Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Tonale - łańcuchy na opony


dj-bulka

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...

Jestem w Tonale prawie co rok, nigdy nie były potrzebne łańcuchy. Nawet jak były ze 2m na poboczach, raz tylko zasypani byliśmy przez lawinę, która odcięła drogę. Po 2 dniach służby się z tym uporały, a jak ktoś musiał to go zawozili helikopterem. Włosi bardzo dbają o utrzymanie dróg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 9.01.2018 o 17:56, dj-bulka napisał:

... Decyzja zapadła: trzeba zabrać łańcuchy ze sobą...

Dobra decyzja. A na przyszłość, dla kolejnych czytających brak łańcuchów niesie za sobą duże ryzyko. Podczas śnieżycy haltują w Val di Sole, nie masz łańcuchów - nie jedziesz dalej. Choć nawet z łańcuchami podróź na Passo może się przedłużyć o kilka godzin...

Edytowane przez friski
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...
4 godziny temu, PNIKO napisał:

Witam 

Z tego co zrozumiałem jest obowiązek we Włoszech posiadać łańcuchy.? A co jeżeli chodzi pojazd 4×4 

Szczerze to zastanawiał bym się na jakie koła zakładać 

We Włoszech łańcuchy wymagane są na niektórych odcinkach dróg, masz znaki. Napęd 4x4 nie zwalnia z obowiazku posiadania łańcuchów. W autach z napędem stałym na wszystkie 4 koła musisz mieć łańcuchy na wszystkich kołach. W przypadku aut z dołączanym napędem na oś czytaj w instrukcji, bądż sprawdź u producenta modelu, bywa z tym różnie, jeśli założysz na niewłaściwą oś, możesz uszkodzić napęd.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, wojgoc napisał:

To „musisz” to wynika z przepisów czy Twoja interpretacja?

W książce mojego stałego  4x4 jest napisane o łańcuchach na przednia oś.

 @wojgoc Ty to chyba lubisz marnować mój czas!😏😉 Nie chciało mi się rozpisywać w tym temacie, wszystko co dla pytającego istotne napisałem. No Ale dobra, po kolei. Motoryzacją interesuję się od bardzo dawna, dłużej tylko ciągnęło mnie do nart. Od niepamiętnych czasów prenumerowałem prawie wszystkie magazyny motoryzacyjne, do tej pory niektóre walają się po strychu. Nie wiem jakiej marki masz auto, część producentów w instrukcjach pisze o możliwości zakładania łańcuchów tylko na oś przednią. Jednak z reguły dotyczy to krótkich odcinków i niezbyt trudnego terenu. Przy sporym opadzie i dużym nachyleniu dobrze sprawdzają się jedynie łańcuchy na wszystkich kołach (drogi we włoskich Alpach należą do tej kategorii). Sam też zimą jeżdżę autem ze stałym napędem  na 4 koła. W rodzinie i wśród kolegów mam napaleńców od jazdy terenowej, startują też w rajdach terenowych, oni również tak mi radzili. Nie wiem czy wiesz jak się zachowuje auto 4x4 z łańcuchami tylko na jednej osi. Na jednej osi masz łańcuchy przez co zwiększa Ci się średnica kół, auto prowadzi się wtedy fatalnie, napęd głupieje, dwie osie i dwie różne średnice. Zrób sobie test, załóż różne średnice opon na obie osie, przekonasz się jak się jedzie. Przeszukaj fora motoryzacyjne lub magazyny motoryzacyjne na ten temat. Mój nieco inny przykład motoryzacyjny, kiedyś kupiłem pierwsze auto ze skrzynią automatyczną i pierwszy problem co z olejem w skrzyni. Przeglądam instrukcję i napisane jak byk - oleju w skrzyni nie wymienia się dożywotnio, jedynie można uzupełniać. Jeździłem tak dosyć długo, mechanicy różnie twierdzili, jedni zmieniać inni nie wymieniać. Po dwóch latach coś tam minimalnie szarpało i pojechałem do specjalisty od automatów (pod Wrocławiem). Pierwsza uwaga, w moim aucie wymiana oleju co 60 tyś km, a przy miejskiej jeździe nawet częściej. Wymienił tylko olej,filtr i jakieś uszczelki. Skrzynia działała bez zarzutów jeszcze wiele lat. Auto kupił kolega i użytkował je jeszcze wiele lat (ale olej w skrzyni wymieniał regularnie). Reasumując, doświadczenie i wiedza mają sporo zalet i nie zawsze należy ślepo wierzyć w instrukcje. Na szczęście jeździsz swoim samochodem, a nie moim. Postępuj ze swoim autem jak chcesz, to Twoje pieniądze...

PS a tu masz przykład...

https://www.motofakty.pl/artykul/lancuchy-sniegowe-czy-naped-4x4-zwalnia-z-ich-obowiazkowego-zakladania.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marionen - z zamieszczonego linku nie wynika nic odnośnie przepisu mówiącego o konieczności zakładania łańcuchów na 4kola w autach 4x4 - sorry, ale stwierdzenie autora o konieczności zakładania na wszystkie koła nie ma dla mnie żadnej wartości.

