Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Polska - warunki narciarskie 23/24


surfing

Rekomendowane odpowiedzi

59 minut temu, koliber napisał:

To się zmieniło od mojego ostatniego pobytu sprzed kilku lat, że tak zawęzili trasy (może z powodu kiepskiej zimy). Ja pamiętam, że oba warianty miały tak na oko po 20-25m szerokości, z tym że ten objazd miał bardziej "wklęsłe" ukształtowanie.

Ciekawiło mnie zawsze, czemu na Goryczkowej nie ma bezpośredniego zjazdu w dół od górnej stacji, a pamiętam, że w dawnych przewodnikach był taki wariant - trasa prowadziła na lewo od górnej stacji krzesła, kawałek trawersem, a potem bezpośrednio w dół. Teraz jest tylko rynna w prawo, która kończy się już w miejscu, gdzie stok łagodnieje. Dlatego nie wiem czemu tamta jest też oznaczona na czarno.

Na Goryczkowej po wyjściu z wyciągu jest sporo dużych kamieni, ale na pewno można byłoby zabezpieczyć trasę. Pamiętam jak 11 lat temu (chciałem napisać jakieś 5, a później poszukałem zdjęcia - czas leci) była próba bicia rekordu prędkości i wówczas przygotowali pasek na około dwie szerokości ratraka bezpośrednio po wyjściu z wyciągu. Nie pozwalali wówczas tamtędy jeździć.

20032013155.jpg

20032013157.jpg

trasa_po_rekord.jpg

trasa_po_rekord_2.jpg

Edytowane przez wielofish
  • Like 9
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wielofish napisał:

Na Goryczkowej po wyjściu z wyciągu jest sporo dużych kamieni, ale na pewno można byłoby zabezpieczyć trasę. Pamiętam jak 11 lat temu (chciałem napisać jakieś 5, a później poszukałem zdjęcia - czas leci) była próba bicia rekordu prędkości i wówczas przygotowali pasek na około dwie szerokości ratraka bezpośrednio z Gąsienicowej. Nie pozwalali wówczas tamtędy jeździć.

20032013155.jpg

20032013157.jpg

trasa_po_rekord.jpg

trasa_po_rekord_2.jpg

Też tak mam, że wydawało mi się niedawno, a po analizie dat zdjęć wychodzi, że 20 lat temu...

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Narciarz ze Śląska napisał:

Jeszcze wracam na Kasprowy. Mały przewodnik po Gąsienicowej:
 

 

AVvXsEjlwR6MpoBbB8CheV4uww7hzc2Y4R84pFt3

 Przyznam, że na Kasprowym nie byłem od dekady, a może i od kilkunastu lat. Góra, nie powiem, niczego sobie, ale zawsze przerażała mnie logistyka wyjazdów tam i to morze utrudnień, nawet absurdów. Większość tych absurdów udało się zlikwidować przez wykupienie oficjalnej wycieczki z operatorem, a o organizacji tejże pisałem w poprzednim poście.

 

Dziś będzie o czym innym, czyli:
— Jak się jeździ z Kasprowego, to znaczy na Hali Gąsienicowej?
— Dlaczego tylko z Gąsienicowej?
— Bo wyciąg na Goryczkowej był zamknięty z powodu wiatru
(i moim zdaniem: starości), a zjazd do Kuźnic był na odcinku ponad 1 km bez śniegu. Byli tacy, co jechali, ale mnie trochę było szkoda nart i... nóg. Spacer w pełnym rynsztunku narciarskim po tych końskich łbach (nazywam to puzzlami) nie jest przyjemnością. Zjechałem więc koleją.

— Jak się więc jeździ na Gąsienicowej?

POCZĄTEK

 

P1070384.JPG

No, tak... początek jest trudny. Jeśli ktoś się pyta, dlaczego trasa na Gąsienicowej jest czarna, to właśnie dlatego. Zdjęcia nie oddają tej pochyłości, ale – wierzcie mi – jest znaczna. 

 

Najtrudniejszy jest wąski (ok. 10 m szerokości) zjazd na skróty. Możliwy też jest  – widoczny na zdjęciach – objazd i zjazd nieco szerszą odnogą (ok. 20 m). Po skorzystaniu z tego objazdu jest szerzej, ale jednak też ostro.

To ostro to może 100-200 m. Ale tych 100-200 m może nie pokonać narciarz słabszy. Stąd – stwierdzam to be żalu – czarny kolor trasy na Hali Gąsienicowej jest słuszny, choć to czarne oznaczenie w zasadzie dotyczy początku. Podobnie zresztą jest na Hali Goryczkowej.

