Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Ręczny serwis nart - mój pierwszy raz


darekas

Rekomendowane odpowiedzi

Przez 3 lat kompletowałem sprzęt do ręcznego serwisu nart, obejrzałem wszystkie filmy instruktażowe o serwisie nart na you tube :) byłem na kursie z ręcznego serwisu nart i w końcu postanowiłem 

ze sam spróbuje. Chcę się podzielić swoim spostrzeżeniami ale mam też pewne wątpliwości i pytania.

Do ostrzenia mam firmy TOKO: Ostrzałka TOKO EDGE TUNER  http://www.toko.info.pl/sites/brand/product.jsf?brandCode=toko&categoryId=37&productId=2482

do bocznej krawędzi i prawidłowo TOKO do dolnej krawędzi http://www.toko.info.pl/sites/brand/product.jsf?brandCode=toko&categoryId=38&productId=2875

do tego dwa pilniki chromowe średni 16 nacięć oraz drobny 22 nacięć i dwa pilniki diamentowe Corse i Fine

Bez pazura i zdzierania ABS nie wyobrażam sobie ręcznego ostrzenia nart . Na początku ręka trochę zadrży bo przecież będziesz zdzierał swoje narty ale jest to do opanowania nawet jak nigdy tego wcześniej nie robiłeś. 

Boczna krawędź też dość szybko wyczułem kiedy bierze pilnik i jak zdziera skrawki metalu.

Gorzej jest z dolną krawędzią. Tutaj nie widziałem czy wogóle prawidło TOKO coś ostrzy.  Przyjąłem że tak ale nie było to tak jednoznaczne jak przy bocznej krawędzi. 

Krawędź dolną podniosłem 0.5 do 0.75.  

Próba z flamastrem niestety nie bardzo się sprawdzała było np. tak że na środku narty po pierwszym przejechaniu zbierałem flamaster od zewnątrz a na dziobach i piętce zbierałem flamaster od wewnątrz, 

Narty był serwisowane tylko maszynowo zawsze w InterSport w Centrum Handlowym Arkadia w Warszawie raz ale to było 2 lata temu były maszynowo serwisowane w NTN

Czy ma ktoś jakieś doświadczenie z Testerem kątów krawędzi KUNZMANN 

https://www.remsport.pl/tester-katow-krawedzi-kunzmann-p-2106.html

Czy warto wydać te pieniądze.

Po oczyszczeni ślizgu smarem TOKO Cleaner oraz TOKO Wax Remover HC3 chcę nałożyć dwie warty smaru właściwego. 

Jako podkład czarny z molibdenem a potem czerowny LF oczywiście na gorąco za pomocą żelazka

Czy oba smar trzeba nakładać podczas jednego smarowania czy można nałożyć podkład i dopiero za kilka dni warstwę LF

Czy po nałożeniu podkładu wystarczy nadmiar zcyklinować czy trzeba też wyszczotkować ślizg i dopiero nakładać końcowy LF. 

Nigdzie nie znalazłem jak poznać że krawędź jest już dobrze naostrzona 

Jaki cechy ma dobrze naostrzona krawędź bo mam wrażenie że ostrzałką mógłbym zbierać krawędź boczną w nieskończoność. 

A może ktoś z Warszawy zechciałby spojrzeć i ocenić jak mi to wyszło. 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Ja ręczny serwis wykonuję od 2 lat dla całej rodziny (w tym roku 6 par nart).

Zestaw podobny do Twojego tylko kątownik Kunzman. Dodatkowo mam jeszcze pilnik diamentowy o gradacji chyba 400.

Nakladam tylko jeden smar więc nie wiem jak jest z dwoma.

Testeru krawędzi nie używam. A czytałem że aby sprawdzić czy krawędź naostrzona, trzeba przejechać paznokciem i jeśli zedrze delikatnie paznokieć to znaczy że dobrze. Rówież na początku się bałem i na pierwszy ogień wziąłem narty rodziców :)

Stosuję metodę markera na krawędź i jak zejdzie pilnikiem "16" to potem 2 przejazdy "22" i delikatnie diamentem.

