Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Ograniczenia FIS w gigantkach


jarek

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowilem napisac na temat wymagan FIS odnosnie minimalnego promienia nart gigantowych. Na forum jest sporo wypowiedzi, krytykujacych ogranicznia sprzetowe, w szczegolnosci wlasnie wspomniany promien. Po pierwsze zauwazcie ze ograniczenia/regulacje sprzetowe wystepuja w bardzo wielu dziedzinach sportu, maja one na celu zapewnic bezpieczenstwo i wyrownac szanse wszystkich zawodnikow. Wracajac do promienia w giantkach FIS, to 27m czy 24m promienia dla zwyklego amatora wydaje sie wyjete z kosmosu ale nie dla zawodnika. Zwracalem juz w innych postach uwage na to ze we wczesniejszych latach gdy minimalny promien wynosil 21m to narty serwisowe i tak czesto mialy 24m i nawet wiecej (zaleznie od dlugosci). Jezeli postawic przecietnego amatora na nartach serwisowych dlugosci powiedzmy 185cm i o promieniu 24m to prawdopodobnie skretem cietym wcale nie bedzie potrafil pojechac natomiast dla zawodnika nie bedzie to zadnym problemem (szczegolnie dla zawodnika z pucharu swiata), to jest zupelnie inny poziom techniki, sily i predkosci.

Mimo tego jezeli popatrzymy na zawody amatorskie to okazuje sie ze czolowka i tak jezdzi na nartach serwisowych (185cm-190cm mezczyzni) z promieniami FISowskimi mimo ze w zawodach amatorskich nie ma wymagan odnosnie dlugosci ani promienia. Sami strzelaja sobie w kostke, czy jak?

Zeby zrozumiec o co chodzi trzeba by tez przeanalizowac linie jaka wybieraja najlepsi zawodnicy z pucharu swiata, okazuje sie ze mimo rzekomo malo taliowanych nart potrafia jechac prawie bezposrednio na bramke zamiast robic okragle luki z wczesna inicjalizacja skretu, czyli mozna powiedziec ze maja jeszcze pewien zapas, dla nich zwiekszenie promienia bedzie tylko zmuszeniem do bardziej "okraglej" jazdy z wczesniejsza inicjalizacja skretu natomiast slabsi zawodnicy byc moze beda musieli juz wchodzic w zeslizg.

Dodatkowo, ja nie zauwazylem zeby widowiskowosc zmniejszyla sie po wprowadzeniu ograniczen, moze jednak ktos ma inne zdanie i potrafi to wytlumaczyc.

To jest oczywiscie tylko moje subiektywne amatorskie zdanie :P kazdy ma prawo do swojego ;)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo tego jezeli popatrzymy na zawody amatorskie to okazuje sie ze czolowka i tak jezdzi na nartach serwisowych (185cm-190cm mezczyzni) z promieniami FISowskimi mimo ze w zawodach amatorskich nie ma wymagan odnosnie dlugosci ani promienia. Sami strzelaja sobie w kostke, czy jak?

A to dlatego że te natry (servisowe) są lepsze od najlepszych sklepówek pod kazdym względem. Druga rzecz czołówka amatorska pochodzi w prostej lini od zawodników, czyż nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak oglądam zawody PŚ zwłaszcza gigant to mam takie spostrzeżenie:

W bardziej podkręconych bramkach zawodnik inicjuje skręt przez rotację, tyle że jest to rotacja taka że pięty nart idą w powietrzu na zewnętrzną skrętu. Nie wygląda mi to na czysty skręt cięty przynajmniej w jego początkowej fazie. Jak narty ustawią się w odpowiedniej linii to dopiero są dociśnięte i tną.

