Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

No i mamy jeszcze lanovky a vleky:

Kabinkova, bublinkova, sedackova, lyziarsky vlek, kotvovy vlek, tycovy vlek a lanova draha .. ;-) A na Ukrainie czy w Rosji są "padjomniki" i "wytjagi". No i jeszcze estoński "pacelaj"... ;-)

Generalnie to w naszym nazewnictwie mamy taki bajzel, że powinno się to uporządkować. Na chłopski, polski rozum. Głupio brzmi kolej linowa w odniesieniu do dwuosobowego rachitycznego krzesła na Jaworzynę w Szczyrku czy na Miziowa. Idiotyzmem jest nazywanie krzesełkiem orczyka czy orczykiem wyrwirączki lub czegoś w postaci banana przyczepionego do liny jak np Krasnal w Czyrnej. W książkach skądinąd bardzo przeze mnie cenionego Marka Barana są nawet wyciągi "orczykowe pojedyncze" - prawdopodobnie chodziło o bieda talerzyk z Polsportu w którym zamiast gumowego okrągłego poddupnika stosowano coś w rodzaju drewnianej szczotki do zamiatania podłogi bez włosia...! Były tam także wyciągi zaczepowe oznaczające wyrwirączki. Klasyczny orczyk ochrzczono tam "orczykiem podwójnym" gdzie ta nazwa jednoznacznie kojarzy się z bliźniaczymi wyciągami KWK w Czyrnej czy na Magurze Małastowskiej.

Nie upieram się przy moim nazewnictwie ale chyba przyznacie, że jest ono właściwe. Dobrze rozgranicza dużą kolej linową w układzie wahadłowym (nomen omen pendelbahn) od gondoli nawet 12 osobowej, kręcącej w obiegu okrężnym. Krzesło niewyprzęgane 1 do 3 osobowego niech będzie krzesłem a wyprzęgane od 3 do 8 osobowego - byłoby kanapą! Przyjmijmy, że orczyk oznacza kotwicę choć nazwę wziął od końskiego orczyka (kształt poprzeczki) a talerzyk niech oznacza okrągły dekiel na lince ze zwijaczem lub teleskopowej tyczce. Niech wyrwirączka oznacza samą linę choć spotkałem się w filmie z lat 60 o Zwardoniu, że taki wyciąg to orczyk bo .. "zaczepia się orczyk o pas i w drogę..". Takich zaczepianych nawet w Czechach już nie ma. Kolej linowo-szynowa to wiadoma sprawa... ale nazywać takie coś tramwajem linowym..? Hmmm.. Takie cudo jest ale tylko w Trieście. Oczywiście zawsze pozostaną takie ustrojstwa jak Telemix czy Funitel... jest Bucket lift (wyciąg koszowy) i jeszcze kilka innych dziwacznych wynalazków z tym tylko, że u nas ich nie ma, więc po co je nazywać...?

Jak myślicie...?? Da się to usystematyzować..??

Jestem także daleki od stosowania czy tłumaczenia naw obcojęzycznych. W tym przypadku uważam, że bez problemu nazwiemy wszystko po Polsku, korzystając z polskich słów i opisów. Nie jestem "spolszczaczem" wszystkiego na siłę, bo np nie znoszę zapisów Jangtajmer czy łikęd. Czasem trzeba przyjąć słowo obce i to w oryginalnej pisowni, bo wychodzą babole i głupoty.

Edytowane przez MOSTOSTAL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem także daleki od stosowania czy tłumaczenia naw obcojęzycznych. W tym przypadku uważam, że bez problemu nazwiemy wszystko po Polsku, korzystając z polskich słów i opisów. Nie jestem "spolszczaczem" wszystkiego na siłę, bo np nie znoszę zapisów Jangtajmer czy łikęd. Czasem trzeba przyjąć słowo obce i to w oryginalnej pisowni, bo wychodzą babole i głupoty.

Jedyne co bym chciał spolszczyć, to "bubliny" zamiast osłon :)

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to w naszym nazewnictwie mamy taki bajzel, że powinno się to uporządkować. Na chłopski, polski rozum. Głupio brzmi kolej linowa w odniesieniu do dwuosobowego rachitycznego krzesła na Jaworzynę w Szczyrku czy na Miziowa. Idiotyzmem jest nazywanie krzesełkiem orczyka czy orczykiem wyrwirączki lub czegoś w postaci banana przyczepionego do liny jak np Krasnal w Czyrnej. W książkach skądinąd bardzo przeze mnie cenionego Marka Barana są nawet wyciągi "orczykowe pojedyncze" - prawdopodobnie chodziło o bieda talerzyk z Polsportu w którym zamiast gumowego okrągłego poddupnika stosowano coś w rodzaju drewnianej szczotki do zamiatania podłogi bez włosia...! Były tam także wyciągi zaczepowe oznaczające wyrwirączki. Klasyczny orczyk ochrzczono tam "orczykiem podwójnym" gdzie ta nazwa jednoznacznie kojarzy się z bliźniaczymi wyciągami KWK w Czyrnej czy na Magurze Małastowskiej.

