Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Szczyrk - COS Skrzyczne


naczos

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...

Wczoraj odwiedziłem budowę kolei z Dolin. Na wstępie zaznaczę, że moim skromnym zdaniem w tym sezonie (choćby pod jego koniec) raczej się nią nie przejedziemy. Oczywiście zależy to od wielu czynników (może będzie ciepło i sucho?). W każdym razie trudno mówić o jakimś terminie, skoro nadal wszystkie fundamenty nie są gotowe.

Zaczynamy od Dolin i skarpy. Teren pod budowę dolnej stacji nadal nie jest gotowy. Ziemia z osuwiska nie została jeszcze wywieziona. Najgorsze niestety przed nami...

 

Osuwisko nadal żyje! Krótko przed moją wizytą doszło do kolejnego osunięcia się błota. Tym razem całkiem sporo ziemii osunęło się na jedną z maszyn budowlanych przesuwając ją o ok. 2-3 cm! 

 

Jak widać po śladach z błota - czerwony element przesunął się w prawo 

Lawina błotna spowodowała również skrzywienie maszyny. Skoro nadal osuwisko jest czynne, to ile jeszcze pracy trzeba tam wykonać? Zaznaczam, że ziemia osuwa się w pewnej odległości od dolnej stacji. 

Do lasu leci sobie beton:Widok z góry:Stan budowy pierwszej nośnej wysokiej podpory:Na Skrzycznem praca wre, nawet w niedzielę:20231029_121912.thumb.jpg.4f1519c674d03fd75ac0887472dfb931.jpgA to gotowy fundament pod jeden z ostatnich słupów:20231029_122407.thumb.jpg.cb2bdb1e86dcea29b072adad896c746c.jpg

Skok na budowę orczyka. Stacje oraz podpory stoją już na miejscu. Przynajmniej tutaj pojeździmy zimą, do końca grudnia ma też zostać przebudowane naśnieżanie Jaworzyny.20231029_115629.thumb.jpg.33212fc06a36d9d49a293de62aca2983.jpg20231029_115815.thumb.jpg.10e16da8a3886f3fac5b2754332a686d.jpg

Dość dziwnie wygląda połączenie Ondraszka z Halą - wygląda jakby zamieniał się w drogę. Został tam zwężony. Liczę jednak na to, że prace ziemne będą tam jeszcze trwały i efekt końcowy będzie inny.

Dojazd z Jaworzyny na Doliny wygląda tak sobie. Również mam nadzieję, że to nie koniec prac. Niestety same Doliny po ukończeniu budowy będą jeszcze bardziej wąskim gardłem jeśli nie przesunie się górnej stacji talerzyka.

20231029_113756.thumb.jpg.49ba96d3198905e7da1dadac53a6de63.jpg20231029_113121.thumb.jpg.e52cef9ea2bca3b1918a3a115247b115.jpg

Na parkingu pojawiło sie mnóstwo zabawek. Do wyboru do koloru!20231029_102102.thumb.jpg.6855f801b17f468cb57793e2b3b7dd50.jpg20231029_102226.thumb.jpg.554366485f5b93216f9116113a4deb18.jpg20231029_102311.thumb.jpg.ac395895acd2552280b5000de96a28a1.jpg

Budowa idzie słabo również z winy Leitnera (nie, nie mnie 😉). Nie oni odpowiadają za brak dobrych badań geologicznych na Dolinach, ale na pozostałych fragmentach budowy też przez długi czas wiele się nie działo. Mam nadzieję, że przez tę budowę nie będę musiał zmieniać nicka 😛

20231029_102328.thumb.jpg.cb0cd2baedad1004c6dfb1af1a5bba5a.jpg

20231029_105542.jpg

20231029_105615.jpg

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 21
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...
23 godziny temu, Cosworth240 napisał:

Co do COS Szczyrk mam niestety mieszane uczucia i obawy co do modernizacji ośrodka. Zmiany rządów na szczycie mają często niestety przełożenie na instytucje typu COS. Uważam, że obecny szef COS Szczyrk, Pan Laszczak, to była kompetentna osoba z wizją rozwoju ośrodka, która do tego była w stanie pozyskać stopniowo środki na rozwój ośrodka. COS praktycznie co roku "coś" robił - a to armatki, a to poprawa instalacji naśnieżania; a to coś tam z prądem; duża inwestycja w trasy biegowe na Kubalonce (bo COS Szczyrk, to nie tylko Skrzyczne, ale także trasy biegowe, skocznie narciarskie itd.). Nie wiem jak obecna zmiana rządu wpłynie na to co się będzie działo w COS Szczyrk, ale EWENTUALNE (nic na ten temat nie wiem i to czysta spekulacja) odejście osoby głównego sternika, która miała pomysł na rozwój ośrodka nie napawałaby mnie optymizmem. Nie wchodząc w tematy polityczne, z dotychczasową władzą niekoniecznie mi było po drodze, ale oddać im muszę, że sport nie był traktowany po macoszemu i subiektywne wrażenie mam takie, że było więcej inwestycji w sport (może był to też wynik dobrej koniunktury gospodarczej, ale nie chcę tego roztrząsać tutaj).

Z pozytywnych wieści przetargowych z COS Szczyrk:

- COS próbuje pozyskać maszynę do produkcji śniegu w dodatnich temperaturach - (ma to być mobilna instalacja, ale w ogłoszeniu mowa, że chodzi o możliwość nasnieżenia skoczni narciarskich); jedyną ofertę złożył DemacLenko - https://bip.cos.pl/4972/dostawa-mobilnej-maszyny-do-produkcji-sniegu-w-temperaturach-dodatnich ; widzę, że oferta jest powyżej założonego budżetu - zobaczymy, czy zatem dojdzie do podpisania umowy;

- COS próbuje pozyskać "duży" ratrak - otwarcie ofert 1.12 - https://bip.cos.pl/4970/dostawa-duzej-maszyny-snieznej-ratrak-do-przygotowania-tras-narciarskich - to już raczej coś co posłuży przede wszystkim narciarzom; w zeszłym roku też był kupiony nowy Pisten Bully

- trwa inna inwestycja narciarska - czyli remont instalacji naśnieżania na hali Jaworzyna; przetarg wygrał TechnoAlpin, więc można być raczej spokojnym o jakość tych prac: https://bip.cos.pl/4876/remont-instalacji-nasniezania-tras-narciarskich-na-hali-jaworzyna-w-cos-opo-w-szczyrku

- jak wiemy, od jakiegoś czasu buduje się nowa kanapa (wartość z podatkiem VAT coś 53 mln PLN) i orczyk wraz z infrakstrukturą (wartość z podatkiem VAT ok. 15 mln PLN).

Z negatywnych wiadomości:

- PADŁ duży stosunkowo przetarg na przebudowę i rozbudowę instalacji naśnieżania; tutaj SuperSnow wnosił sporo odwołań w ramach trwającego postępowania (jasne ich prawo, więc cieżko to negatywnie oceniać); natomiast w efekcie tak się to postępowania przedłużyło, że COS jest unieważnił: https://bip.cos.pl/4755/rozbudowa-osrodka-w-obrebie-masywu-skrzycznego-przebudowa-i-modernizacja-systemu-nasniezania-tras-narciarskich-kaskada-widokowa-fis-ondraszek - i to pokazuje realia rozbududowy takiego COS - zapewne mieli kasę do wydania ALE w roku 2023; ponieważ tak się to przedłużyło i nie ma jak tych środków wydać w tym roku budżetowym, to efekcie zapewne całe postępowanie w łeb; więc najpierw jest bieganie po ministerialnych korytarza i błaganie o kasę; jak kasa w końcu jest; to trzeba ogłosić przetarg; potem jest korowód - odwołań, wniosków o zmianę SWZ itd. itd. - a na końcu może uda się zmieścić ze wszystkim przed końcem roku, bo kończy się perspektywa budżetowa; jak się nie uda, to znów trzeba zacząć bieganie od początku...