Na fotografii z soboty widać zarówno 1. odnogę (tuż za wstążką) jak i 2. odnogę (zjazd z tzw. załamania). Obie – trzeba to obiektywnie stwierdzić – są strome:

P1070396.JPG
 
AVvXsEjYyQTzKqH48h4Mv0i9iKe1jnS51vRmGWyk
 

I charakterystyczne, ale nie niespodziewane: pod koniec dnia na tych objazdach utworzyły się muldy, z którymi szereg narciarzy miał drobny problem:

 

AVvXsEg0TuB9uynPHQ9OlYWyGNvp478l3ucpFgyg

 

 

ŚRODEK

Środek trasy najbardziej przypomina nam trasy w supermarketowych ośrodkach: równy, szeroki, wyratrakowany i nietracący tzw. pasków w niektórych miejscach do południa. Jest to dla wielu najpiękniejszy fragment trasy, zresztą (znów!) podobnie jest na Goryczkowej. Tyle, że tam tzw. prosta jest jeszcze dłuższa i jeszcze szersza. Co do Gąsienicowej, niech zresztą przemówią zdjęcia:

P1070278.JPG
 
AVvXsEhUp8083dsjMjle5LW37_WIv6g8K6nWfuhH

 

AVvXsEip67d0vpEXIdExOqhMPC_qUpFLCj8_-fEs
 

 

W sobotę część tej supermarketowej trasy była wzięta przez zawodników:

 

AVvXsEg9Ag4R0aP8vUoyhh8UdxYa0RJLYb8PGDnq

 

 

AVvXsEgLVoD65oECOvCfpr2Vxu7zsIjKW-gl2MLt
 
P1070354.JPG
 
 

 

DÓŁ

To z kolei dla mnie najciekawsza część trasy: kręta, wąska, wariantowa. Nie jest to odcinek ostry, raczej o średnim nachyleniu, ale typowo wysokogórski, między skałkami i typowo wysokogórskim krajobrazem. Znów niech przemówią zdjęcia:

P1070289.JPG
 
P1070291.JPG
 
P1070300.JPG
 
P1070305.JPG
 
P1070398.JPG

 

WYCIĄG

Wyciąg to solidny niewyprzęgany (słow. fixna lanovka) doppelmayr. Rok budowy to 2000. Wyciąg jest już więc solidnie dorosły, mniej więcej teraz kończy studia. Jest to bardzo dobra na trudne warunki konstrukcja i oby Polskim Kolejom Linowym nie przyszło do głowy wymieniać go na coś wyprzęganego (słow. odpojitelna lanovka). Bo doświadczenia Szczyrku pokazują, że są to wyprzęgane wyciągi w trudnych warunkach pogodowych mniej odporne nie tylko na wiatr, ale przede wszystkim na oblodzenia. Solidna fixna lanovka wówczas działa, a odpojitelna – niekoniecznie. W praktyce cykl wjazd–zjazd z Gąsienicowej to między 15-20 minut. Lanovka jedzie ok. 10 minut, chyba, że coś ładują, albo chyba, że wieje. Wówczas może jechać dłużej. Założenie 5-10 min. na przygotowanie do zjazdu, zjazd oraz przejście przez dolne bramki i załadowanie na wyciąg jest chyba najbardziej zbliżone do rzeczywistości. Można więc w ciągu godziny realnie zjechać 3-4 razy. Ale czasem warto... 3, o czym napiszę niżej.

P1070352.JPG
 
P1070357.JPG
 
P1070397.JPG

 

BOKI

Oficjalnie ta część tekstu jest nieautoryzowana, a jazda bokami – półlegalna lub nawet nielegalna, bo to park narodowy. Nie napiszę Wam więc, czy sam skorzystałem, ale zdjęcia porobiłem – niech będzie – z odległości. Taka jazda bokami zabiera dużo więcej czasu, ale czyż to właśnie nie jest prawdziwe narciarstwo: niemal skiturowe?

 

Więcej (też zdjęcia), link:

Jak się jeździ z Kasprowego, to znaczy na Hali Gąsienicowej? | Twój instruktor (twojinstruktor.blogspot.com)

Boki najbardziej mi się podobają. Skiturowo uzupełniam https://tpn.pl/nowosci/uwaga-skiturowcy-4 oraz mapka https://tpn.pl/upload/filemanager/Danka/zalacznik3.pdf

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj chyba ostateczne pożegnanie z Jaworzyną.Będę 10 dni we Włoszech,więc mała nadzieja,by po powrocie sezonówka zadziałała.Ale pogłoski o jej ostatecznej śmierci były przesadzone,trzej panowie szuflowali ,dwa jeździli więc  jeździliśmy wczoraj rano na zupełnie dobrej trasie 3,choć powrót na dół wymagał odpięcia nart na ok. 50 m.Trasa 7 też była OK,cały autobus początkujących snowboardzistów na niej się zjawił.Na 2 w weekend jeszcze planują zawody FiS.Kto chce się pożegnać ze stacją,polecam jeszcze ten weekend...