Zaraz tu sie larmo zrobi:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak oglądam zawody PŚ zwłaszcza gigant to mam takie spostrzeżenie:

W bardziej podkręconych bramkach zawodnik inicjuje skręt przez rotację, tyle że jest to rotacja taka że pięty nart idą w powietrzu na zewnętrzną skrętu. Nie wygląda mi to na czysty skręt cięty przynajmniej w jego początkowej fazie. Jak narty ustawią się w odpowiedniej linii to dopiero są dociśnięte i tną.

Zaraz tu sie larmo zrobi:D

... przy mocno podkreconych bramkach, duzej stromiznie i iniektowanym sniegu inaczej sie nie da, bez wzgledu na to jakie narty zalozysz, w slalomie zeslizg tez czesto sie zdaza ... czasem trzeba tez normalnie przyhamowac.

Kamera niestety nie pokazuje stromizny, zwykle wydaje sie ze jest plasko, a jezli widac ze jest stromo to to juz zwykle jest sciana :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek Jarek Jarek!!!!!!!!

1. Jak nie masz o tym pojęcia to lepiej nie pisz

2. Wszystkie twoje przemyślenia świetnie obala artykuł w najnowszym NTN polecam!

3. Co do nart serwisowych:

- na amatorskich zawodach jeździmy na nich bo są o niebo lepsze od każdej sklepowej jaką jesteś w stanie kupić ( choć na niektórych gigantach jazda nie jest przyjemna a to ze względu na ludzi którzy je ustawiają i nie wiedzą co to gigant i jakie umiejętności zawodnika ma pokazać)

- zawodnicy z pucharu świata męczą się na tych nartach i najlepiej widać to na bramkach w których wchodzą ześlizgiem (czasem jest tego po prostu za dużo)

- duży promień miał zmniejszyć ilość kontuzji a niestety tylko ją zwiększył

- przez duży promień zawodnicy którzy mają małą masę w ogóle przestali istnieć w narciarskim świecie i gdzie tu sprawiedliwość i finezja narciarstwa ( po prostu nie są w stanie tych nart wygiąć )

4. FIS staje się organizacją starych dziadków którzy zapatrzeni w swoją technikę jazdy nie chcą nic nowego.

5. Zgadzam się co do jednego nie należy ludzi uczyć za szybko jeździć na krawędziach bo stwarza to ogromne zagrożenie na stoku, najpierw skręt NW i kontrola prędkości a potem CARVING ( i to chyba chcieli uzyskać panowie z FIS ale niestety nie tędy droga :( )

POZDRAWIAM

PS. JAREK PRZEMYŚL TO JESZCZE RAZ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze zauwazcie ze ograniczenia/regulacje sprzetowe wystepuja w bardzo wielu dziedzinach sportu, maja one na celu zapewnic bezpieczenstwo i wyrownac szanse wszystkich zawodnikow.

Jarku ale jak polaczyc bezpieczenstwo zawodnikow ze zwiekszaniem promienia skretu???

Przeciez to dwie sprzeczne rzeczy w przypadku giganta.

Nie wiem jak dla Ciebie ale dla mnie niektore przejazdy giganta, zwlaszcza te bardziej technicznie nie wygladaja estetycznie. Pojawia sie zeslizg, brak plynnosci. To przeciez rezultat zwiekszenia promienia skretu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- przez duży promień zawodnicy którzy mają małą masę w ogóle przestali istnieć w narciarskim świecie i gdzie tu sprawiedliwość i finezja narciarstwa ( po prostu nie są w stanie tych nart wygiąć