W sumie można oczywiście narzekać, ale co roku grube miliony COS Szczyrk z budżetu pozyskiwał i inwestował; warto sobie poprzeglądać jak to wygląda i historycznie wyglądało ( https://bip.cos.pl/41/szczyrk )  i ile przetargów się tam ogłasza, nieraz wydaje się na pierdoły, ale bez nich to nie będzie funkcjonowało. Tu nie chodzi o jakieś peany i łubu dubu niech żyje nam prezes naszego klubu, ale akurat mam z różnymi przetargami do czynienia służbowo mam, także tymi ogłaszanymi przez COS Szczyrk i osobiście uważam, że akurat ta jednostka przygotowuje je dość rzetelnie i wyróżnia się na plus w stosunku do innych publicznych, w tym COSów, czy Gmin. 

Mam podobne obawy, ale bądźmy optymistami może jeszcze sporo zrobią zanim piniendzy nie będzie. Puki się to kręci jest duża szansa zrealizować Gondola na Skrzyczne z Centrum Przesiadkowego Skalite

Tomasz Laszczak patrzy do przodu potrafi ,,wychodzić kasę"  w centrali, ale zaniedbał bieżącą eksploatację zimową, tu przydałby się dobry kierownik od bieżącej eksploatacji zimowej.

Za Grzegorz Kotowicz COS było ok - ruszył nowe inwestycje, działały wszystkie orczyki,naśnieżano ściankę górnej Kaskady, nawet pracownicy potrafili rano zbierać luźne kamienie z tras. Kotowicz konsekwentne realizował zaplanowane inwestycje (co w państwowej spółce jest nie lada sztuką)   Jego zasługą jest pierwszy wspólny karnet na Szczyrk z TMR i BSA.

Przed Kotowicz FIS Skrzyczne dla zwykłych narciarzy zamknięta była prawie cały czas, dopiero on zrobił z tym porządek i okazało się że trenować można z samego rana bez zamykania trasy, a zawody w większości tak wytyczyć aby nie było potrzeby zamykania górnego odcinka FIS

 

 

Planowana Gondola na Skrzyczne z Centrum Przesiadkowego Skalite

410417020_szczyrktrasyplanowane.thumb.jpg.4ea5fbc40b53104542295d7cb0134a47.jpg

 

 

  • Like 3
  • Thanks 2
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.11.2023 o 12:28, surfing napisał:

Mam podobne obawy, ale bądźmy optymistami może jeszcze sporo zrobią zanim piniendzy nie będzie. Puki się to kręci jest duża szansa zrealizować Gondola na Skrzyczne z Centrum Przesiadkowego Skalite

[ciach]

 

 

 

Gondola pomysł dobry, choć zależny od zdaje się zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, do których nie wiem czy ostatecznie doszło. 

Dla mnie ten pomysł w jakiś sposób w tym sensie zmarnowany potencjał, że niestety pod gondolą, poza jakąś wąską nartostradą zdaje się - nie jest planowana regularna trasa narciarska. Akurat swego czasu miałem okazję na ten temat rozmawiać z osobami decycyzyjnymi w COS i pytałem, dlaczego tego nie zrobiono. Wytłumaczono mi, że jest to zabieg celowy, bo ma to być gondola zasadniczo transportowa tzn. taka, gdzie ktoś ma zaparkować na dole, wciągnąć się nią na Skrzyczne - jeździć na istniejących trasach - i potem dopiero na koniec dnia wrócić na parking do samochodu; celowo nie ma być ona używana, do ciągłej jazdy góra-dół, po to aby nie "zapychać" tej funkcji transportowej jaką ta gondola ma spełniać w założeniu. Rozumiem ten argument - że ma to być jakiś tam patent na rozładowanie korków w Szczyrku ALE mimo to, jakoś jest to dla mnie zmarnowana szansa na powstanie regularnej długej fajnej trasy... 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Cosworth240 napisał:

Gondola pomysł dobry, choć zależny od zdaje się zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, do których nie wiem czy ostatecznie doszło. 