Nie upieram się przy moim nazewnictwie ale chyba przyznacie, że jest ono właściwe. Dobrze rozgranicza dużą kolej linową w układzie wahadłowym (nomen omen pendelbahn) od gondoli nawet 12 osobowej, kręcącej w obiegu okrężnym. Krzesło niewyprzęgane 1 do 3 osobowego niech będzie krzesłem a wyprzęgane od 3 do 8 osobowego - byłoby kanapą! Przyjmijmy, że orczyk oznacza kotwicę choć nazwę wziął od końskiego orczyka (kształt poprzeczki) a talerzyk niech oznacza okrągły dekiel na lince ze zwijaczem lub teleskopowej tyczce. Niech wyrwirączka oznacza samą linę choć spotkałem się w filmie z lat 60 o Zwardoniu, że taki wyciąg to orczyk bo .. "zaczepia się orczyk o pas i w drogę..". Takich zaczepianych nawet w Czechach już nie ma. Kolej linowo-szynowa to wiadoma sprawa... ale nazywać takie coś tramwajem linowym..? Hmmm.. Takie cudo jest ale tylko w Trieście. Oczywiście zawsze pozostaną takie ustrojstwa jak Telemix czy Funitel... jest Bucket lift (wyciąg koszowy) i jeszcze kilka innych dziwacznych wynalazków z tym tylko, że u nas ich nie ma, więc po co je nazywać...?

Jak myślicie...?? Da się to usystematyzować..??

Jeśli chodzi o te błędy nazewnicze “krzesło orczyk” i inne problemy z orczykami i wyrwiączkami, to pełna zgoda. Wyrwirączka to wg mnie jest genialna polska nazwa wyciągu typu rope tow. Orczyk bardziej odpowiada klasycznej kotwicy na dwie osoby. Jednak tego typu wyciągi historycznie rozpoczęły się od J-Bar lift, czyli “orczyk na jedną osobę” w kształcie litery J. W Polsce obecnie chyba niespotykane, podobnie jak i na świecie (chyba że w muzeum albo w Davos). Historycznie pierwszy orczyk to był jednoosobowy J-Bar z Davos z 1934r (plakat http://www.davos.ch/typo3temp/pics/d9bef6fbfc.jpg). Już dwa lata później zmieniony na podwójny i tak to zostało do dzisiaj.

Jaką polską nazwę proponujesz dla wyciągu typu J-Bar lift ? Wg mnie sformułowanie orczyk pojedynczy jest jak najbardziej poprawne. Takie wyciągi obecnie się nie spotyka , więc mówiąc potocznie orczyk mamy zwykle na myśli orczyk podwójny czyli na dwie osoby.

Bardzo fajne źródło na temat konstruktora orczyka Pana Ernst Constam:

http://books.google.pl/books?id=rVgEAAAAMBAJ&pg=PA30&dq=t-bar+constam&hl=pl&sa=X&ei=GYtiVL2JJIPvOasS&ved=0CCcQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false

W kwestii kolej to Twoja propozycja mi niestety nie leży. Nazwa kolej linowa sugeruje że na linie mamy wagony (tak jak wagony na torach w kolej żelaznej). Pod to pojęcie więc wpisują się i duże wagony i mniejsze gondolki. Dosłownie biorąc pojęcie “kolej linowa”, to dla mnie tłumaczy się to jako każdy wyciąg który ma duże albo małe wagony (gondolki). Dla samego pendelbahn ja osobiście nie znam dobrego tłumaczenia na polski. Na stronie PKL jest pojęcie kolej kabinowa i to jest jakaś propozycja, trochę kalka z cable car. Jeśli by się przjęło że nie obejmuje to gondolek, to jest to dobra propozycja.

Jako poparcie dla tej wersji podaję strony:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_linowa - akurat na tej stronie nie wszystko jest słuszne

http://www.visitslovakia.com/wycieczka-kolejk-kabinow-na-szczyt-omnicki/

Jeśli chodzi o kanapę, to dla mnie to określenie wyciągu w obiegu potocznym jest akceptowalne. Ale jako nazwa formalna wyciągu raczej nie. Wszystkie wyciągi gdzie siedzi się jak na krześle, to wyciągi krzesełkowe, tak wynika z tradycji i tak jest w każdym innym zacytowanym powyżej języku.

Edytowane przez MarioJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką polską nazwę proponujesz dla wyciągu typu J-Bar lift ?

Patrząc na plakat, do którego link podałeś, to najbardziej trafna wydaje mi się być nazwa "wyciąg hakowy".