Proszę o wybaczenie, że się wcinam, ale po raz kolejny zaczyna się tworzyć forumowy mit o nartach zawodniczych, więc pozwolę sobie na krótkie wyjaśnienie. Narta zawodnicza jest dlatego nartą zawodniczą, że nie jest lepsza, ani gorsza od narty "sklepowej", a jest po prostu inna. Inność polega na tym, że poza parametrami określonymi przepisami zawodnik lekki, ciężki, mały czy duży może sobie dobrać pozostałe parametry tak, żeby mu odpowiadały, czyli żeby mógł przejechać zawody maksymalnie efektywnie. Sprawiedliwości by nie było gdyby zawodnicy jeździli na nartach seryjnych, bo wtedy dla jednego były by za twarde, dla drugiego za miękkie, a dla trzeciego w sam raz. Najniebezpieczniejsza sytuacja tworzy się gdy nartę zawodniczą kupuje osoba "z poza branży" bo bez możliwości dobrania narty "pod siebie" jest skazana na łut szczęścia, a jeśli go zabraknie zakup stanie się klęską (oczywiście finansową) Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak wytłumaczysz fakt że po wprowadzeniu promienia 27m większość zawodników przybrała na masie mięśniowej, a niektórzy przeszli nawet totalną metamorfozę wagową?

Oczywiście że łatwiej jest dobrać ciężkiemu zawodnikowi odpowiednią nartę do siebie niż lekkiemu jeśli mają mieć promień minimalny 27m. Wcześniej przy 21m każdy dobierał promień i parametry narty jak mu pasowała.

Parametry wpływające na promień skrętu jakim można pojechać na nartach to:

- prędkość

- promień skrętu narty i jej twardość

- masa zawodnika

Zastanów się jaki musi być kąt nachylenia narty w stosunku do podłoża jeśli zawodnik ma nartę o promieniu 21m a jaki przy 27m? Jak sztywną musi mięć nartę, jaką masę i jaką prędkość?

Kąt nachylenia narty w stosunku do podłoża zależny w dużej mierze od prędkości bo zawodnika musi utrzymać siła odśrodkowa.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku niestety (choć i tak zaraz napiszesz że każdy tutaj jest taki czy inny...)twoje zdanie jest zupełnie inne od tego jakie przedstawił pan Tomek Kurdziel który wg mnie na nartach sie zna dość dobrze wiec:

1. Piszesz że dla amatora takie deski to nie do jazdy i tu sie zgodze to wielkie przegięcie ale skoro Ted Ligety mowi o nowych nartach że są piekielnie trudne to chyba to nie do konca jest tak że im jest łatwo i są happy i i tak już jezdzili na takich wiec decyzja nic nie zmienia. z ntn "w gigantach - pomimo wytycznych nakazujących luźne ustawianie i duże odległości miedzy bramkami - niewielu naprawde cieżkich specjalistów używało desek dłuższych o kilka cm niż minimum czyżby zawodnicy byli aż tak nierozsądni i igrali z własnym zdrowiem dobrowolnie wybierajac krótsze narty? Dziwne, prawda?"

2. W zawodach amatorskich ludzie startują na takim sprzęcie bo jest bezwątpienia najszybszy a oni nie mają możliwosci jakich kolwiek zmian - takie narty produkują to oni na takich jeżdżą ;)

3.Piszesz o optymalnym torze jazdy w PŚ co jest dość zadziwiające (w sensie twoje stwierdzenia) ale o tym też jest w najnowszym Ntnie opisał to Ron LeMaster tekst ma tytuł - "Suptelny ześlizg = lepszy czas" opisani są w nim wg ciebie 3 słabeusze czyli Ted L., Benek R i Aksel L.Svindal a dlaczego słabeusze bo wg ciebie tylko słabi zawodnicy wchodzą w ześlizg a podpowiem Ci że oni cała trójka wchodzą w ześlizgi. ;) ?

Mniej widowiskowe to te zawody nie są ale napewno pewne miejsca straciły swój urok przykładem może być niedawny gigant w Alta Badia i porównanie które pokazywano w makaroniarskiej tv zawodnicy całą najszybszą (środkową) sekcje tego roku sie ślizgali, owszem różne ustawienie różne przejazdy ale wydaje mi sie że mimo wszystko na zeszłorocznych nartach było by wiecej "czystych" skrętów ;)

Również jest to moje subiektywne zdanie (zdanie człowieka który ponoć zawsze ma mieć racje) zdanie amatora z tym że podparte jakąś tam wiedzą z nie byle jakiego magazynu ;).