Dla mnie ten pomysł w jakiś sposób w tym sensie zmarnowany potencjał, że niestety pod gondolą, poza jakąś wąską nartostradą zdaje się - nie jest planowana regularna trasa narciarska. Akurat swego czasu miałem okazję na ten temat rozmawiać z osobami decycyzyjnymi w COS i pytałem, dlaczego tego nie zrobiono. Wytłumaczono mi, że jest to zabieg celowy, bo ma to być gondola zasadniczo transportowa tzn. taka, gdzie ktoś ma zaparkować na dole, wciągnąć się nią na Skrzyczne - jeździć na istniejących trasach - i potem dopiero na koniec dnia wrócić na parking do samochodu; celowo nie ma być ona używana, do ciągłej jazdy góra-dół, po to aby nie "zapychać" tej funkcji transportowej jaką ta gondola ma spełniać w założeniu. Rozumiem ten argument - że ma to być jakiś tam patent na rozładowanie korków w Szczyrku ALE mimo to, jakoś jest to dla mnie zmarnowana szansa na powstanie regularnej długej fajnej trasy... 

Żeby to miało sens dla okazyjnego (generującego największe dochody) narciarza trzeba by jeszcze popracować nad komfortowym tranzytem COS --> CMR, bo w drugą stroną jest ok. Inaczej dalej najwygodniej będzie się pchać pod "Gondolę".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, lika napisał:

Żeby to miało sens dla okazyjnego (generującego największe dochody) narciarza trzeba by jeszcze popracować nad komfortowym tranzytem COS --> CMR, bo w drugą stroną jest ok. Inaczej dalej najwygodniej będzie się pchać pod "Gondolę".

Kiedyś szedłem górą kilka kroków potem zjazd komfortowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie wysiadający pod szczytem z dwóch kanap to już będzie tragedia (2400 os/h + 1800 os/h = 4200 os/h), a tylko 2 zjazdy do wyboru: FIS i Ondraszek (który nawet po poszerzeniu nie będzie bardzo szeroki).

Jak jeszcze dorzucą gondolę, to dojdzie kolejne 2400 os/h. Już lepiej jakby się ona kończyła przy dolnej stacji Doliny III (też widziałem takie projekty).

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Cosworth240 napisał:

niestety pod gondolą, poza jakąś wąską nartostradą zdaje się - nie jest planowana regularna trasa narciarska.

Dobrze że w planach jest nartostrada do zjazdu, bo na początku nawet tego nie brano pod uwagę, nartostrada pewnie nie będzie naśnieżana, wiec zjazd na nartach będzie rzadkością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzyczne COS Inspekcja skionline 05.12.2023

Orczyk  na Jaworzynie skończony.

Kanapa na Skrzyczne z Dolin - wczoraj i dzisiaj ekipa od Leitner helikopterem postawiła słupy-podpory, oprócz 1 na Dolinach gdzie trwa stabilizacja skarpy. Cały czas trwają prace polskich podwykonawców (tem-5C wiatr i pół metra śniegu i ciężki dojazd). Panowie szacunek! Oby nie wróciły czasy że polscy podwykonawcy byli doprowadzani do bankructw. COS powyżej Jaworzyny jest placem budowy.

Doliny trwa stabilizacja skarpy - Firma z KrakowaIMG_20231205_134743.thumb.jpg.55a4637d0309347f2d45f61697f284c7.jpg

Jaworzyna orczykIMG_20231205_135707.thumb.jpg.1772372052e035097cb4d05344ee0e03.jpg

IMG_20231205_135753.thumb.jpg.e75e6a1c16010191d9544502eeb29d15.jpg

IMG_20231205_135802.thumb.jpg.60fd72c0a795c3e2014043e20cc7826f.jpg

IMG_20231205_135929.thumb.jpg.97badffab646fc2e4ce26b3e80489ebd.jpg

IMG_20231205_140154.thumb.jpg.7705fd82689d48df64949436f3a98de1.jpg

IMG_20231205_140220.thumb.jpg.3982f2dff4ea7cce35f79077895b6e88.jpg

Kaskada ściankaIMG_20231205_141145.thumb.jpg.98b34dca19ed38f1d11d5c6b8d1d3f21.jpg

IMG_20231205_141203.thumb.jpg.be9925d8e063b1e7c7f110f0f65eabe0.jpg

IMG_20231205_141844.thumb.jpg.ca2ba3e55bfe653929ab7219ded2db9b.jpg

IMG_20231205_142230.thumb.jpg.256cacf7c1f090a412c368fc96ef399a.jpg

IMG_20231205_142254.thumb.jpg.1dbc90b4e671b4b127eb5f72e01577a7.jpg

Skrzyczne KaskadaIMG_20231205_143140.thumb.jpg.35561f6016d57a1ff60b719476f7131e.jpg

