Narty - skionline.pl
Skocz do zawartości

Ranking

Popularna zawartość

Treść z najwyższą reputacją w 10.03.2009 uwzględniając wszystkie działy

  1. Rozpocząłem sporządzanie Rankingu Terenów Narciarskich - liczę, że może ktoś się dołączy. Dokument zbiorczy online: http://export.writer.zoho.com/public/kowalczuk/Ranking-Stacji-Narciarskich lub tylko strona arkusza kalkulacyjnego: http://spreadsheets.google.com/pub?key=p9iN9RQeKTLzFo4YfiP_GYg&gid=0 Wprawdzie już pierwszy rzut oka na mapkę narciarską pozwala ocenić dane tereny pod względem rozwiązań systemowych i walorów fizyczno-technicznych, to jednak pamiętajmy, że są to tylko rysunki poglądowe, dość często sporządzane w sposób dający złudne wrażenia. Dany system tras może wyglądać na znacznie wyższy i większy niż jest w rzeczywistości. Często wręcz istotne informacje są niewidoczne lub wręcz zatajane, jak n.p. wysokości oraz długości tras i wyciągów - zwłaszcza jak nie ma się czym chwalić. W zasadzie dobry ranking stacji narciarskich może być zbiorem rankingów przynajmniej kilku najważniejszych jego elementów. W ten właśnie sposób zamierzam go sporządzić. Ponadto uważam, że ranking powinien być sporządzony tak, by każdy mógł go sobie przystosować do swoich osobistych oczekiwań i upodobań, a to z tej prostej przyczyny, że różnimy się między sobą pod wieloma względami bardzo wiele. W niektórych przypadkach nawet te same elementy mogą być oceniane przez poszczególne osoby skrajnie rożnie a nawet i odwrotnie. Coś co dla jednego jest minusem dla kogoś innego może okazać się wielkim plusem (n.p. same trudne trasy sportowe, muldy na trasach itp.). Nawet ta sama osoba inaczej spojrzy na ranking w rożnych sytuacjach - n.p. w zależności od tego czy jedzie na narty sama czy z całą rodziną, w pełni sezonu czy wiosną, na ile dni planowany jest wyjazd, jaka jest prognoza pogody itd. Im więcej elementów ocenimy i połączymy w odpowiedni sposób ze sobą w całość, tym bardziej dokładny będzie ranking. Z drugiej jednak strony wiem, że zbyt duża liczba tych elementów zniechęca i czyni korzystanie z rankingu uciążliwym. Dlatego byłoby wskazanym znalezienie jakiegoś "złotego środka". Wprawdzie rankingu takiego nie da się przeprowadzić przy użyciu oprogramowania forum ale można to zrobić ogólnie dostępnymi narzędziami w "necie". Jednym z nich jest "arkusz kalkulacyjny" udostępniany na takich serwerach jak "Google" czy "Zoho". (Może ktoś zna lepsze gdzieś indziej - to proszę o sugestię). Sprawdziłem, że dałoby się w ten sposób zrobić całkiem niezły ranking tak, żeby każdy mógł z niego skorzystać dostosowując go do swoich własnych potrzeb i to bez potrzeby kupowania a nawet i instalowania jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania. Oto niektóre moje kryteria do rankingu, które moim zdaniem warto rozważyć (oczywiście zachodzi tu pytanie o dostępność tych danych): - Łączna długość wszystkich tras - Łączna różnica wysokości wszystkich tras - Łączna różnica wysokości wszystkich wyciągów - Rozmieszczenie tras w/g rożnych stopni trudności (jak wygasimy n.p. czarne i niebieskie czy dalej pozostanie system dogodny tylko dla tras czerwonych). - Rozmieszczenie - układ wszystkich tras jako całości - Warunki klimatyczne (n.p. % dni dogodnych do jazdy na nartach w sezonie, długość sezonu, i.t.d. i.t.p.) - statystycznie - Warunki śniegowe (n.p. miękki lub zmrożony śnieg, ... itd. itp.) - Stopień dbałości o trasy - Różne utrudnienia (jak przegrodzenie miedzy wyciągiem a trasą - podejście pod górę) - Odległość od parkingu - Podejście pod górę od parkingu - Czy istnieje zjazd z parkingu na trasy i odwrotnie - Dodatkowe opłaty (jak za wstęp do Parku Narodowego, opłaty za parking, i.t.p.) - Gastronomia - Atmosfera - Dostępność i bliskość ubikacji - Rodzaj wyciągów (kanapy, gondole, orczyki) - Szybkość wyciągów - Ceny (za wjazd, w przeliczeniu na pokonanie n.p. na 1000 m. różnicy wzniesień) - Dostępność jazdy wieczorem - w tym długość tras - Oznakowanie tras - Dostępność mapek, danych do GPS, i.t.p. - Dostępność i jakość rozwiązań