Edytowane przez Homar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak wytłumaczysz fakt że po wprowadzeniu promienia 27m większość zawodników przybrała na masie mięśniowej, a niektórzy przeszli nawet totalną metamorfozę wagową?

Oczywiście że łatwiej jest dobrać ciężkiemu zawodnikowi odpowiednią nartę do siebie niż lekkiemu jeśli mają mieć promień minimalny 27m. Wcześniej przy 21m każdy dobierał promień i parametry narty jak mu pasowała.

Parametry wpływające na promień skrętu jakim można pojechać na nartach to:

- prędkość

- promień skrętu narty i jej twardość

- masa zawodnika

Zastanów się jaki musi być kąt nachylenia narty w stosunku do podłoża jeśli zawodnik ma nartę o promieniu 21m a jaki przy 27m? Jak sztywną musi mięć nartę, jaką masę i jaką prędkość?

Kąt nachylenia narty w stosunku do podłoża zależny w dużej mierze od prędkości bo zawodnika musi utrzymać siła odśrodkowa.

No i OK, zgadzam się ze wszystkim, ale ja tylko napisałem dlaczego narta zawodnicza jest nartą zawodniczą, a problemy promieniowo-sprzętowe pozostawię jednak tym panom i paniom z ekranu telewizora, a o nich to za bardzo się nie martwię, bo i tak poradzą sobie przy pomocy własnych umiejętności i działów sportu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek Jarek Jarek!!!!!!!!

1. Jak nie masz o tym pojęcia to lepiej nie pisz - no comments :o

2. Wszystkie twoje przemyślenia świetnie obala artykuł w najnowszym NTN polecam! - niestety nie mam NTNu moze jakies konkrety

3. Co do nart serwisowych:

- na amatorskich zawodach jeździmy na nich bo są o niebo lepsze od każdej sklepowej jaką jesteś w stanie kupić ( choć na niektórych gigantach jazda nie jest przyjemna a to ze względu na ludzi którzy je ustawiają i nie wiedzą co to gigant i jakie umiejętności zawodnika ma pokazać) ale dla czego wsrod mezczyzn dominowaly w zeszlym roku 185-190 z promieniem 23m i wiecej a nie np 175 z promieniem 21m? (175 serwisowe oczywiscie mam na mysli)

- zawodnicy z pucharu świata męczą się na tych nartach i najlepiej widać to na bramkach w których wchodzą ześlizgiem (czasem jest tego po prostu za dużo) jak w kazdym sporcie jest ekstremalny wysilek, nie twierdze wcale ze narty z promieniem 24 albo 27 i nawet 21 sa latwe, nigdzie tego nie napisalem - duży promień miał zmniejszyć ilość kontuzji a niestety tylko ją zwiększył czy mozesz napisac dla czego?

- przez duży promień zawodnicy którzy mają małą masę w ogóle przestali istnieć w narciarskim świecie i gdzie tu sprawiedliwość i finezja narciarstwa ( po prostu nie są w stanie tych nart wygiąć ) to chyba juz kwestia dlugosci i sztywnosci podluznej narty

4. FIS staje się organizacją starych dziadków którzy zapatrzeni w swoją technikę jazdy nie chcą nic nowego. moze tak jest nie wiem nie komentuje

5. Zgadzam się co do jednego nie należy ludzi uczyć za szybko jeździć na krawędziach bo stwarza to ogromne zagrożenie na stoku, najpierw skręt NW i kontrola prędkości a potem CARVING ( i to chyba chcieli uzyskać panowie z FIS ale niestety nie tędy droga :( ) mam odmienne zdanie

POZDRAWIAM

PS. JAREK PRZEMYŚL TO JESZCZE RAZ

przemyslalem :D moje przemyslenia powyzej na niebiesko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarku niestety (choć i tak zaraz napiszesz że każdy tutaj jest taki czy inny...)twoje zdanie jest zupełnie inne od tego jakie przedstawił pan Tomek Kurdziel który wg mnie na nartach sie zna dość dobrze wiec: z pewnoscia zna sie ode mnie lepiej nie mniej jednak swoje zdanie mam