Bo "orczyk" powinien wyglądać tak, jak orczyk od wozu konnego.

Wg mnie sformułowanie orczyk pojedynczy jest jak najbardziej poprawne.

Jeśli nawet, to nie "pojedynczy", tylko "jednoosobowy".

Takie wyciągi obecnie się nie spotyka , więc mówiąc potocznie orczyk mamy zwykle na myśli orczyk podwójny czyli na dwie osoby.

Nazwa "orczyk podwójny" sugeruje dwa bliźniacze wyciągi orczykowe zainstalowane na wspólnych podporach.

W kwestii kolej to Twoja propozycja mi niestety nie leży. Nazwa kolej linowa sugeruje że na linie mamy wagony (tak jak wagony na torach w kolej żelaznej). Pod to pojęcie więc wpisują się i duże wagony i mniejsze gondolki. Dosłownie biorąc pojęcie “kolej linowa”, to dla mnie tłumaczy się to jako każdy wyciąg który ma duże albo małe wagony (gondolki).

Takie samo jest moje odczucie.

Dla samego pendelbahn ja osobiście nie znam dobrego tłumaczenia na polski. Na stronie PKL jest pojęcie kolej kabinowa i to jest jakaś propozycja, trochę kalka z cable car. Jeśli by się przjęło że nie obejmuje to gondolek, to jest to dobra propozycja.

Określenie "kolej kabinowa" nigdy mi się nie podobało i właśnie bardziej kojarzy się ono z gondolkami niż z kolejką na Kasprowy.

Określenia "kabina" zazwyczaj używa się na określenie niewielkiego pomieszczenia mieszczącego jedną lub co najwyżej kilka osób, np. kabina myśliwca lub ciężarówki, kabina telefoniczna, kabina przebieralni itp.

Nikt nie mówi, że "licząca 50 osób wycieczka wsiadła do kabiny autobusu (tramwaju)".

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W uzupełnieniu do poprzedniego postu, zamieszczam definicję pojęcia "kabina" ze Słownika Języka Polskiego PWN:

kabina

1. niewielkie pomieszczenie na statkach lub w samolotach

2. wydzielone pomieszczenie dla jednej osoby, wyposażone w odpowiednie urządzenia

Więc określenie "kabinowa" absolutnie nie pasuje do kolejki linowej na K.W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J-bar w Polsce nigdy nie występował. To amerykański patent. Nawet Constam miał od początku wyciąg z kotwicą. Ameryka to inna bajka. Tam występował nawet wyciąg z kotwicą na teleskopowej tyczy (jak w talerzu Pomagalskiego). Były też inne kuriozalne konstrukcje. Nie mieszałbym ich do tego co jest w Polsce.

Uważam, że powinniśmy uporządkować li tylko to co było i jest w naszym pięknym kraju.

Wyrwirączka, talerzyk, orczyk, krzesełko (1 i 2 osobowe), kanapa (3 - 8 osób), kolejka linowa gondolowa (mała kabinka w ruchu okrężnym), kolej linowa wahadłowa /nomen omen 'pendelbahn' / (wieloosobowa kabina w ruchu wahadłowym tradycyjna ale także Funitel) i kolej linowo szynowa (wagon na szynach w ruchu wahadłowym). Oczywiście zachować nazwę Telemix dla wyciagów mieszanych (kanapa / gondola) bo głupawo brzmiałby "wyciąg mieszany"...

W Polsce nie byo i raczej nie bedzie ani "bucket lift" (wyciąg koszowy) ani kombilift (wzmocniony wyciąg orczykowy z opcją krzeseł na lato), ani zespolonych gondolek (po kilka sztuk jadących blisko siebie w systemie wahadłowym) ani też dużych kolei linowych wieloosobowych w ruchu okrężnym.

7560504100_1416183585_thumb.jpg

CP_meathook_ski_tow.jpg

tumblr_lzvr5607DV1r5kmg4.jpg

uphillwork3.jpg

5126788924_13226ef67c_z.jpg

TBar1959.jpg

Mistahiya-Tbar-Lift-1.jpg

les-menuires-bucket-lift.jpg

Alpe%20d%27Huez%20(13).jpg?sha=7eeb46f6

blpic15646.jpg

img_1204_std.jpg

Marmolada-RuthieandJorgonBucketLift.jpg?t=1216402236

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się w tych dziwadłach najbardziej podoba autobus linowy! Ostatnio w Trójmieście wycofali wszystkie Ikrausy.

Ale fajnie by wyglądały przegubowce na linach...

