leitner Napisano 23 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 23 Maj 2015 (edytowane) Forum chyba powoli zapada sen letni, więc żeby trochę obudzić przynajmniej część forumowiczów (hmmm... MOSTOSTAL? :wink:), zabrałem się za poszukiwania zdjęć starych wyciągów narciarskich. Pomyślałem, że najlepiej będzie pisać (przynajmniej kilka pierwszych wyciągów) w tym wątku (chyba, że Mostostal ma coś przeciwko), żeby jak najwięcej osób zobaczyło ten wątek. Zależy mi na tym, bo gorąco (w sumie to chyba powinienem napisać - zimno ) kibicuję Mostostalowi w sprawie pozostawienia Mullera GMD ze Szczyrku w spokoju (w sensie, żeby dalej można było z niego korzystać jako wyciągu, a nie, żeby stał w jakimś muzeum - w końcu jest to zabytek). Cały czas szukam zdjęć tego wyciągu (pytałem rodziny - niestety nikt nie ma zdjęć z nart , szukałem w Narodowym Archiwum Cyfrowym - chociaż jeszcze to spróbuję przekopać i w gazetach) niestety bez rezultatu . Ale do rzeczy. Znalazłem dzisiaj kilka zdjęć wyciągu orczykowego z Sokolca, który nadal działa. Niestety nie znalazłem firmy, która zbudowała wyciąg. Na zwykłego Mostostala czy KWK to to nie wygląda. Zaciekawiło mnie to kolorowe malowanie wyciągu - niebiesko-żółte podpory i czerwone orczyki i niskie, jak na wyciągi orczykowe, prowadzenie liny. Edytowane 23 Maj 2015 przez leitner 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 24 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 24 Maj 2015 To jest Mostostal 500. Zbudowany przez Mostostal w latach 80. Znajdę kiedy bo mam gdzieś spis. O, jest: Sokolec, Przełęcz Sokola wyciąg orczykowy(Mostostal) 440 m, różnica wzniesień 113m To obok Rzeczki - w końcu lat 80 wielbionej przez p. Janusza Zielonackiego w programie TVP "kolorowy zawrót głowy", kto z Was pamięta..? Wydaje mi się, że to egzemplarz z drugiej połowy tej dekady. Ma bębny typu II wzorowane na bębnach Doppelmayr z początku lat 60. Skądinąd bardzo dobre. Były o niebo wytrzymalsze od tych wzorowanych na Muller GMD. Dziwi mnie tylko fakt, że podpory mają opuszczone niemal do połowy poprzecznice Czyżby z powodu małej ilości śniegu..? ;-) Na górze widać typową dla Mostostalów stację przewojową z tzw "latającym kołem" (Flying wheel), która była własnym rozwiązaniem patentowym, nie wzorowanym na żadnej konstrukcji zagranicznej. Podobne rozwiązanie stosował tylko Pomagalski / Montaz Mautino / Giovanola w wyprzęganych teleskopówkach. Taka sama stacja przewojowa jest jeszcze w prototypie 001 na Zapalenicy w Szczyrku. Była też także na wyciągu Radunia w Sobótce. Stacje takie stosowane były w krótszych wyciągach 400/500/750m. Model 1000 / 2000 miał ją znacznie bardziej rozbudowaną - np Hondraski czy Beskid w Szczyrku albo "Nowy" w Suchej Dolinie. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 26 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 26 Maj 2015 (edytowane) Czyli jednak Mostostal? Myślałem, że budował tylko wyciągi z podporami bramowymi.Poma (a właściwie Tatrapoma, czyli obecnie Tatralift) buduje stacje przewojowe z kołami latającymi także w wyciągach niewyprzęganych. Niestety nie mam zdjęcia, ale pamiętam, że na Chopoku na Brhliskach jest taki wolny talerzyk LVP, który ma takie koło.Edit:Znalazłem zdjęcie,tylko że z Tatrzańskiej Łomnicy Edytowane 26 Maj 2015 przez leitner zdjęcie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 (edytowane) Tak, zgadza się... oprócz Pomy takie latające koła miały polskie wyciągi bezpodporowe typu ZSZ Nowy Sącz czy Bahleda produkowane w latach 80 i 90. Pipkowa Góra (Przodkowo k. Gdańska) rok 1992. A tu jeszcze latający przewój Mostostalu w wersji WN1000:Rachowiec:Hondraski:oraz prototyp wersji 400/500 z Zapalenicy:[ATTACH=CONFIG]22813[/ATTACH] Edytowane 27 Maj 2015 przez MOSTOSTAL 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 (edytowane) MOSTOSTAL - orczyki (typy):MkI - wzorowany na Muller GMD typ III z trąbką obsadzoną w sprężynie odbojowej i kotwicą drewnianą. MkII - ulepszona wersja MkI z trąbką sztywno osadzoną w obudowie. Kotwica laminatowa z gumą odbojową. MkIII - Bęben wzoru Doppelmayr ('1960) z laminatowa kotwicą. MkIV - Bęben własnej konstrukcji z olejowym stabilizatorem zwijania linki. Kotwica alu plastikowa Montanex. Edytowane 27 Maj 2015 przez MOSTOSTAL 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 27 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 A te numery np. WN1000 to jest określenie mocy silnika? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 (edytowane) A te numery np. WN1000 to jest określenie mocy silnika?Nie. te numery oznaczają przybliżoną długość wyciągu. Najwięcej postawiono 750ek. WN1000 to np Hondraski, Kaskada, Duży Rachowiec, Zadział, Nowy w Suchej Dolinie, Złoty Groń. W przygotowaniu był też model WN2000. Jego cząstkę można zobaczyć na wyciągu Kaskada - dolna stacja przewojowa to właśnie wersja wagi ciężkiej dla tych wyciągów. Mowa tu o wyciągach z podporami typu T, które były finalnym produktem. Wcześniejsze były wariacjami na temat Mullera z Dolin. Najdłuższy taki stał kiedyś wzdłuż krzesła Zbyszek na Kopie i na jego temat wiem najmniej, nie ma też niemal żadnych zdjęć poza pocztówką KAW i jakimś ledwie widocznym kadrem i zdjęciem cb z sieci. Podobny też długi stoi chyba jeszcze w Suchej Dolinie ale o ile wiem to są już zgliszcza. Więcej z kratowymi podporami nie było. Mostostal wprowadził później bramowe podpory wzorowane na portalach Doppelmayra czy Swobody. Były takie pod koniec na tym wyciągu wzdłuż Zbyszka, miał je pierwszy wyciąg w Korbielowie. W dwóch wyciągach zastosowano portale o przekroju rurowym bardzo podobne do tych jakie miały KWK/Transporta. Ma takie wyciąg na Beskidku. Później opracowano podpory typu T, które stosowano do końca produkcji tj do 1993r. Pierwszy z tej serii był WN750 na Zapalenicy, ostatni WN1000 w Zakopanem na dawnej Kotelnicy (chyba).Kaskada - stacja przewojowa dolna wersja WN2000. Edytowane 27 Maj 2015 przez MOSTOSTAL 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 MOSTOSTAL - orczyki (typy): MkI - wzorowany na Muller GMD typ III z trąbką obsadzoną w sprężynie odbojowej i kotwicą drewnianą. MkII - ulepszona wersja MkI z trąbką sztywno osadzoną w obudowie. Kotwica laminatowa z gumą odbojową. [ATTACH=CONFIG]22817[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22819[/ATTACH] MkIII - Bęben wzoru Doppelmayr ('1960) z laminatowa kotwicą. MkIV - Bęben własnej konstrukcji z olejowym stabilizatorem zwijania linki. Kotwica alu plastikowa Montanex. [ATTACH=CONFIG]22815[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22816[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]22820[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 27 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 Czemu Mostostal odszedł od podpór kratowych na rzecz rurowych? Chyba kratowe były lżejsze. A tutaj taka zagadka z Czantorii (wyciąg na dole po prawej stronie). Nazwy firmy nie mogłem znaleźć. Jest to wyciąg talerzykowy "pseudo teleskopowy". Zamiast tradycyjnego teleskopu ma jakby fragment węża ogrodowego :stupid: Nie mam niestety zdjęć samych talerzyków z bliska. Wyciąg wygląda generalnie na stary. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 To Polsport a raczej GLOB z aktualnej produkcji tj dokładnie sprzed jakichś 7 - 8 lat. Od 4 lat produkują to samo ale nie wszystkie konstrukcje są galwanizowane (cynkowane na srebrno). Rolki teraz są cynkowane na złoto. Tak na wzór aktualnego Dopka..;-) Orczyki teleskopowe to kawałek ramy dawnego bębenkowca, uciętej powyżej bębna i do tego jest kawałek węża igielitowego ze sprężyną wewnątrz. Wąż zaiste taki sam jak w ogrodnictwie.. ale to tylko otulina linki. Górna część teleskopu to plastikowa rura do której chowa się ten "szlauch". 