IMG_20240312_093245.jpg

IMG_20240312_074420.jpg

IMG_20240312_070909.jpg

Edytowane przez lski@interia.pl
  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bilety, vouchery, co już wiemy:



1) GRUPA PINGWINA POZA SKOLNITAMI 

Przedłużenie do końca marca z ważnością do 17. stycznia za 29 zł w systemie. Uwaga! Pilnujcie terminów na działanie (trzeba zapłacić) i na wykorzystanie!

2) SKOLNITY

Automatyczne przedłużenie do końca stycznia

3) I teraz Czantoria

image.png.172fe30e2f120c7e941a71a1703eb622.png

 

4) Inne stacje - w wielu przypadkach trwały indywidualne rozmowy, negocjacje, ale jeśli wiecie o innych rozwiązaniach systemowych, dajcie znać!

 

Byli tu tacy, co radośnie twierdzili "NIC SIĘ NIE NALEŻY", jakoś tak nie do końca w tę stronę poszło.

Ja od początku twierdzę, że sytuacja była nadzwyczajna i nienormalna (koniec grudnia, styczeń - deszcze, luty - temperatury średnio +10 st.) i prawie nie było w sezonie dobrych warunków, poza rodzynkami.

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowie mi ktoś jak wygląda logistyka dojazdu i parkowanie w Strbskim Pleso? Czy można dojechać i normalnie zaparkować blisko dolnej stacji wyciągu,  czy trzeba dymać z buta gdzieś z dalszego parkingu (jeśli tak, to skąd i jak daleko)? Widzę na google maps że jest kilka parkingów w różnych odległościach i coś mi chodzi po głowie że tam gdzieś jakieś zakazy były ale nie mam pewności. 

Edytowane przez wolcjusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Narciarz ze Śląska napisał:

Bilety, vouchery, co już wiemy:



1) GRUPA PINGWINA POZA SKOLNITAMI 

Przedłużenie do końca marca z ważnością do 17. stycznia za 29 zł w systemie. Uwaga! Pilnujcie terminów na działanie (trzeba zapłacić) i na wykorzystanie!

2) SKOLNITY

Automatyczne przedłużenie do końca stycznia

3) I teraz Czantoria

image.png.172fe30e2f120c7e941a71a1703eb622.png

 

4) Inne stacje - w wielu przypadkach trwały indywidualne rozmowy, negocjacje, ale jeśli wiecie o innych rozwiązaniach systemowych, dajcie znać!

 

Byli tu tacy, co radośnie twierdzili "NIC SIĘ NIE NALEŻY", jakoś tak nie do końca w tę stronę poszło.

Ja od początku twierdzę, że sytuacja była nadzwyczajna i nienormalna (koniec grudnia, styczeń - deszcze, luty - temperatury średnio +10 st.) i prawie nie było w sezonie dobrych warunków, poza rodzynkami.

Od siebie jeszcze dodam, że Nowa Osada, Cienkow i Wispass też przedłużają karnety. W celu przedłużenia należy się kontaktować z e-skipas jak rozpocznie się nowy sezon. Takie info dostałem zarówno z ośrodków jak i Wispass.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, wolcjusz napisał:

Podpowie mi ktoś jak wygląda logistyka dojazdu i parkowanie w Strbskim Pleso? Czy można dojechać i normalnie zaparkować blisko dolnej stacji wyciągu,  czy trzeba dymać z buta gdzieś z dalszego parkingu (jeśli tak, to skąd i jak daleko)? Widzę na google maps że jest kilka parkingów w różnych odległościach i coś mi chodzi po głowie że tam gdzieś jakieś zakazy były ale nie mam pewności. 

Niestety nie ma tak dobrze jak było kiedyś. Zawsze przyjeżdżałem z pół godziny przed otwarciem i parkowałem niedaleko hotelu FIS. Teraz postawiali zakazy i zamiast fajnego parkowania, można dostać fajny mandat lub blokadę (a najpewniej to i to).

Na stronie internetowej https://www.strbskepleso.sk/parking jest dobrze opisana sytuacja. Tak więc masz do wyboru albo szukanie szczęście na płatnych miejskich parkingach przy ulicy i w zależności jak wyjdzie śmigasz z buta ze sprzętem, albo zaparkować na centralnym parkingu skąd odjeżdżają busy pod stację. Jak często aktualnie po sezonie jeżdżą busy nie wiem, bo wybiorę się dopiero około 25 marca.

  • Like 4
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Jusik2002 napisał:

Od siebie jeszcze dodam, że Nowa Osada, Cienkow i Wispass też przedłużają karnety. W celu przedłużenia należy się kontaktować z e-skipas jak rozpocznie się nowy sezon. Takie info dostałem zarówno z ośrodków jak i Wispass.