Po roku dokupiłem ostrzałkę do cykliny.

 

Pozdrawiam 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że jest nas więcej  i fajnie

Ja robiłem maksymalnie 3 przejazdy pilnikiem 16 i maks 5x pilnikiem 22 a i tak raz zdarzylo się flamaster zszedł dopiero po pilniku diamentowym.

Jak długo stosowałeś pilnik diamentowy.

Ja zauważyłem że przy długim polerowaniu krawędź po pilniku diamentowym staje się idealnie gładka.

To żeby stosować dwa smary dowiedziałem się na szkoleniu ToKo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym roku dopiero 6 par :) 

Dopiero się przekonali że jest ok.

Diamentowym tak ze 4 razy, ruchem posuwisto zwrotnym, nie zapominając o chłodzeniu. Mi flamaster schodzi większośc po 16 a całkowicie po 22.

Diamentem już po czystej krawędzi. Daj znać jak Ci się jeździ po smarowaniu dwoma smarami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z paznokciem to stary numer i chyba czesto praktykowany 😁 Prawde mowiac wydaje mi sie ze po kilku ostrzeniach i nabraniu wprawy po krawedzi widac czy jest naostrzona i czy rowno.

Przy dobrym swietle nie powinno to byc trudne do zauwazenia, gdzie sa jeszcze miejsca do poprawienia.

pozdrawiam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ostrzyłem przy  sztucznym świetle  bo zawsze robiłem to po nocach 😎

Przy świetle padającym prostopodle do narty doskonale widać jaki jest stan powierzchni krawędźi 

Próbowałem test z paznokciem cos się tam zdziera choć pewnie dużo zależy od siły nacisku paznokcia na krawędź 😉

No właśnie nawet zawodowi serwismen tak mówią jak zobaczę krawędź to widzę czy jest dobrze zapatrzona.  

Tylko nikt nie potrafi tego opisać ani wyjaśnić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, darekas napisał:

Ale do dolnej krawędźi nic nie ma na rolkach.

Paluk czy zabezpieczałeś jakoś ślizg przy ostrzeniu 

W jakiej kolejności robicie serwis najpierw ostrzenie krawędźi potem smarowanie ślizgu czy odwrotnie 😎

Logicznie : obrobka, smarowanie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zabezpieczałem, najpierw ostrzenie potem smarowanie. 

Niektórzy naklejają taśmę na ślizg, ja często pędzelkiem w trakcie ostrzenia "czyszczę" ślizg.

Rzeczywiście po jakimś czasie można na oko stwierdzić czy krawędź jest ok. 

Jak byście znaleźli coś na rolkach do dolnej to dajcie znać.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Do ostrzenia krawędzi od strony ślizgu są narzędzia na rolkach, np Kuntzmana ale prawie nikt z profesjonalistów tego nie używa,podkładają pod pilnik np fizelinę złożoną na raz ,dwa w zależności od chcianego kąta podniesienia krawędzi. Jeżeli się wprawicie to przy pociągnięciu pilnikiem od początku do końca powinien ciągnąć się drut. Jeżeli pofałdujecie krawędź ostrzenie będzie złe ale da się na tym jeździć tylko mniej precyzyjnie. Diamenty, kamienie białe, różowe to kwestia rozhartowania i polerki krawędźi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Oddałem moje narty HAMMER STREAM 193 cm. do podostrzenia krawędzi. Ślizgi idealne tylko smarować. Serwis był bardzo zdziwiony kształtem a raczej kątami krawędzi a mianowicie zabrakło skali na kątomierzu. Narta ostrzona fabrycznie ostrzej od 84 st. na 1,5 st. Czy ktoś słyszał o takich parametrach geometrii ślizgów ?