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 27 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 To Polsport a raczej GLOB z aktualnej produkcji tj dokładnie sprzed jakichś 7 - 8 lat. Od 4 lat produkują to samo ale nie wszystkie konstrukcje są galwanizowane (cynkowane na srebrno). Rolki teraz są cynkowane na złoto. Tak na wzór aktualnego Dopka..;-) To dlatego myślałem, że to stary wyciąg. Myślałem, że kolorowych rolek i podpór już się od ok. 20 lat nie robi. Zazwyczaj są teraz tylko szare lub srebrne... Tutaj akurat Sztokfisz z Kazimierza Dolnego Kiedyś były bardziej kolorowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 27 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 27 Maj 2015 (edytowane) No ten Mostostal na dole nie był tak malowany. To kolorystyka lat 90 i później.Mostostale od początku były malowane kolorem srebrno szarym. Zarówno najstarsze wzorowane na Muller GMD z kratowymi podporami jak i modele z podporami typu T. Malowanie to wynikało z licencji i technologii Muller GMD, który był licencjodawcą. Kolor ten do dzisprzetrwał chyba tylko na prototypie na Zapalenicy w Szczyrku. Taki był Hondraski, Radunia, Sahara, Zadział, Beskid, Lubomierz, Maciejowa i wszystkie inne zbudowane przez producenta. Rolki i koła przewojowe / napinające były ciemno czerwone. Wahacze zaś malowane na kolor słupów. Wszelkie inne kolory malowania tych wyciągów to inwencja właścicieli, ajentów itp. Podobnie ramy orczyków były fabrycznie cynkowane a bębny z trąbkami - fabrycznie srebrne bo z aluminium AK9. Kotwice laminatowe za to były bordowe lub bordowe w miodowe pasy (miodowe w bordowe pasy jak kto woli). Z biegiem lat wyciągi te przemalowywano najpierw na kolor wojskowy (po 1982r) a następnie na ten paskudny zielony, który zdobi wszystkie wyciągi starej daty w Polsce.. ;-( Może chciano w ten sposób zakamuflować ich istnienie w okresie poza zimowym... :stupid: Odmiennie malowane były wyciągi KWK. Początkowo w latach 70 malowano je jasnoniebieską pastelą (błękitem) dokładnie tak jak pierwowzór Transporty Chrudim. Rolki, wahacze, okucia i cybanty były krwistoczerwone. Wyciąg KWK/Transporta "Cielętnik" i "Julian" - Szczyrk 1975: Po modernizacji Szczyrku w 1980r przebudowano niektóre wyciągi na równoległe z podporami typu V. Miały malowanie niebieskie. Rolki pozostały czerwone. Buczynka Korbielów 1986:Górna stacja wyciągu Kamienna - Buczynka Korbielów 1986:Pod koniec lat 80 posmarowano je typową zieloną maziają, tak jak powyższe Mostostale.. Edytowane 27 Maj 2015 przez MOSTOSTAL 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 28 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 28 Maj 2015 W tej niebieskiej szacie prezentowały się dużo lepiej Wydaje mi się, że orczyk na Gubałówce (nie jestem tego pewien) był taki niebieski. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 29 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 29 Maj 2015 Na Gubałówce..? Mówisz o Kotelnicy..?Pewnie chodzi Ci o ten od lat nie czynny orczyk:To także Mostostal 1000. Jeden z ostatnich jakie zbudowano. Oryginalnie też był srebrno szary ale dość szybko go przemalowano. Jeździłem na nim w 1989r i dokładnie nie pamiętam ale możliwe, że był blado niebieski. Jedyne zdjęcia jakie mam z tego wyciągu to dwie fotki orczyków Mostostal Mk5 z nowoczesnym bębnem z olejowym zwalniaczem zwijania linki oraz kotwicą Montanex (aluminiowa rura z plastikowym poddupnikiem i kierunkowym odbojem ustawiającym kotwicę w pozycji do jazdy). [ATTACH=CONFIG]22837[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22838[/ATTACH]W latach 90 posmarowano go na żółto, pewnie po to by Byrcynom szpecił łąki.. ;-) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 29 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 29 Maj 2015 Ja mogę ten niebieski orczyk pamiętać z lat 2002-2005, wcześniej