Dostałem podobną informację z e-skipass.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tresor napisał:

Niestety nie ma tak dobrze jak było kiedyś. Zawsze przyjeżdżałem z pół godziny przed otwarciem i parkowałem niedaleko hotelu FIS. Teraz postawiali zakazy i zamiast fajnego parkowania, można dostać fajny mandat lub blokadę (a najpewniej to i to).

Na stronie internetowej https://www.strbskepleso.sk/parking jest dobrze opisana sytuacja. Tak więc masz do wyboru albo szukanie szczęście na płatnych miejskich parkingach przy ulicy i w zależności jak wyjdzie śmigasz z buta ze sprzętem, albo zaparkować na centralnym parkingu skąd odjeżdżają busy pod stację. Jak często aktualnie po sezonie jeżdżą busy nie wiem, bo wybiorę się dopiero około 25 marca.

Pięknie dziękuję. W takim razie postawię raczej na Rohacze bo i bliżej i logistyka bezproblemowa. O ile w ogóle coś z tego będzie, bo już widzę że w sobotę zanosi się na deszcz :/

Edytowane przez wolcjusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, wolcjusz napisał:

Pięknie dziękuję. W takim razie postawię raczej na Rohacze bo i bliżej i logistyka bezproblemowa. O ile w ogóle coś z tego będzie, bo już widzę że w sobotę zanosi się na deszcz :/

Krzysiu

Twardym trzeba być. Mało ludzi będzie, a to +. Tak na to popatrz.

pozdro

  • Like 6
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, wolcjusz napisał:

Pięknie dziękuję. W takim razie postawię raczej na Rohacze bo i bliżej i logistyka bezproblemowa. O ile w ogóle coś z tego będzie, bo już widzę że w sobotę zanosi się na deszcz :/

Daj znać jakbyś wybrał Rochace.. za tydzień tam zawody jakieś więc warto teraz - w niedziele znacznie lepsza pogoda.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, wolcjusz napisał:

Podpowie mi ktoś jak wygląda logistyka dojazdu i parkowanie w Strbskim Pleso? Czy można dojechać i normalnie zaparkować blisko dolnej stacji wyciągu,  czy trzeba dymać z buta gdzieś z dalszego parkingu (jeśli tak, to skąd i jak daleko)? Widzę na google maps że jest kilka parkingów w różnych odległościach i coś mi chodzi po głowie że tam gdzieś jakieś zakazy były ale nie mam pewności. 

Nie byłem już parę lat, ale kiedyś (pomijam parkowanie przy stacji, bo tego już nie ma) stawałeś na Centralnym Parkovisku i stamtąd szedł skibus, co 15 minut, czy jakoś tak. 

Myślę, że jest jakoś podobnie.

Sprawdzałem w necie, Centralne Parkovisko kosztuje 10 euro. Na Słowacji praktycznie już nie ma parkingów bez dodatkowych opłat.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Lexi napisał:

Daj znać jakbyś wybrał Rochace.. za tydzień tam zawody jakieś więc warto teraz - w niedziele znacznie lepsza pogoda.

Korci mnie strasznie bo to prawdopodobnie ostatnia szansa żeby nowy nabytek przetestować jeszcze w tym sezonie, będę się uważnie przyglądał prognozom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Narciarz ze Śląska napisał:

Nie byłem już parę lat, ale kiedyś (pomijam parkowanie przy stacji, bo tego już nie ma) stawałeś na Centralnym Parkovisku i stamtąd szedł skibus, co 15 minut, czy jakoś tak. 

Myślę, że jest jakoś podobnie.

Sprawdzałem w necie, Centralne Parkovisko kosztuje 10 euro. Na Słowacji praktycznie już nie ma parkingów bez dodatkowych opłat.

Nie chodzi mi już nawet o dodatkową opłatę parkingową, tylko o brak dostępu do samochodu w ciągu dnia, to mi mocno komplikuje plany.

Edytowane przez wolcjusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, hgx126 napisał:

Normalnie stajesz na parkingu pod wyciągami. Jeśli masz gopass to warto zabrać, wtedy parking kosztuje 5 euro zamiast 10.

A w związku z tym, że gopass musisz mieć żeby jeździć na nartach, to o zniżkę nie trudno:). No chyba, że poleziesz do parkometru bez karty, wtedy trzeba całą stawkę zapłacić.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za info o prakingach w Łomnicy. To znacznie lepiej niż w Strbskim, które lubię, ale wieści o parkowaniu tam są mocno zniechęcające. Kiedyś też trzeba było parkować na Centralnym Parkowisku i czekać na transport, co w połączeniu z faktem, że droga tam zajmuje dużo czasu, było znaczną niedogodnością - oznaczało doliczenie jeszcze około 0,5 h. Nie bez znaczenia, w końcu zaczynać jazdę już mocno zmęczonym to nie za dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...