Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Krzesełko ze Szczyrku - wspomnień czar


leitner

Rekomendowane odpowiedzi

Czy wiecie, że krzesełko na Skrzyczne było pierwszym takim w Polsce?

 

Czy wiecie, że stare pojedyncze krzesło z 1958 r. cały czas istnieje?

 

Zobaczcie ten świetny film. Klimat z 1959 r. przechodzi powoli do czasów współczesnych. Wsłuchajcie się też w słowa piosenki, bo idealnie pasują do filmu. Zachęcam do obejrzenia całego

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1377007182355692&id=297779683611786

 

Polecam też komentarze pod filmem - historia krzesełka w skrócie i kilkanaście zdjęć najstarszej kolei krzesełkowej w Polsce!

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, San28 napisał:

dolna część kolejki niewiele się zmieniła od 1959 roku.

Nie do końca - zwiększyła się przepustowość, niewygodne drewniane krzesełka zastąpiono miękkimi. Czy to dużo? To zależy do czego porównać ;) Chyba film nie wszędzie chce się odtworzyć przez ten link, więc wstawiam inny

 Na koniec jeszcze kilka zdjęć pierwszej kolei krzesełkowej w Polsce

vss.jpg.8b5aa33fb17ed74b86e73c59dd732f03.jpgsk1.thumb.jpg.d8d5c8f99c430daebb5a7bca8af26422.jpgsk2.thumb.jpg.6efdb448f6cfcd64371a246b38aeb1c9.jpgsk3.jpg.291d946b88b533e138cd8b661810f36a.jpgsk4.jpg.9687490fe21310fa3cde4d02d92ff13f.jpgsk5.jpg.79b29c158ec05107d76ca05e0016e78e.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę historii tego pierwszego krzesła w Polsce :)

Pierwsze plany budowy kolei krzesełkowej na Skrzyczne pojawiły się już w 1948 r., czyli rok po uruchomieniu pierwszej kolei krzesełkowej w Europie! Powstał wstępny projekt firmy von Roll. Niestety przez sytuację polityczną zrezygnowano z tej budowy. 
Za to już w 1954 r. powrócono do pomysłu, czego owocem było postawienie jednoosobowego krzesełka. Pierwszy odcinek Szczyrk – Jaworzyna został otwarty już w listopadzie #1957 r. , a drugi Jaworzyna – Skrzyczne pół roku później. Kolej kosztowała prawie 14 mln złotych – niemal dwa razy tyle, co planowano na początku ;) Urządzenia kolei dostarczyła firma VEB Schwermaschinenbau (dawny Bleichert – pionier kolei linowych na świecie), liny dostarczyła Fabryka Lin i Drutów z Zabrza, a budową zajęło się Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane
Warto jeszcze dodać, że jednym z inicjatorów budowy kolei na Skrzyczne był Zbigniew Schneigert – ówczesny prezes PKL-u. 

Mało kto wie, że w tamtych czasach planowano też budowę kolei krzesełkowej Szczyrk – Magura (później zdecydowano się na Klimczok). Miał to być środkowy odcinek połączenia Bielska ze Skrzycznem – gondola na Szyndzielnię, krzesło do Szczyrku i krzesło na Skrzyczne. Niestety środkowego odcinka nie zrealizowano przez opieszałość urzędów. Co ciekawe projekt kolei linowo-terenowej w tamtym miejscu powstał jeszcze przed II wojną światową :)

Jeszcze trzy zdjęcia - wspominki Pawła "Mostostala" z pojedynczego krzesła w Szczyrku. Rok 1986 :)

vss1.thumb.jpg.e7b4a1475b2709cee63201654608e676.jpg

Edytowane przez leitner
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...