1. Piszesz że dla amatora takie deski to nie do jazdy i tu sie zgodze to wielkie przegięcie ale skoro Ted Ligety mowi o nowych nartach że są piekielnie trudne cytat poprosze - zreszta ja nie twierdze ze sa latwe, napisalem tylko ze zawodnik nie ma problemu z jazda skretem cietym czyli na krawedzi ale nie pisalem ze zrobi to na super stromym twardym stoku przy podkreconych bramkach - w takich warunkach zaden promien ci jie pomoze to chyba to nie do konca jest tak że im jest łatwo i są happy tego nie pisalem i i tak już jezdzili na takich wiec decyzja nic nie zmienia. z ntn "w gigantach - pomimo wytycznych nakazujących luźne ustawianie i duże odległości miedzy bramkami - niewielu naprawde cieżkich specjalistów używało desek dłuższych o kilka cm niż minimum z tym sie nie zgadzam, moim zdaniem to nie jest prawda czyżby zawodnicy byli aż tak nierozsądni i igrali z własnym zdrowiem dobrowolnie wybierajac krótsze narty? Dziwne, prawda?"

2. W zawodach amatorskich ludzie startują na takim sprzęcie bo jest bezwątpienia najszybszy a oni nie mają możliwosci jakich kolwiek zmian - takie narty produkują to oni na takich jeżdżą ;)to dla czego mezczyzni nie jezdza na 175 z 21m promieniem tylko 185 i wiecej z wiekszymi promieniami ???

3.Piszesz o optymalnym torze jazdy w PŚ co jest dość zadziwiające (w sensie twoje stwierdzenia) ale o tym też jest w najnowszym Ntnie opisał to Ron LeMaster tekst ma tytuł - "Suptelny ześlizg = lepszy czas" opisani są w nim wg ciebie 3 słabeusze tu juz przegiales czyli Ted L., Benek R i Aksel L.Svindal a dlaczego słabeusze bo wg ciebie tylko słabi zawodnicy wchodzą w ześlizg a podpowiem Ci że oni cała trójka wchodzą w ześlizgi. ;) ? Homar z tego co piszesz to starujesz w gigantach, wiec wiesz ze nie da sie przejechac czysto kazdej bramki, jak jest bardzo stromo i twardo to sie nie wyrobisz jak nie przyhamujesz, nawet jakbys jechal na slalomkach by ci nie pomoglo

Mniej widowiskowe to te zawody nie są ale napewno pewne miejsca straciły swój urok przykładem może być niedawny gigant w Alta Badia i porównanie które pokazywano w makaroniarskiej tv zawodnicy całą najszybszą (środkową) sekcje tego roku sie ślizgali tam pewnikiem jest pion i nie ma wyjscia, owszem różne ustawienie różne przejazdy ale wydaje mi sie że mimo wszystko na zeszłorocznych nartach było by wiecej "czystych" skrętów ;)

Również jest to moje subiektywne zdanie (zdanie człowieka który ponoć zawsze ma mieć racje) zdanie amatora z tym że podparte jakąś tam wiedzą z nie byle jakiego magazynu ;).

Homar, wkladasz mi w usta sporo rzeczy ktorych nigdy nie napisalem, nie wiem jaki masz w tym cel, nie nazwe tego chociaz mnie to wkurza.