A tu jeszcze trochę o tym wynalazku! Makabra! Dopiero by się Wszawobrodzi wściekali jakby u nas takiego kopcącego Ikarusa podwieszono na linach w TPN.. ;-))

[video=youtube;XtJBHKlrBCE]

I wygląda na to, że to cudo do dziś istnieje!

bootloop01.jpg?w=450&h=296

bootloop001.jpg?w=450&h=650

Skiway-3.png

VGTV01P15_01.jpg

Skiway-2.png

c.-1953-Mt.-Hood-Skyway-Tram-to-Timberline-Lodge_grande.jpg?v=1320204598

Skiway.jpg

Funitel się przy tym chowa! A tu współczesna jego wersja:

skyway.png

I link do strony o tym ustrojstwie.. ;-)

http://wyeastblog.org/2012/08/06/the-boot-loop-bringing-transit-to-mount-hood/

Edytowane przez MOSTOSTAL
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ośrodku narciarskim Raliska wymieniają 2-osobowe krzesełko i... wystawili je na sprzedaż! Każdy może kupić "za symboliczną cenę" pojedyncze krzesełko i np powiesić je w ogródku jako huśtawkę :stupid:

http://www.onthesnow.sk/novinky/a/592381/chcete-ma%C5%A5-doma-origin%C3%A1lnu-hojda%C4%8Dku--k%C3%BApte-si-dvojseda%C4%8Dku-z-lanovky-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

kolej kanapowo gondolowa w Zieleńcu

Czy ktoś z forum jest w stanie odpowiedzieć po co takie cuda się robi? Czy to kwestia prestiżu - Cafe bistro w kabinie? Gondola (8 miejsc) wjeżdża pomiędzy kanapami (tez 8) i co to daje czy zwiększa się przepustowość? Czy nie lepiej zamiast tej gondoli dać kanapę ? Wydaje mi się ze odległości pomiędzy kanapami powinny być zwiększone żeby mogła wjechać gondola ? W sumie jest ich tyle samo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Zieleńcu mamy dwa wagoniki-gondolki, które wg prezesa Nartoramy jeszcze nie wiadomo czemu mają służyć.

Z obecnych działań to widać że głównie marketingowi ("mamy kolej gondolową" - patrz reklamy) oraz vipowskim wyjazdom cafe (patrz artykuł skionline). Nawet pracownicy Doppelmayr się śmiali, że nigdzie dotychczas nie stawiali hybrydowego wyciągu tylko z dwoma gondolkami.

Tak więc chodzi głównie o marketing i nadmuchany prestiż :biggrin: Narciarze będą jeździć na krzesłach a są one 6-osobowe.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z forum jest w stanie odpowiedzieć po co takie cuda się robi?

Abstrahując od tej konkretnej kolejki w Zieleńcu, to takie rozwiązanie jest całkiem niegłupie w sytuacji, gdy w warunkach niepełnego obłożenia chodzi o podniesienie atrakcyjności kolejki. Podczas złej pogody (mróz, mocny wiatr, padający śnieg) klienci preferują gondolkę, ale gdy zaświeci słońce, to wszyscy chcieliby jechał krzesełkami.

A w przypadku "Kombi-Bahnu" mamy "zwei in einem" :wink:

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie miałoby to sens gdyby standardowo rozstawione kanapy przepleść gondolkami np przy dużym obłożeniu wyciągu (nie wiem czy to jest możliwe technicznie - wytrzymałość bezpieczeństwo itp.; na tych filmach Dopelmajera tego nie widać). Myślę ze gondola ma sens przy długości co najmniej 1800 -2200 m wyciągu żeby zniwelować czas wsiadania prędkością jazdy która jest wyższa niż typowej kanapy z taśmą przyspieszająca. W tym przypadku to bardziej bajer a o czym dowiedziałem się przed chwilą od MarioJ przy dwóch to juz bufonada na naszych wiecznie zakorkowanych wyciagach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gondole 6 osobowe mają chyba podobną odporność na wiatr, co 8 osobowe, które wiem, że jeżdżą przy wietrze 19-20m/s. Oczywiście te standartowe, bo niektóre (na Słowacji są takie dwie - w T.Łomnicy na Skalnate pleso i na Chopoku z Kosodreviny) jeżdżą przy wietrze dochodzącym do 25m/s, czyli 90 km/h.

Oczywiście niektórzy otwierają na siłę kolejki i myślą, że jakoś to będzie :stupid:

Edytowane przez leitner
film
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja raz na Stubaiu jechałem w górę gondolą sam. Jak gondola wyjechała zza skał to dostała takiego podmuchu, że musiałem się siedziska trzymać, żeby nie spaść na podłogę Wiatr wiał wtedy pewnie w granicach 20 m/s ciężko to określić. W każdym razie krzesła stawały co chwilę. Ale to jeszcze nic jak jednego dnia w lutym ub roku wiało w Zillertal ośrodek chodził. Jadąc krzesłem do góry bezpiecznik gwałtownie zatrzymał linę. Wtedy to była huśtawka. Z pełnym żołądkiem nie do ogarnięcia.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...