Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Wyrwirączka... tyle, że powrotna lina jest podwieszona na bloku. Lina ciągnąca narciarzy jest na wysokości pasa ale na garbie leży niemal na ziemi.. Narciarze podczepieni są do niej za pomocą klucza z linką połączoną z pasem. Na krańcu jest specjalny "zrzucacz" klucza z liny. Taki patent był kiedyś w Sopocie a stosowany nagminnie był w Czechosłowacji (Transporta VL1)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kochani, na początku lat siedemdziesiątych wyrwirączki były wszędzie. 100 razy łatwiej napisać, gdzie ich nie było, bo to kilka miejsc zaledwie.

W większości przypadków nie było żadnego "zrzucacza" do klucza. Trzeba się było podciągnąć na ręce bliżej liny i drugą zdjąć klucz.

Nie przysięgnę, ale z tego co pamiętam, lina zawsze jechała zgodnie ze wskazówkami zegara, więc bliżej liny była prawa ręka.

Tadek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Sopocie "zrzucacz" klucza była ale i tak mało kto klucz miał bo ludzie używali dębowych kołków z nacięciami na linę. W Sopocie także lina pracowała przeciwnie do wskazówek zegara. Lewą ręką się powoli chwytało linę a prawą zaczepiało kołek (klucz). W Wieżycy były 2 linki., Jedna lewa jedna prawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas wycieczki do Norwegii, przejezdzajac przez male miasteczko, z drogi zauwazylem kolei linowa. Oczywiscie podjechalem pod dolna stacje i jak sie okazalo jest to zabytek chyba nawet na skale europejska. Moze sie myle ale koledzy napewno za chwile mnie poprawia :smile: Nie obylo sie bez skorzystania z atrakcji. Kolej borykala sie z problemami. Przez pewien czas byla nawet zamknieta ale mieszkancy miasteczka uwazali ze to kawal histori miasta i zrobiono wszytko aby ponowinie ruszyla.Teraz troche zdjec. i faktow https://en.wikipedia.org/wiki/Krossobanen

_IGP4266.jpg

_IGP4416.jpg

_IGP4418.jpg

_IGP4419.jpg

_IGP4420.jpg

_IGP4266.jpg.0369f612bd930125da51d2ef702661b5.jpg

_IGP4416.jpg.d4bfdb45ea7d8835002dd731a42f3b90.jpg

_IGP4418.jpg.d367107121ad027618b495850507303e.jpg

_IGP4419.jpg.50a8bbfa3f91c06b164e047671b14f6d.jpg

_IGP4420.jpg.7df7d3755419f0f5b0e926b820fa4455.jpg

Edytowane przez artix
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro jesteśmy przy najstarszych kolejkach linowych gondolowych, to warto wspomnieć o kilku firmach przedwojennych.

Największą z nich była firma Bleichert założona przez Adolfa Bleicherta pod koniec lat 70. XIXw. Do 1940r. firma ta zbudowała prawie 4000 kolei linowych (w większości towarowych). Pierwszą koleją linową osobową w górach była kolej na Wetterhorn w Szwajcarii wybudowana w 1908r. System był bardzo podobny do rozwiązań stosowanych przez Bleicherta w kolejach towarowych. Kabina była wyprodukowana przez von Roll.

681200f54bb299874862aefa2fbb52da.jpg

Mediolańska firma Ceretti e Tanfani, podobnie jak konkurencyjny Bleichert, budowała koleje gondolowe dwulinowe, jednak wygląd był zupełnie inny.

Bleichert:

63c7982378b5b6bcc37999efb1c5dd5a.jpg

Ceretti e Tanfani:

a0e7e1b9718f7632d46327e01d3bd917.jpg

[ATTACH]23821[/ATTACH]

Francuzi też chcieli mieć swoją firmę kolejkową. Była to Applevage.

Akurat ta kolejka jest z 1960r., ale przedwojenne wyglądały podobnie.

b0353a1a73467aba94eedeb15b61695d.jpg

Inną firmą był Heckel:

3dda0339370f1aa0c109a6818bca2948.jpg

I jeszcze Poma, która rozwinęła się po wojnie w przeciwieństwie do powyższych firm.

5d8515c7f39504278283ba8b070314ad.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Wczoraj kolej linowa na Czantorię obchodziła 48. urodziny! (Oczywiście nie ta nowa 4-CLD Doppelmayra).

17 października 1967

*„Nareszcie ruszyły!*Termin uruchomienia wielokrotnie był przesuwany, ale wreszcie doczekaliśmy się tego widoku: dwuosobowe krzesełka uczepione do liny, co kilkadziesiąt sekund opuszczają peron wyciągu krzesełkowego „Czantoria” w Ustroniu - Polanie. Z dolnej stacji wyciągu na szczyt Czantorii tylko 15 min., przelotowość więc duża - 500 osób w ciągu godziny. Więcej niż jakikolwiek szczyt w Polsce.” fragment artykułu z Głosu Ziemi Cieszyńskiej 20.X.1967

813c658f46d94d8bd78001b7df3aa4ad.jpg

28ecbf258a0d9fd0d742df64019330ae.jpg

beb1acea58c234701da5d2dedfeac8b6.jpg

c2c3e849ac99dbfef886bdc721050ef0.jpg

Zdjęcia: Czantoria - Kolej Linowa na fb.