Moj komentarz znowu na niebiesko powyzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da rady twoich przemyślen zacytować tak to załatwiłeś :) ale chciałbym Ci wyjasnic dlaczego duży promien wpłynął na wiekszą ilość kontuzji ;)

1. Zbyt małe taliowanie giantowych desek powoduje że narciarze w celu uzyskania skrętu cietego muszą je głębiej wyginać w skrecie. Potrzebna jest do tego wieksza siła masa kat zakrawędziowania oraz ciężar skoncentrowany jedynie na zewnętrznej narcie. Niezbędny, większy kąt zakrawędziowania nie jest możliwy do osiągnięcia jedynie przez pochylenie ciała i włożenie bioder do śr skrętu, trzeba pomagać sobie skierowanym do wewnątrz kolanem - co się cdzieje z nienaturalnie wygiętym do wewnątrz kolanem przy 100% obciążeniu w skręcie, nie trzeba tłumaczyć.

2. Nie wszystkie wiraże udaje się przejechać sladem ciętym. Nikt nie mowi że nagłe postawienie nart w poprzek toru jazdy przy predkości 80 km/h na betonie oszczędza stawy. Wibracje są zabójcze.

3. Zbyt niska płyta pod wiązaniami powoduje że trzeba mocniej pracować kolanem do wewnątrz skrętu skutek jak wczesniej pisałem a dodatkowo niska płyta sprawia że zmniejsza sie odległość miedzy butem a sniegiem i zawodnicy zaczepiają butami o snieg a narta która ma 185 cm i nagle traci kontakt ze sniegiem ... dość szybko sie prostuje co powoduje nieciekawe upadki ;)

bez "" bo nie dokładnie przepisane ale wspierałem sie ntn'em ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do czystości przejazdu to tak jestem w stanie przejechać idealną linią gigant na slalomkach nawet na stromym (pod warunkiem że nie będzie zbyt szybki) ale co z tego jak jest jeden problem gość który przejedzie ten gigant poprawnie na dłuższej narcie gigantowej zrobi lepszy czas ( choć nie jest to regułą).

Tak więc giganty należy jeździć na takich nartach aby możliwie jak największą liczbę bramek przejechać na krawędziach stosując jak najdłuższą nartę. (czołówka pucharu świata jest pozbawiona takiego wyboru)

Dlaczego nie jeżdżą na 175 ?? proste bo są za krótkie a czasem lepiej zastosować kilka ześlizgów niż pozwolić rywalom odjechać na płaskim, ale to już są narciarskie szachy ci co startują w zawodach to wiedzą!

Pozdrawiam HOMAR!

PS.

Jarku jedź może na jakieś amatorskie zawody raz drugi po testuj porównaj czasy i wszystko zrozumiesz.;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do promienia w giantkach FIS, to 27m czy 24m promienia dla zwyklego amatora wydaje sie wyjete z kosmosu ale nie dla zawodnika. Zwracalem juz w innych postach uwage na to ze we wczesniejszych latach gdy minimalny promien wynosil 21m to narty serwisowe i tak czesto mialy 24m i nawet wiecej (zaleznie od dlugosci). Jezeli postawic przecietnego amatora na nartach serwisowych dlugosci powiedzmy 185cm i o promieniu 24m to prawdopodobnie skretem cietym wcale nie bedzie potrafil pojechac natomiast dla zawodnika nie bedzie to zadnym problemem.

owszem nie da sie nie zgodzić napewno niektórzy jezdzili na dłuższych ale były one dłuższe a pod butem miały tyle co każde inne i stali również wyżej i wydaje mi sie że mimo że promien miały wiekszy od wtedy obowiązującego to i tak łatwiej było na nich jezdzic.

Mimo tego jezeli popatrzymy na zawody amatorskie to okazuje sie ze czolowka i tak jezdzi na nartach serwisowych (185cm-190cm mezczyzni) z promieniami FISowskimi mimo ze w zawodach amatorskich nie ma wymagan odnosnie dlugosci ani promienia. Sami strzelaja sobie w kostke, czy jak? nie zupełnie ale na moich zawodach wiekszość raczej jest przeciwna zmianom i raczej spotyka sie gigantowe promienie od 17 do 23m wiekszego nie widziałem ;)

