Wujot Napisano 7 Maj 2017 Zgłoszenie Share Napisano 7 Maj 2017 11 godzin temu, nurek1974 napisał: Ja tego nie neguje żeby była jasność, ale z swoich obserwacji wiem że jak trzeba zakładać harszle to można i raki i ja wole raki jakoś lżej mi się idzie nawet jak muszę dodatkowo nieść narty, może to kwestia obycia ale w harszlach mnie idzie się ciężko i bardziej męcząco, to jest moje subiektywne odczucie. Gdyby mnie jednak cisła kasa to wybrałbym raki w pierwszej kolejności, nie mam ciśnienia żeby każdy skrawek śniegu z narty podchodzić. pozdrawiam Są jeszcze trzy aspekty za harszlami, których nie bierzesz pod uwagę. Przepinka do podejścia zajmuje kupę czasu. Założenie harszli to jest tylko chwila. Jak można wyść w ciągu to to robisz. Po drugie w terenie uszczelinionym zdecydowanie bezpieczniej jest na nartach, których nigdy nie ściągasz. Kolejny aspekt jest taki, że z buta z rakami dobrze się robi podejście w linii spadku a teraz weź długi trawers na stromym , twardym i podciętym stoku gdzie upadek kończy się w grobie. Zakładasz harszle i dajesz ten kilometr. Czyli to nie jest tak, że raki są uniwersalniejsze i mają szerszy zakres stosowania. To różne narzędzia. Statystyczne jest tak, że np. W Norwegii raz podchodziliśmy w rakach i parę razy (powiedzmy 6) w harszlach, w Tatrach było podobnie. Dlatego nie uważam, że jest to albo/albo. Nawet jak noże do nart Ci nie leżą to trzeba zacząć ich używać. Pozdro Wiesiek 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MajorSki Napisano 7 Maj 2017 Zgłoszenie Share Napisano 7 Maj 2017 (edytowane) 12 godzin temu, nurek1974 napisał: Jak się te sznurki sprawdzają, nie luzuje się rak na bucie ? Coś średnio mi ten patent wygląda mam wrażenie że może się wypiąć z buta? Sznurki sprawują się jak na razie bardzo dobrze, ale ważne jest bardzo mocne naciągnięcie ich, warto tez na początku kopnąć kilka razy w twardszy śnieg, a po kilkudziesięciu metrach skontrolować, ale o dziwo to jest normalna procedura przy każdych rakach! o czym nie każdy wie :). Teoretycznie zagrożeniem jest przecięcie tej dyneemy na ostrej skale, ale Leopardy są z aluminium więc zakładam, że ograniczamy chodzenie po skale. Irvis Hybrid ma przód ze stali, więc czy jest duże ryzyko? uważam, że nie, obecnie materiał dyneemy służy antyprzecięciowo, większość rękawic z włókna szklanego wymieniono na rękawice z dyneemy:http://js-gloves.pl/odpornosc_mechaniczna-1149.htmlhttp://helmat-bhp.pl/dyneema/ Innym aspektem jest kwestia naprawy, mając w plecaku 5mm reep, można łatwo go wymienić, a co z pękającym stalowym łącznikiem? 2 godziny temu, Wujot napisał: a teraz weź długi trawers na stromym , twardym i podciętym stoku gdzie upadek kończy się w grobie. Zakładasz harszle i dajesz ten kilometr. Czyli to nie jest tak, że raki są uniwersalniejsze i mają szerszy zakres stosowania. To różne narzędzia. Wiesiu podał dużo trafnych argumentów za harszlami, ale ten uważam jest mniej trafiony harszli używamy w miejscu gdzie nie ma ryzyka groźnego upadku, czyli nie na bardzo stromym i na podciętym terenie trzeba bardzo uważać, bo harszle to nie raki, chybaże pójdziemy z czekanem w ręku. Osobiście w takim stromym twardym trawersie ściągnął bym narty ;). Dodam jeszcze jeden argument o których pisał Wiesiu, twarda skorupa, szreń, idziesz na nartach i jest spoko, ściągasz narty i w butach zapadasz się po kolano w tym roku miałem 2-3 takie sytuacje. Co do tego co najpierw to uważam, że najpierw czekan+raki, na wyjeździe w Tatry był z nami Piotrek który nie ma harszli i sobie bardzo dobrze radził, ba na podejściu pod Terinke był szybciej na górze niż my :). Pieszy idący na wprost w stromym terenie i twardym śniegu jest jednak szybszy niż skiturowiec. Pozdrawiam Tomek Edytowane 7 Maj 2017 przez MajorSki 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wujot Napisano 7 Maj 2017 Zgłoszenie Share Napisano 7 Maj 2017 Harszle to połowa albo mniej kosztu raków więc rozpatrywanie tego co najpierw ma słaby sens. A zresztą w takich Karkonoszach to właśnie harszle byłyby pierwsze. Ale nabyć trzeba oba gadżety i nauczyć się ich posługiwania. Statystyka używalności pokaże, że za mniejsze pieniądze harszle częściej użyjesz. Ten przykład co go podałem z zagrożonym podejściem to był z życia i wszyscy (pewnie z 50 osób szło na nartach). Mój kumpel powiedział: - w dół spojrzałem tylko raz, a dalej tylko przed siebie - ja tak samo - ja też Pozdro Wiesiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.