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna z niewielu na świecie kolej gondolowych niewyprzęganych o ruchu okrężnym nie pulsacyjnych jest budowana w Herlikovicach (CZ). Kolej jest firmy Girak z jedną podporą Grafferu i gondolami Swobody. Do 2013r, kolej stała na odcinku Śtart-Skalnate Pleso (SK).

Na stronie lanove-drahy.cz jest zamieszczonych kilkanaście zdjęć gondoli.

5ac0680b992b2cf535661d84756d595c.jpg

c8bc0ce6ed5ef32bde6d27def2ad3d4b.jpg

[ATTACH]23945[/ATTACH] [ATTACH]23946[/ATTACH]

ef5568d1914b8a4f533b8cd511302186.jpg

1a6729a0736512509660862082daaabc.jpg

[ATTACH]23947[/ATTACH]

Edytowane przez leitner
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Pamiętam tę kolejkę... Fajna była... ;-)

Tak wyglądała w 2010r. Potem tam już nie byłem.

lanovka_kabinkova.jpg

Warto wiedzieć, że wzdłuż tej kolejki stoi do dziś(?) zabytkowa kolej TŁ. Mam ją na filmach 8mm z lat 50 które kręcił mój tata. Piękna... też chyba Bleichert to był.

historia_fotogaleria6_visuta_lanovka_03.jpg

historia_fotogaleria6_stanica_udolnej_lanovky_04.jpg

Foto33.jpg

11902282_10153531235531684_3233186012002267984_n.jpg?oh=ab8c62d3c739e04b9673e721eece3567&oe=5698D9A1&__gda__=1452595282_8fc7e46922467b5220205e23627e905b

Fajniejsza za to była poprzednia kolejka. Wcześniej stała tam kolej dwulinowa w systemie okrężnym firmy Transporta Chrudim. Był to w zasadzie klon Giraka z Szyndzielni ale mieli swoje kabiny.

07.jpg

1936602_kabina-lanovka-tatry.jpg?hash=806e2936d7f12e4a15b01db215c3b37d

8_29kabi.jpg

Była też forma przejściowa. Wymieniono gondole na te które potem były w kolei jednolinowej (DM):

cernahora01.jpg

Kabinki z tej kolejki wykorzystano do diabelskiego koła. Bratislava Eye.. ;-)

kolotoc01.jpg

kolotoc04.jpg

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wahadłowa kolej w TŁ to był Wiesner (poprzednik Transporty). Zdemontowany został jakieś 7 lat temu, ale perony 3 stacji cały czas stoją. Na górnym jest Galeria Encian, na pośredniej mieści się restauracja-bar Old Śtart (polecam, nie ma tam tłoku), a na dolnej to nie wiem. Chyba mieli tam muzeum zbudować.

O tej pośredniej formie gondolki nie słyszalem! Tą dwulinową zdemontowali przez tragiczny wypadek- na górnym odcinku jedna gondola wyczepiła się z liny napędowej, zaczeła zjeżdżać w dół i uderzyła w następną. Obie spadły w dół. Zginęło chyba dwóch studentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten film na DVD. Kupiłem kiedyś na górnej stacji TŁ. Nawet jest po polsku.. ;-)

Duża kolej... tak tak.. Wiesner. Porypało mi się.

Tam tez kiedyś zdarzył się tragiczny wypadek. Nie pamiętam dokładnie co się stało ale wagon spadł w dół wraz z linami. To był ten ostatni odcinek na sam wierch. O ile wiem to wagon wisiał tam na b dużej wysokości. Stamtąd spadł... :

nehody6.jpg

A tu jeszcze dowód na to, że Transporta te kolejki robiła po licencji Girak Bruder Austria. To bliźniacze konstrukcje Szyndzielni,. Zwoelferhorn itp. Nawet w pierwszym okresie stosowano kabinki Swoboda MkI takie same jak w Bielsku czy Zwoelferhornie:

Transporta (Girak) Sarajevo:

img.php?id=8674

img.php?id=8679

img.php?id=8671

Tekst o tym: http://www.lanovky.sk/?page=rep&id=650

Szydzielnia Girak:

312209.jpg

532034.jpg

Zwoelferhorn (A):

gir_kitzh.jpg

428_001.jpg

424_001.jpg

zwoelferhorn-zwoelferhornbahn-sommer-st-gilgen-am-wolfgangsee-2.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym górnym odcinkiem Wiesnera to wydarzyły się różne ciekawe historie (chyba wszystkie są opowiedziane w filmie). Np. kiedyś pod górną stacją znajdowała się podpora, ale po kilku przypadkach, kiedy to przez silny wiatr lina z niej wypadła a mimo to kabina nie zahaczyła o ziemię, podporę zdemontowano.Kolejkę wahadłową zaczęto demontować w 2010r. Tak wyglądał jej stan w 2011:

img.jpg

img-1.jpg

A tak w 2014:

img-2.jpg

img.jpg.f2c05fe412cf7a875c6a515e3bef5a85.jpg

img-1.jpg.cb98d62b787d8877f0451f402aa5a002.jpg

img-2.jpg.90775f6d80d912e71463b574c34630f5.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...