Zeby zrozumiec o co chodzi trzeba by tez przeanalizowac linie jaka wybieraja najlepsi zawodnicy z pucharu swiata, okazuje sie ze mimo rzekomo malo taliowanych nart potrafia jechac prawie bezposrednio na bramke zamiast robic okragle luki z wczesna inicjalizacja skretu, czyli mozna powiedziec ze maja jeszcze pewien zapas, dla nich zwiekszenie promienia bedzie tylko zmuszeniem do bardziej "okraglej" jazdy z wczesniejsza inicjalizacja skretu natomiast slabsi zawodnicy byc moze beda musieli juz wchodzic w zeslizg.

na to już odpowiedziałem

Co do czystości przejazdu to tak jestem w stanie przejechać idealną linią gigant na slalomkach nawet na stromym (pod warunkiem że nie będzie zbyt szybki) ale co z tego jak jest jeden problem gość który przejedzie ten gigant poprawnie na dłuższej narcie gigantowej zrobi lepszy czas ( choć nie jest to regułą).

Tak więc giganty należy jeździć na takich nartach aby możliwie jak największą liczbę bramek przejechać na krawędziach stosując jak najdłuższą nartę. (czołówka pucharu świata jest pozbawiona takiego wyboru)

Dlaczego nie jeżdżą na 175 ?? proste bo są za krótkie a czasem lepiej zastosować kilka ześlizgów niż pozwolić rywalom odjechać na płaskim, ale to już są narciarskie szachy ci co startują w zawodach to wiedzą!

Pozdrawiam HOMAR!

PS.

Jarku jedź może na jakieś amatorskie zawody raz drugi po testuj porównaj czasy i wszystko zrozumiesz.;)

Equipe nie tedy droga cała ta dyskusja zeszła na zły kierunek nie rozmawiamy po to żeby wbić posty albo żeby sie przekrzykiwać czy obrażać Jarek rzucił temat by go podjeliśmy pasowało by jakoś to rozwiązać. ;)

Homar, wkladasz mi w usta sporo rzeczy ktorych nigdy nie napisalem, nie wiem jaki masz w tym cel, nie nazwe tego chociaz mnie to wkurza.

Nazywaj to jak chcesz ;)

Jezeli postawic przecietnego amatora na nartach serwisowych dlugosci powiedzmy 185cm i o promieniu 24m to prawdopodobnie skretem cietym wcale nie bedzie potrafil pojechac natomiast dla zawodnika nie bedzie to zadnym problemem.

Ja uznałęm że chodzi tu o jazde na tyczkach ;) a ty sie z tego wycofąłeś widocznie i uznałeś że chodzi tylko o jazde na tych nartach choć wg mnie taki amator jakim jestem to poradziłbym na gigantkach FISowskich na normalnych - r=21 dawało rade na gigancie na nowej nie jezdziłem wydaje mi sie jednak że dałbym rade mowie o jezdzie po stoku. Przez tego rodzaju nie domowienia możesz uznawać że ja wkładam w twoje usta rzeczy których nie powiedziałeś... może to i nadinterpretacja ale bierze sie to z niezrozumienia a nie z chęci bycia lepszym... ( i tak ja zawsze jestem najlepszy ktoś gdzies tak pisał...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da rady twoich przemyślen zacytować tak to załatwiłeś :) ale chciałbym Ci wyjasnic dlaczego duży promien wpłynął na wiekszą ilość kontuzji ;)

1. Zbyt małe taliowanie giantowych desek powoduje że narciarze w celu uzyskania skrętu cietego muszą je głębiej wyginać w skrecie. Potrzebna jest do tego wieksza siła masa kat zakrawędziowania oraz ciężar skoncentrowany jedynie na zewnętrznej narcie. Niezbędny, większy kąt zakrawędziowania nie jest możliwy do osiągnięcia jedynie przez pochylenie ciała i włożenie bioder do śr skrętu, trzeba pomagać sobie skierowanym do wewnątrz kolanem - co się cdzieje z nienaturalnie wygiętym do wewnątrz kolanem przy 100% obciążeniu w skręcie, nie trzeba tłumaczyć. nie do konca kumam te wywody ale moim zdaniem sila odsrodkowa musi byc zrownowazona pochyleniem dla danego promienia skretu bez wzgledu na promien narty, zaznaczam jednak ze fizyke mialem dawno:P