to było niemożliwe :stupid: Wieczorem spróbuję go poszukać w swoich zbiorach W latach 90 posmarowano go na żółto, pewnie po to by Byrcynom szpecił łąki.. ;-) :biggrin: :biggrin: :biggrin: 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 30 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 30 Maj 2015 (edytowane) No i poszukiwania dały niewiele, a właściwie nic Co prawda znalazłem kilka zdjęć z wyciągami (m.in. tego z Kotelnicy Mostostalu 1000), ale zdjęć tego niebieskiego orczyka nie mam... Może jeszcze poszukam w innych miejscach, ale wątpię, że mam go na zdjęciu. Pamiętam, że podpory tego wyciągu były bramowe. A i był nieczynny - żadne orczyki na nim nie wisiały. Niestety nie mam skanera, więc zdjęcie zdjęcia nie jest specjalnie wyraźne... Na tym zdjęciu jest górna przewojowa stacja (talerzyka albo małego orczyka) z czerwonym kołem linowym i rolkami, a także z blado-niebieską lub jasnozieloną konstrukcją. Tutaj podpora orczyka z Kotelnicy. No i dosłownie moje pierwsze zjazdy na nartach (jeszcze za nim miałem instruktora) chyba w przy Dolinie Lejowej. Pamiętam, że nie umiałem skręcać ani hamować, więc moim celem była zawsze zaspa z boku stoku :biggrin: W poniedziałek może uda mi się zeskanować kilka zdjęć. Mam jeszcze zdjęcie, na którym widać kotwice orczyka. Kotwice są zielono-czerwone (te najbardziej popularne). Edytowane 30 Maj 2015 przez leitner 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 31 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 (edytowane) Fajne wspominki.... Który to był rok...? Ja z okresu kiedy uczyłem się narciarstwa mam tylko jedną fotkę dokumentalną. Miałem wtedy 5 lat a rok był 1975. Miejsce w którym zrobione było to zdjęcie to Wcześniej w 1974r (pierwszy mój pobyt w Szczyrku) bardziej się przyglądałem wszystkiemu a największą (jak z resztą zawsze) frajdą była wizyta na Szyndzielni. 1974:[ATTACH=CONFIG]22846[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22847[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22848[/ATTACH]1976[ATTACH=CONFIG]22849[/ATTACH]Wyciąg z Twojego pierwszego zdjęcia to Polsport pierwszej serii. Widać to choćby po tym, że ta firma jako jedyna na polskim rynku a i także jedna z nielicznych na świecie robiła baterie rolkowe w których rolki były mocowane tylko jednostronnie na czopach (jak tylne koło w samochodzie) bez wahliwej obejmy. Poza tym kolorystyka słupów... jedyna w swoim rodzaju. Taka sraczkowata zieleń. Tylko Polsport tak malował wyciągi, ale tylko do 1988r. Potem były w "standardowej - kamuflującej" zieleni .. ;-) aż do roku 2004 (chyba), kiedy przeszli na galwanizację całej konstrukcji.Poza tym wszystkim za komuny powstały jedynie trzy zagraniczne wyciągi w Polsce. Pierwszy to tematowy Muller GMD, ktry dał licencję i rozwój Mostostalowi, drugi to Transporta Chrudim (Czyrna), który dał wzór, z którego (w ramach RWPG) skorzystał KWK Gliwice i stworzył przy udziale austriackiej Swobody (o licencji nic nie wiem) wyciągi KWK a trzecim wyciągiem zagranicznym był mało komukolwiek znany orczyk z Szymoszkowej, włoskiej firmy Graffer, choć w tym przypadku zapewne był licencyjny produkt Jugosłowiański. O ile mi wiadomo ten wyciąg nie posłużył żadnemu polskiemu producentowi za wzór, choć czasem dopatruję się minimalnych zgapień w wyciągach FAMPA z Cieplic. Na pewno firma ta zapatrzyła się mocno na bębny WSO/Stadeli, jednak pozostałe elementy były zapożyczane z Mostostala (kotwice, bloki) lub były konstrukcją własną.Polsport za to zastosował patent Stemag'a z otwartą szpulą zwijacza (bez obudowy) z tym, że z talerzykiem. Edytowane 31 Maj 2015 przez MOSTOSTAL 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 31 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 Chyba 2003... Mam kilkanaście zdjęć gondoli na Jaworzynę - przez 8 lat co roku tam byłem Na Szyndzielni byłem raz w 2007 albo