IMG_20231205_143801.thumb.jpg.7d9fa664d7b2e72bf4ae52f546714b0d.jpg

IMG_20231205_143933.thumb.jpg.425f56eb97173c25400a047ca56f2b4d.jpg

IMG_20231205_144120.thumb.jpg.ba99581876c6f20d12958c8c27613d1b.jpg

Skrzyczne Górna stacja  pracują lokalni specjaliści od mostów Mostmarpal - jak oni wywieźli na Skrzyczne ten wielki dźwig?IMG_20231205_144623.thumb.jpg.9f8f43dbe1475202d042cc4b88be2ee4.jpg

IMG_20231205_145101.thumb.jpg.f47b2deb784c5dccc25f601962aa67d1.jpg

IMG_20231205_145115.thumb.jpg.81a1c07040c55dbba43b099e3c3703a9.jpg

 

 

  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Jusik2002 napisał:

Uruchomienie tej inwestycji może na koniec sezonu... 

Ja tę inwestycję skreśliłem na ten sezon, a tu taka miła niespodzianka. Jak zapowiadają górale to w przyszłym tygodniu odwilż, więc może jakoś to ogarną szybciej, niż na koniec sezonu.

Tak czy siak trzymam kciuki. Ten ośrodek i ludzie tam jeżdżący zasługują na to. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Krakus81 napisał:

Ja tę inwestycję skreśliłem na ten sezon, a tu taka miła niespodzianka. Jak zapowiadają górale to w przyszłym tygodniu odwilż, więc może jakoś to ogarną szybciej, niż na koniec sezonu.

Tak czy siak trzymam kciuki. Ten ośrodek i ludzie tam jeżdżący zasługują na to. 

Na 'chłopski rozum' jeśli nie chcieli by tego oddać w tym sezonie, to na grzyba teraz się męczyć z budową w zimie, zamiast na spokojnie wrócić na plac budowy od wiosny? Chyba, że są jakieś czynniki, których chłopski rozum do końca nie ogarnia, np potrzeba wydania funduszy w określonym czasie. Ale fakt, że do zrobienia jeszcze sporo.

Edytowane przez kokoSKI
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, kokoSKI napisał:

Na 'chłopski rozum' jeśli nie chcieli by tego oddać w tym sezonie, to na grzyba teraz się męczyć z budową w zimie, zamiast na spokojnie wrócić na plac budowy od wiosny? Chyba, że są jakieś czynniki, których chłopski rozum do końca nie ogarnia, np potrzeba wydania funduszy w określonym czasie. Ale fakt, że do zrobienia jeszcze sporo.

No właśnie, ten chłopski rozum... Zawsze trzeba doszukiwać się podtekstu. 🙈 

COS nie ma sobie nic do zarzucenia. Ogłosił przetarg, zgłosiłam się firma, wiodący producent kolei na świecie, która wiedziała kiedy ma zostać oddana inwestycja do użytku. To nie COS buduje kolej, jest tylko inwestorem, a wykonawcą jest Leitner, który ma także podwykonawców i tu... zaczęły się schody. Do tego doszło obsunięcie ziemi, które także opóźniło prace.
Leitner, jako wykonawca, musi dokończyć inwestycję, bo popłynie na karach, jakie są zapisane w każdej umowie, dlatego inwestycja jest realizowana.

  • Like 4
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Jusik2002 napisał:

Uruchomienie tej inwestycji może na koniec sezonu... 

Niema szans przecież w tych warunkach to ta budowa potrwa co najmniej 2 miesiące. Ponadto dochodzi jeszcze dozór techniczny który musi przetestować kolej. A to trochę potrwa pamiętam jak 2 sezony temu na soszowie była awaria orczyka i czekali na dozór 2 tygodnie. Tak poza tym to nikt nie naśnieżny trasy żeby była czynna niecały miesiąc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Booking.com


www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...