Do SB:
Nie wiem jakie masz wykształcenie, ale co do teorii nt mocy i sprawności to nie chciałbym robić za mędrca, ale to jest tematyka ściśle związana z moim wykształceniem i zawodem.
Istnieje jeszcze coś takiego jak charakterystyki silnika. I jest ich wiele rodzajów. Nie tylko ta określająca maksymalną moc o moment obrotowy, którą wykonuje się przy pełnym otwarciu przepustnicy a obroty reguluje się obciążeniem. Jest jeszcze charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa, która jest niejako podstawowym parametrem określającym tzw. ekonomiczność i sprawność silnika. Ponadto istnieje wiele innych charakterystyk tzw. warstwicowych gdzie moc i moment mierzy się przy różnych wychyleniach przepustnicy w funkcji obrotów. Więc twierdzenie, że im większa moc i pojemność to auto pali więcej jest co najmniej uproszczeniem, żeby nie powiedzieć błędem.
Oczywiście porównując silniki o skrajnie różnych pojemnościach i mocach sprawa jest bezdyskusyjna. Jednak w przypadkach gdy te różnice pojemności, mocy wahają się w granicach kilkunastu procent tu się zaczyna trochę komplikować. Dochodzi jeszcze sprawa masy i oporów toczenia pojazdu.
Wykluczam tu sytuację dwóch identycznych nadwozi. Ale gdy wsadzisz ten sam silnik do Renówki i do Toyoty o tej samej masie wcale nie jest powiedziane, że będą tyle samo paliły. To tak w skrócie. Możnaby jeszcze dyskutować dużo.