów od trasy bywa dla mnie atrakcyjna, ale jako ćwiczenie techniczne i trudno byłoby mi nazwać to freeride’em. Podkreślam, to jest moja własna definicja – niekoniecznie słuszna.

1. Technika narciarska na właściwym poziomie. Trudno jednoznacznie określić ten poziom, mogę tyle powiedzieć, że freerider winien umieć poruszać się w każdych warunkach, tj. głęboki śnieg, lód ze wszystkimi jego odmianami itp. Najlepiej jakby posługiwał się zamiennie technikami: tradycyjną i współczesną.

2. Odporność psychiczna, głównie w zakresie przeciwdziałania lękowi i stresowi, umiejętność koncentracji i podejmowania szybkich decyzji.

3. Właściwy sprzęt, tzn. narty z grupy freeride, wiązania zjazdowe (ale nie kolumnowe), buty zjazdowe oraz kijki wyposażone w szeroki talerzyk.

4. Sprzęt dodatkowy: kask ze „szczęką”, dopasowane gogle, mocne i nieprzemakalne rękawice, altimetr, termometr, kopia polisy ubezpieczeniowej, czasem specjalna maska chroniąca nos i usta przed pyłem śnieżnym, czasem buty z wibramem.

5. Sprzęt awaryjny: niewielki plecak zawierający 20 m liny, przyrząd do zjazdu (najlepiej ósemka), kilka pętli ze specjalnej taśmy, płachta NRC, apteczka, reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy typu takiego, jaki obowiązuje w danym rejonie oraz telefon komórkowy.

6. Żywność: wysokokaloryczna np. czekolada, do picia zaś napoje izotoniczne typu isostar i to w dużej ilości. Produkuje się plecaki freeride’owe zawierające bukłak na wodę z rurką, typu Camelback. Niektóre stroje posiadają specjalną kieszeń na płyny, także z rurką. Proponowałbym raczej unikać napojów energetyzujących.

7. Strój z materiału aktywnego (oddychający i nieprzemakalny), swobodny, ale nie obwisły, stosunkowo szczelny z ociepleniem i kapturem. Bielizna aktywna, podobnie wszelkie koszulki z golfem, polary itp. Nie należy stosować bawełny, bo jest to akumulator wilgoci.

8. Nie powinno się uprawiać freeride’u samotnie, lepiej we dwójkę lub więcej osób. Pamiętać należy o umiejętnościach osoby najsłabszej fizycznie i technicznie.

9. Należy posiadać dokładną mapę rejonu (nie mapki rozdawane przy wyciągach!), oraz wiedzę z zakresu zagrożeń lawinowych, sposobów poruszania się w terenie lawiniastym, rodzajów śniegu, sposobu zachowania się w lawinie.

10. O zamiarze dokonania zjazdu należy powiadomić osobę, która w razie czego poinformuje pogotowie górskie.

Objaśnienia:

fot– ski-extreme– zjazd na nartach w skrajnie trudnych warunkach terenowych, czasem drogami alpinistycznymi

– płachta NRC – płachta ratunkowa i biwakowa w kolorze srebrnym mająca za zadanie odbijać promieniowanie cieplne leżącego na niej człowieka i tym samym utrzymywać go we właściwej temperaturze a także izolować go w pewnym stopniu od chłodnego podłoża

– isostar – najpopularniejszy z napojów tonizujących, tzn. szybko uzupełniających i wyrównujących poziom soli, węglowodanów i witamin, utraconych i wypacanych w czasie wysiłku

– napój energetyzujący – napój zawierający naturalne bądź sztuczne składniki dostarczające organizmowi energii. Stosowanie takich napojów winno być planowe, ponieważ nagłe ustąpienie jego działania w trakcie wysiłku, skutkuje często niemożnością podjęcia aktywności na właściwym poziomie

– Camelback – elastyczny pojemnik (worek) na płyny z wyprowadzoną na zewnątrz rurką montowany w plecakach

– altimetr – wysokościomierz

– ósemka – alpinistyczny przyrząd do zjazdu na linie w kształcie ósemki

– reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy – urządzenie aktywne (nadajnik) wysyłające sygnały pozwalające zlokalizować poszkodowanego lub pasywne (reflektor) odbijające sygnały wysyłane przez np. helikopter podczas przeczesywania terenu lawiniska

– kask ze szczęką – kask typu zjazdowego lub freeride’owego zaopatrzony w ochraniacz żuchwy

Edytowane przez Jet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
Dzięki Darku! :) Wkleiłem to na forum. :) Jeśli chodzi o mnie,to będzie obok trasy,przynajmniej na początku... ;)

Podstawy freeride'u - 10 zasad. Poradnik dla początkujących.

Po to, aby bezpiecznie uprawiać freeride niezbędne jest kilka zasad, które pewnie gdzieś zostały skodyfikowane, ale możemy stworzyć własne.

Freeride można zdefiniować różnorako, jednakże wszystkie definicje sprowadzają się do jednego pojęcia: jest to jazda poza trasami. Poza trasami, OK., ale w jakim stopniu? Francuzi określili to w następujący sposób: nie dalej niż 15 metrów po obu stronach trasy, lub tam, gdzie są opisane trasy freeride’owe i oznaczone pojedynczymi tyczkami, oraz trasy opisane, lecz nieoznaczone, koniecznie w towarzystwie przewodnika. Biorąc pod uwagę powyższe to we Francji nie ma możliwości do uprawiania prawdziwego freeride’u. Tylko czym jest prawdziwy freeride? Dla mnie, to jazda w terenie nieprzygotowanym, poza obszarem kolejek i wyciągów, zahaczająca o elementy ski-extreme, czyli tam, gdzie jestem zdany tylko na siebie, swoje doświadczenie i umiejętności. Odległość piętnastu metrów od trasy bywa dla mnie atrakcyjna, ale jako ćwiczenie techniczne i trudno byłoby mi nazwać to freeride’em. Podkreślam, to jest moja własna definicja – niekoniecznie słuszna.