2. Nie wszystkie wiraże udaje się przejechać sladem ciętym. Nikt nie mowi że nagłe postawienie nart w poprzek toru jazdy przy predkości 80 km/h na betonie oszczędza stawy. Wibracje są zabójcze. to chyba nie dotyczy tematu

3. Zbyt niska płyta pod wiązaniami powoduje że trzeba mocniej pracować kolanem do wewnątrz skrętu skutek jak wczesniej pisałem a dodatkowo niska płyta sprawia że zmniejsza sie odległość miedzy butem a sniegiem i zawodnicy zaczepiają butami o snieg a narta która ma 185 cm i nagle traci kontakt ze sniegiem ... dość szybko sie prostuje co powoduje nieciekawe upadki ;)to chyba tez nie dotyczy tematu, bo wysokosc plyty to zupelnie inna bajka

bez "" bo nie dokładnie przepisane ale wspierałem sie ntn'em ;)

czy ja ciagle musze udowadniac ze nie jestem wielbladem ;) moje komentarze znowu na niebiesko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uznałęm że chodzi tu o jazde na tyczkach ;) a ty sie z tego wycofąłeś widocznie i uznałeś że chodzi tylko o jazde na tych nartach choć wg mnie taki amator jakim jestem to poradziłbym na gigantkach FISowskich na normalnych - r=21 dawało rade na gigancie na nowej nie jezdziłem wydaje mi sie jednak że dałbym rade mowie o jezdzie po stoku. Przez tego rodzaju nie domowienia możesz uznawać że ja wkładam w twoje usta rzeczy których nie powiedziałeś... może to i nadinterpretacja ale bierze sie to z niezrozumienia a nie z chęci bycia lepszym... ( i tak ja zawsze jestem najlepszy ktoś gdzies tak pisał...)

Homar, nie bede juz komentowal calosci wypowiedzi, dla tego wycialem gore, natomiast przyznam ze napisalem troche prowokacyjnie ze amator nie da rady, chodzilo mi o pokazanie ze promien serwisowej gigantki to nie jest nic strasznego ;) powiem Ci ze juniorzy 16lat smigaja na seniorskich serwisowkach 175 z promieniem 21m bez najmniejszych problemow. Poczytaj sobie dokladnie moje posty i zobacz czy na prawde sie z nimi nie zgadzasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do czystości przejazdu to tak jestem w stanie przejechać idealną linią gigant na slalomkach nawet na stromym (pod warunkiem że nie będzie zbyt szybki) ale co z tego jak jest jeden problem gość który przejedzie ten gigant poprawnie na dłuższej narcie gigantowej zrobi lepszy czas ( choć nie jest to regułą).

Tak więc giganty należy jeździć na takich nartach aby możliwie jak największą liczbę bramek przejechać na krawędziach stosując jak najdłuższą nartę. (czołówka pucharu świata jest pozbawiona takiego wyboru)

Dlaczego nie jeżdżą na 175 ?? proste bo są za krótkie a czasem lepiej zastosować kilka ześlizgów niż pozwolić rywalom odjechać na płaskim, ale to już są narciarskie szachy ci co startują w zawodach to wiedzą!

Pozdrawiam HOMAR!

PS.

Jarku jedź może na jakieś amatorskie zawody raz drugi po testuj porównaj czasy i wszystko zrozumiesz.;)

chyle czola nad umiejetnosciami, rozumie ze ten PS to mial byc taki prztyczek, zlosliwosc - troche to prostackie ale w sumie to nie Wersal wiec spoko :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...