Narty ALLMOUNTAIN.

Z pozdrowieniami:

wariat jazdy Telemarkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

A ja powiem jak ja serwisuję swoje narty. Najtańszy i prosty sposób. Mam ręczną ostrzałkę, która ma kąty boczne 86, 87, 88, 89 i podniesienia 0.5, 1. Ma ona jedną raszplę z rzadszym i gęstym nacięciem na stronach, mam też do tego jeden średni diament. Ale defacto diamentu nie używam, a raszpla praktycznie służy jako podkładka pod papier ścierny.

Praktycznie po każdym dniu na nartach  ostrzę je w następujący sposób. Najczęściej biorę papier ścierny o gradacji 320 lub 240 i wycinam z niego pasek o wielkości raszpli z ostrzałki. Czy najpierw będę robił boki, czy spód nie ma znaczenia bo nie występuje efekt drutu. No to dalej, zaczniemy np. od spodu. Na całej długości robię podniesienie 0.5 a ostatnie kilka centymetrów styku aż do końca nart z obu stron trzymając raszplę z papierem w ręce dodatkowo podnoszę o 0,5 do 1 stopnia, czyli w sumie 1 lub 1,5. Pomaga to narcie łatwiej skręcić, wejść w ześlizg, czy na wprost nie złapać krawędzi. Boki całe robię na 88. Na koniec gąbką ścierną o gradacji 120 kilka razy delikatnie przejadę przody i tyły krawędzi łagodząc je. Smarowanie, kilka kropel ciekłej parafiny rozprowadzam szmatką, a następnie gąbką ścierną przecieram ślizgi wzdłuż, przy okazji robiąc taką sobie strukturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Hej, jestem tutaj nowy i robię wykop tematu :)

Postanowiłem zakupić na razie budżetowy sprzęt do jazdy i od razu zająć się jego samodzielnym serwisem. Tak mam że co się da robię sam :)

 

Mam pytanie ponieważ po 4 dniach zjazdowych (niestety tylko tyle miałem w tym sezonie) nartki i deskę wysuszyłem wytarłem wyczyściłem i chciałem sie zabrać za zabezpieczenie ich woskiem na gorącą na czas do następnego sezonu. Jednak w nartkach noski zakończone są blaszką zagiętą od góry i wkręconą... pod blaszką widzę że na ślizgu pojawił się delikatny "rdzawy" nalot. Czy tak zostawić czy odkręcać noski czyścić zalać woskiem i założyć ponownie?

image.png.daf88c1b56e06d736aee51b34127006a.pngimage.png.f6626db3382292966312ea0ca9868deb.png

 

Przejmować sie tym czy nie i czy można odkręcić te śruby czy lepiej tego nie dotykać? :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, einamcher napisał:

Hej, jestem tutaj nowy i robię wykop tematu :)

Postanowiłem zakupić na razie budżetowy sprzęt do jazdy i od razu zająć się jego samodzielnym serwisem. Tak mam że co się da robię sam :)

 

Mam pytanie ponieważ po 4 dniach zjazdowych (niestety tylko tyle miałem w tym sezonie) nartki i deskę wysuszyłem wytarłem wyczyściłem i chciałem sie zabrać za zabezpieczenie ich woskiem na gorącą na czas do następnego sezonu. Jednak w nartkach noski zakończone są blaszką zagiętą od góry i wkręconą... pod blaszką widzę że na ślizgu pojawił się delikatny "rdzawy" nalot. Czy tak zostawić czy odkręcać noski czyścić zalać woskiem i założyć ponownie?

image.png.daf88c1b56e06d736aee51b34127006a.pngimage.png.f6626db3382292966312ea0ca9868deb.png

 

Przejmować sie tym czy nie i czy można odkręcić te śruby czy lepiej tego nie dotykać? :)

 

 

Zostaw w spokoju. 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...