dotyczących informacji o stacji (internet, punkty informacyjne na miejscu, dostępne publicznie terminale komputerowe, łatwy i szybki dostęp do internetu n.p. przez biblioteki, drukowane mapki, broszurki, gazetki, itd. itp.) - Bezpieczeństwo na trasach - Elastyczność godzin otwarcia - Elastyczność ważności sprzedawanych karnetów - Podział stacji na części - Połączenia systemowe z sąsiednimi stacjami - Ważność karnetów poza systemem na większy obszar (na jaką łączna długość tras n.p. - Wspólny karnet na łączna ilość 1500 km tras) - Punkty za prawidłowe rozwiązania urbanistyczne tras i wyciągów - Brak kolejek do wyciągów - Nieprzeciążone trasy - Działalność ratownictwa górskiego Parę słów dodatkowych wyjaśnień (oraz parę pytań). 1. Obecnie - na dzień dzisiejszy jestem w fazie kompletowania danych. Niektóre z nich wymagają jeszcze korekty i uściślenia, niemniej arkusz kalkulacyjny daje już możliwości zapoznania się z mechanizmem działania rankingu. Na przykład: niektóre dane zawierają łączną długość wszystkich tras dla danej nazwy podczas gdy teren ten w rzeczywistości jest rozbity na kilka nie połączonych ze sobą systemowo części. N.p. "Rokytnice nad Jizerou" - Czechy czy "Vrátna Free Time Zone" - Słowacja. Inne dane podają różne nazwy ale te stacje są ze sobą połączone w jeden funkcjonujący system narciarski, jak "Chopok Juh" i "Chopok Sever". Tak więc proszę o uwagi jeśli ktoś spostrzeże tego typu nieścisłości. 2. Na pewno niektórych zastanawia mała ilość danych z Polski. Nie znaczy to, że zamierzam ignorować polskie stacje, ale związane jest to z większą trudnością z odnalezieniem danych. Jeżeli ktoś życzy sobie, żeby dołączyć jakieś czy jakiś teren to proszę o wiadomość - najlepiej tu na forum - z danymi (z podaniem źródła) - ale prosiłbym najlepiej w identycznym układzie jak to jest w arkuszu kalkulacyjnym http://spreadsheets.google.com/pub?key=p9iN9RQeKTLzFo4YfiP_GYg&gid=0, tzn.: Państwo, Nazwa Stacji, Góry Łączna Dług Tras w m, Max Różn Wzn w m, (wystarczy oddzielenie przecinkiem) - jeśli to komuś oczywiście nie sprawia kłopotu. Ułatwia mi to znacznie przenoszenie danych do głównego arkusza. 3. Zastanawiam się co w następnym etapie. Myślę, że warto byłoby dołączyć ranking samych tylko tras (w rozbiciu na stopnie trudności czarna-czerwona-niebieska-zielona-"snow park" itp.) i na tej podstawie ocenić łącznie całość wszystkich tras danej stacji (ale tylko tych tras połączonych w jeden system), w ten sposób by większa ilość wyżej ocenionych tras rzutowała na ranking całej stacji. Proszę tutaj o sugestie. Pozdrowienia, Ryszard Kowalczuk ---------------------- Możliwe Inwestycje Narciarskie - Karkonosze - Niedamirów - W zgodzie z naturą
    4 punkty
  2. A znacie ten wierszyk? MOMY JUZAŚ WYLICZANKA, U WAS TRAMWAJ – TUKEJ BANKA, KALESONY TO SPODNIOKI, NA SKARPETY GODOSZ ZOKI. MAŁE STRUPKI TO BOLOKI, TAM BUŁCZANKA – TU ŻYMLOKI. MOMY NOWO WYLICZANKA, TU KROSZONKA TAM PISANKA, TANIE WINA TO JABOLE, CHOPY Z POLSKI TO GOROLE. TAM TOREBKA TUKEJ TYTKA, U WAS CZAPKA – U NOS MYCKA. GUZ NA CZOLE TO JEST BUŁA, MIĘKKA PIŁKA – U NOS FUŁA. BUTY Z DREWNA TO HOLCOKI, U WAS ŁYSI TU GLACOKI. WESTA TO JEST KAMIZELKA, WASZA PANNA – NASZO FRELKA. KOCHAM CIĘ TO ZNACZY PSZAJA, ZMYŚLNY BERET TO JEST KAJA. SKRZYNKA Z WĘGLEM TO KOKASTLA, TAM OKRASA – TU OMASTA. U WAS RANDKA – TU ZOLYTY, WASZE KROMKI,NASZE SZNITY. U NOS SIYNIE, WASZE KLATKI, TAM SPODENKI,TUKEJ BATKI. TU GARDINY, TAM FIRANY, NASZ NABITY – WASZ PIJANY. KARMINADLA – PATRZ MIELONY, A GÓRNICY TO BERKMONY MOMY TRZECIO WYLICZANKA, TUKEJ KRAŁZKA,TAM FALBANKA. PODZIAŁ PRACY-FELEZUNEK, U WAS KREDENS TU SZYBUNEK. PRALKA RĘCZNA TO JEST ROMPLA, ZAMIAST WUJKA MOMY ONKLA. TAM WIDELCE,TU WIDOŁKI, W MIEJSCE KRZESEŁ MOMY STOŁKI. U NOS SZAŁOT TAM SAŁATKA, NASZA CHADRA TO JEST SZMATKA
    1 punkt
www.trentino.pl skionline.tv
partnerzy
ispo.com WorldSkiTest Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN Wypożyczalnie i Centra testowe WinterGroup Steinacher und Maier Public Relation
Copyright © 1997-2021
×
×
  • Dodaj nową pozycję...