w 2008. Jako, że przejeżdżaliśmy przez BB, nie mogłem pozwolić, żebyśmy nie wjechali gondolą :crazy: A z góry na sankach po nartostradzie :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 31 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 Chyba 2003... Mam kilkanaście zdjęć gondoli na Jaworzynę - przez 8 lat co roku tam byłem Na Szyndzielni byłem raz w 2007 albo w 2008. Jako, że przejeżdżaliśmy przez BB, nie mogłem pozwolić, żebyśmy nie wjechali gondolą :crazy: A z góry na sankach po nartostradzie :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 31 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 Jak pisałem, Twoje zdjęcie przedstawia Polsport MkI z początków produkcji. Top stacja przewojowa. Malowany był takim zielono podobnym kolorem. Koła i rolki ciemno czerwone. Orczyki pierwszego typu wzorowane na Stemagu z otwartym bębnem zwijacza i talerzykiem z czarnej dziurkowanej gumy. Taki jak tu: Orczyki Polsportu były wzorowane na Stemagu: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 31 Maj 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 Chyba 2003... Mam kilkanaście zdjęć gondoli na Jaworzynę - przez 8 lat co roku tam byłem Na Szyndzielni byłem raz w 2007 albo w 2008. Jako, że przejeżdżaliśmy przez BB, nie mogłem pozwolić, żebyśmy nie wjechali gondolą :crazy: A z góry na sankach po nartostradzie :biggrin:Saharaaaaa...... 1994... : 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leitner Napisano 31 Maj 2015 Zgłoszenie Share Napisano 31 Maj 2015 To jest Mostostal z kołem pływającym? To chyba też jest Mostostal o przepustowości 1000os / h na Górze Myślęcińskiej. Tylko długość wynosi ok. 200 metrów, a pisałeś, że Mostostal robił tylko duże wyciągi, więc nie wiem co to.A to wyciąg talerzykowy z Gubałówki. Talerzyki nie wyglądają na bardzo stare, ale niebieskie podpory nie są nowej generacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 1 Czerwiec 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 1 Czerwiec 2015 (edytowane) Tak to jest koło pływające, tu w ustawieniu dolnym. To zdjęcie zrobiłem w 1994r jeszcze w starym wagoniku KL Szyndzielnia. To był też chyba ostatni rok działania Sahary. W każdym razie jeszcze wisiały orczyki na linach.. Ten wyciąg obecnie jest w Cisowej. Wyciąg na Górze Myślęcińskiej to nie jest Mostostal. Kiedyś tam stał Polsport ale to co jest na Twojej fotce to produkt firmy Bachleda Z resztą mają go w zakładce "realizacje" z roku 2006/2007 http://www.wyciagi.bachleda.com.pl/g-bj500.html Najkrótsze wyciągi Mostostalu miały 400m. Jeden taki krótki, ale możliwe, że miał 500m stał (stoi?) przy świątyni Wang w Karpaczu. Podobny był też kiedyś w Krzyżówkach przed Korbielowem. Edytowane 1 Czerwiec 2015 przez MOSTOSTAL 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Góral spod Skrzycznego Napisano 1 Czerwiec 2015 Zgłoszenie Share Napisano 1 Czerwiec 2015 Mostostal, donoszę ci, że przy górnej stacyjce Mullera rozebrano starą szopkę. Poniżej Dolin maszyna wrzyna się w stok, chyba na nowy sezon Fis dotrze do dolnej stacji starego krzesła. A i same Doliny teraz odwiedzą turyści w weekendy bo Józek serwuje grilla w soboty i niedziele w Hiltonie. Odwiedzajcie te puste i ciche trasy latem, może przyśpieszą z modernizacją. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MOSTOSTAL Napisano 1 Czerwiec 2015 Autor Zgłoszenie Share Napisano 1 Czerwiec 2015 (edytowane) Wow Dzięki za informację.. Ale co rozebrano, tę budę w której jest maszynownia Mullera..? To...?? Zobacz na zdjęciu poniżej i powiedz mi co rozebrano...? 1, 2 czy 3.Qrde, zaczynam się niepokoić bo dawno nie miałem żadnej wieści od referatu zabytków. Prosili o opinię, napisałem wysłałem... hmmm... Może kasa robi swoje... Cóż, na to argumentów nie będę mieć.. ;-( Edytowane 1 Czerwiec 2015 przez MOSTOSTAL Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.