Co do marnowania prżeze mnie Twojego czasu to bym polemizował kto czyj czas marnuje - nie oczekiwałem wywodu tylko krótkiej i rzeczowej odp,

Ja z pewnością nie przejechałem tyle km po Alpach co Ty, ale jeszcze ani razu nie spotkałem sie z autem osobowym czy terenowym, które by miało łańcuchy na 4 kołach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wojgoc po co pytasz jak wszystko wiesz najlepiej, świetny argument nie widziałeś... tzn że nie ma😨

masz kolejny przykład, pierwszy z brzegu, więcej Ci nie będę podawał bo mam co robić, a nie tłumaczyć w nieskończoność

https://autokult.pl/943,lancuchy-sniegowe-dobor-i-eksploatacja

http://admoto.pl/pub/art.asp?g=GS&n=0752&f=rj_485.xml

i tak można linkować do ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, wojgoc napisał:

@marionen - z zamieszczonego linku nie wynika nic odnośnie przepisu mówiącego o konieczności zakładania łańcuchów na 4kola w autach 4x4 - sorry, ale stwierdzenie autora o konieczności zakładania na wszystkie koła nie ma dla mnie żadnej wartości.

Co do marnowania prżeze mnie Twojego czasu to bym polemizował kto czyj czas marnuje - nie oczekiwałem wywodu tylko krótkiej i rzeczowej odp,

Ja z pewnością nie przejechałem tyle km po Alpach co Ty, ale jeszcze ani razu nie spotkałem sie z autem osobowym czy terenowym, które by miało łańcuchy na 4 kołach. 

Cześć

Przepisy w tej kwestii byłyby debilizmem. Mogą być zalecenia i tak tez Mariusz odpowiedział co uzasadnił względami mechanicznymi zrozumiałymi dla w miarę logicznie myślącego laika w tej kwestii jaki np. ja jestem.

Na chwilę, krótki odcinek ratunkowo - możesz  założyć na jedną. Na stałe, przy dłuższej jeździe, pracy na obie. Myślę, że współczesne napędy lepiej będą ta jedna oś znosić niż klasyczny układ spięty na sztywno, który wcześniej czy później musi się rozlecieć.

Spędziłem we Włoszech na nartach w sumie ponad rok z czego jakieś 3 miesiące w samochodzie i nigdy nie założyłem łańcuchów a bywało grubo. Raz jechałem na Tonale  (Mondeo 1 Kombi z pełnym obciążeniem) jak zamknęli drogę w ogóle. Jechało się po 10-15 cm świeżo spadłego śniegu - rewelacja. Może to były trochę inne czasy ale Włosi zawsze prezentowali charakterystyczny dla nich luzik, i oby tak było jak najdłużej.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mitek - spędziłeś we Włoszech ponad rok - ile aut turystów z napędem 4x4 widziałeś z łańcuchami na wszystkich kołach?

Słowo „musisz” oznacza, ze bezwzględnie powinieneś tak czynić co jest oczywiście nieprawda. Z łańcuchami nie jeździsz na dużych odległościach i nie pędzisz 80km/h a jak chcesz tak jeździć to zakładaj na wszystkie koła. Założenie łańcuchów na przednia oś i wolna jazda do 30 km/h - gwarantuje Ci ze nie odczujesz różnicy w grubości ogumienia ani żadna elektronika nie wysiądzie. Nie mieszkamy w Alpach by miec stałe założone łańcuchy tylko korzystamy okazjonalńie - jak piszesz nigdy ńie miałeś takiej potrzeby.

zamiast „ musisz” można użyć słów typu powinno sie, zaleca sie, wskazane użycie itp, itd 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 11.10.2018 o 12:14, wojgoc napisał:

@Mitek - spędziłeś we Włoszech ponad rok - ile aut turystów z napędem 4x4 widziałeś z łańcuchami na wszystkich kołach?

Słowo „musisz” oznacza, ze bezwzględnie powinieneś tak czynić co jest oczywiście nieprawda. Z łańcuchami nie jeździsz na dużych odległościach i nie pędzisz 80km/h a jak chcesz tak jeździć to zakładaj na wszystkie koła. Założenie łańcuchów na przednia oś i wolna jazda do 30 km/h - gwarantuje Ci ze nie odczujesz różnicy w grubości ogumienia ani żadna elektronika nie wysiądzie. Nie mieszkamy w Alpach by miec stałe założone łańcuchy tylko korzystamy okazjonalńie - jak piszesz nigdy ńie miałeś takiej potrzeby.

zamiast „ musisz” można użyć słów typu powinno sie, zaleca sie, wskazane użycie itp, itd 

Cześć

Jeżeli już widziałem maszynę czy auto na łańcuchach to miał na wszystkich kołach chyba, że był to np.autokar. Możesz robić co uważasz przecież to jest tylko zalecenie, W Austrii parę razy widziałem osobówki (co ciekawe zawsze  było to BMW lub Audi) ciągnące na łańcuchach po suchutkim asfalcie. Dla mnie to debilizm a gość wolała sobie założyć łańcuchy pod domem i tamować ruch a na opony go widać stać. Mnie jest to obojętne.

Pozdrowienia

Edytowane przez Mitek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...