Odrobina danych, trendów, statystyk
Link do artykułu: Analiza rozwoju ośrodków narciarskich w Polsce | Twój instruktor (twojinstruktor.blogspot.com)
Analiza rozwoju ośrodków narciarskich w Polsce
Pracę mniej więcej zgodną z ww. moim tytułem ma napisać na renomowanej uczelni mój serdeczny kolega, oczywiście też narciarz, oczywiście też instruktor narciarstwa.
Postanowiłem mu odrobinę w tym pomóc. Na razie ściągnąłem sobie z kopalni wiedzy, czyli strony Lanove-drahy.cz, dane odnośnie powstałych kolei linowych w Polsce, czyli w absolutnej większości kolei przeznaczonych do nowo powstałych lub modernizowanych ośrodków narciarskich. Reszta to koleje stricte turystyczne (Solina, park w Chorzowie) lub dla skoczni narciarskich. Ale większość urządzeń jednak ma cel głownie narciarski.
- - - - - - - - - -
Niżej w artykule:
*Co powstało w l. 2014-2024
*Ilość budowanych kolei linowych w latach
*Ogólna i średnia długość budowanych kolei linowych w Polsce w latach
*Kto buduje?
*Co buduje?
- - - - - - - - - -
No to na wstępie co w ostatnich latach (2014 do br.) powstało (lub powstaje w br.) w Polsce:
Jak widać prawie dekadę temu liderem inwestycji był Szczyrk, obecnie: Jaworzyna Krynicka. W tym roku ma być ukończona budowa krzesła w ośrodku COS w Szczyrku oraz rozpoczęta i ukończona inwestycja w Brennej. Stacja ma już podobno komplet pozwoleń.
Jedźmy dalej? W jakich latach powstały koleje, które nam służą?
Następnie sprawdziłem trend (liczony metodą stosową):
Powyższe pokazuje, że historycznie powstawała średnio jedna kolej w jakimś roku (co jakiś czas), potem mieliśmy boom przyrostowy (do 2008 r.), mały krótki kryzys, znów boom i od mniej więcej 10 lat boom zaczął wygasać, aż ilość nowo powstałych kolei w Polsce ukształtowała się średnio na poziomie ok. 2 rocznie. I w 2024 roku... wszystko się zgadza: powstają dwie wcześniej wspomniane.
Ile m kolei łącznie powstawało w danych latach?
Okazuje się, że w rekordowym roku 2008 powstało w Polsce razem ponad 10 km kolei. W latach 2019-2021 mamy z kolei łączne wartości... poniżej 1 km, czyli bardzo skromnie. Natomiast w latach 2022-2024 między 2,5 a 3,5 km.
Jaka jest średnia długość powstającej w Polsce kolei? Średnia z wszystkich lat to ok. 900 m. A tak to wyglądało w poszczególnych latach:
A kto u nas budował i buduje? Pokazuje to zestawienie wg producentów:
Okazuje się, że na 138 analizowanych kolei (nie ma w zestawieniu już nieistniejących, to będzie przedmiotem osobnej analizy i artykułu) aż 57 to produkcja Doppelmayra. Kolejne 29 to dzieło Tatraliftu (d. Tatrapoma), 15 - Leitnera, reszta to po kilka lub po jednej produkcji.
A co u nas powstaje? Pokazuje to kolejny wykres, który jednak będzie wymagał tłumaczenia (z czeskiego, a w zasadzie ze... słowackiego, gdyż oznaczenia nadała strona Lanovky.sk):
Już tłumaczę:
- SLF-4 (najpopularniejsza kolej w Polsce) - niewyprzęgane krzesło czteroosobowe;
- SLF-2 - niewyprzęgane krzesło dwuosobowe;
- SLO-6 Bubble - krzesło sześcioosobowe wyprzęgane z tzw. bublinami (przykrycie);
- SLO-4 - krzesło czteroosobowe wyprzęgane;
i konsekwentnie, przy czym:
- K - to kabinka, czyli po polsku najczęściej gondola;
- PL - to wagoniki, gdzie liczba oznacza ilość pasażerów w wagoniku.
To na razie byłoby na tyle, ale temat (analizy, wykresy, dane) będzie kontynuowany w czasie poza sezonem.
Twój instruktor
Maciek