1. Technika narciarska na właściwym poziomie. Trudno jednoznacznie określić ten poziom, mogę tyle powiedzieć, że freerider winien umieć poruszać się w każdych warunkach, tj. głęboki śnieg, lód ze wszystkimi jego odmianami itp. Najlepiej jakby posługiwał się zamiennie technikami: tradycyjną i współczesną.

2. Odporność psychiczna, głównie w zakresie przeciwdziałania lękowi i stresowi, umiejętność koncentracji i podejmowania szybkich decyzji.

3. Właściwy sprzęt, tzn. narty z grupy freeride, wiązania zjazdowe (ale nie kolumnowe), buty zjazdowe oraz kijki wyposażone w szeroki talerzyk.

4. Sprzęt dodatkowy: kask ze „szczęką”, dopasowane gogle, mocne i nieprzemakalne rękawice, altimetr, termometr, kopia polisy ubezpieczeniowej, czasem specjalna maska chroniąca nos i usta przed pyłem śnieżnym, czasem buty z wibramem.

5. Sprzęt awaryjny: niewielki plecak zawierający 20 m liny, przyrząd do zjazdu (najlepiej ósemka), kilka pętli ze specjalnej taśmy, płachta NRC, apteczka, reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy typu takiego, jaki obowiązuje w danym rejonie oraz telefon komórkowy.

6. Żywność: wysokokaloryczna np. czekolada, do picia zaś napoje izotoniczne typu isostar i to w dużej ilości. Produkuje się plecaki freeride’owe zawierające bukłak na wodę z rurką, typu Camelback. Niektóre stroje posiadają specjalną kieszeń na płyny, także z rurką. Proponowałbym raczej unikać napojów energetyzujących.

7. Strój z materiału aktywnego (oddychający i nieprzemakalny), swobodny, ale nie obwisły, stosunkowo szczelny z ociepleniem i kapturem. Bielizna aktywna, podobnie wszelkie koszulki z golfem, polary itp. Nie należy stosować bawełny, bo jest to akumulator wilgoci.

8. Nie powinno się uprawiać freeride’u samotnie, lepiej we dwójkę lub więcej osób. Pamiętać należy o umiejętnościach osoby najsłabszej fizycznie i technicznie.

9. Należy posiadać dokładną mapę rejonu (nie mapki rozdawane przy wyciągach!), oraz wiedzę z zakresu zagrożeń lawinowych, sposobów poruszania się w terenie lawiniastym, rodzajów śniegu, sposobu zachowania się w lawinie.

10. O zamiarze dokonania zjazdu należy powiadomić osobę, która w razie czego poinformuje pogotowie górskie.

Objaśnienia:

fot– ski-extreme– zjazd na nartach w skrajnie trudnych warunkach terenowych, czasem drogami alpinistycznymi

– płachta NRC – płachta ratunkowa i biwakowa w kolorze srebrnym mająca za zadanie odbijać promieniowanie cieplne leżącego na niej człowieka i tym samym utrzymywać go we właściwej temperaturze a także izolować go w pewnym stopniu od chłodnego podłoża

– isostar – najpopularniejszy z napojów tonizujących, tzn. szybko uzupełniających i wyrównujących poziom soli, węglowodanów i witamin, utraconych i wypacanych w czasie wysiłku

– napój energetyzujący – napój zawierający naturalne bądź sztuczne składniki dostarczające organizmowi energii. Stosowanie takich napojów winno być planowe, ponieważ nagłe ustąpienie jego działania w trakcie wysiłku, skutkuje często niemożnością podjęcia aktywności na właściwym poziomie

– Camelback – elastyczny pojemnik (worek) na płyny z wyprowadzoną na zewnątrz rurką montowany w plecakach

– altimetr – wysokościomierz

– ósemka – alpinistyczny przyrząd do zjazdu na linie w kształcie ósemki

– reflektor lub nadajnik przeciwlawinowy – urządzenie aktywne (nadajnik) wysyłające sygnały pozwalające zlokalizować poszkodowanego lub pasywne (reflektor) odbijające sygnały wysyłane przez np. helikopter podczas przeczesywania terenu lawiniska

– kask ze szczęką – kask typu zjazdowego lub freeride’owego zaopatrzony w ochraniacz żuchwy

pozwolilem sobie odgrzac ten fragment

duzo tu na temat technicznej odziezy itp itd

a najwazniejszymi rzeczami we freerid'zie to

1/ wiedza (w tym specjalistyczna - lawiny) i zdrowy rozsadek

2/ dobre umiejetnosci w roznorakich warunkach (powiedzial bym co najmniej 7-8 na 10) a nie "wskazane,zeby stosowal naprzemiennie techniki)

3/ towarzystwo co najmniej podobnie jezzacego i posiadajacego taka sama wiedze kolegi/kolezanki

4/ trojca :lopata, tarnsceiver, sonda

5/ odziez i sprzet narciarski wg osobistego uznania (sprawy oczywiste jak odziez techniczna - n ie komentuje)

5/ wyposazenie dodatkowe ( jak koc termiczny, woda, kalorie , czolowka itp) w zaleznosci od zakresu freeride'u

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat stary ale żyje :D

a co do wiązań to ???

salomony sth16 ???

markery griffony albo jestery schizo???

nie wiem

co do wiązań to można zwykłe jakieś powyżej 15 din na pewno albo wiązania jakieś (mówiąć kolokwialnie :D )łamane w sensie co można w nich chodzić zależy jakie deski mamy pod nogami i jakie warunki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...